משטרת ישראל הודיעה בסוף השבוע למשפחות נפגעי פרשת התרופות פגות התוקף בבית החולים רמב"ם כי החקירה הסתיימה וממצאיה הועברו לבחינת פרקליטות מחוז חיפה.
4 צפייה בגלריה
דורשים תשובות
דורשים תשובות
רוצים תשובות. הפגנת ההורים מול רמב"ם
(צילום: נחום סגל)
חקירה המשטרה החלה בשנת 2020, וזאת בעקבות תלונה שהגיש עובד רמב"ם לשעבר, לפיה לחולים במחלקה האונקולוגית חולקו תרופות פגות תוקף לטיפול בסרטן. בעקבות התלונה הודו ברמב"ם כי בדיקה מטעמם מצאה כי בשנת 2016-17 אכן הייתה בעיה בתרופות שחולקו לחולים. לאורך החקירה המתמשכת, שבו ודרשו הורים לחולים שטופלו במחלקה באותן השנים, שחלקם נפטרו וחלקו חלו עקב קבלת התרופות פגות התוקף, כי בית החולים ומשרד הבריאות יחשפו פרטים באשר למה שידעו על הפרשה. ההורים דרשו לדעת מה ידע בית החולים, באיזו שנה, ומדוע ההורים לא קיבלו מידע כי קיימת בעיה. ההורים אף קיימו הפגנות מול בית החולים רמב"ם ודרשו לעשות צדק.
4 צפייה בגלריה
מעצר בפרשת תרופות פגות תוקף ברמב"ם
מעצר בפרשת תרופות פגות תוקף ברמב"ם
מעצר ותפיסת תרופות במסגרת חקירת הפרשה
(צילום: משטרת ישראל)
בית החולים ומשרד הבריאות טענו מנגד כי הם אינם יכולים לחלוק מידע שברשותם מאחר ומתנהלת חקירת משטרה. טענות אלו של רמב"ם ומשרד הבריאות גובו על ידי המשטרה, אך בית המשפט קבע כי יש לזרז את החקירה ולאפשר להורים לקבל מידע, אולם המידע לא הועבר עד היום. בפרקליטות מחוז חיפה אישרו השבוע כי אכן התקבל תיק החקירה תיק עב כרס ומלא בראיות, אך הטיפול בו טרם החל.
נציג ההורים, עו"ד צבי ילניק, וההורים עצמם זועמים על התמשכות החקירה. שולי זורע, אימו של אגם ז"ל שנפטר מסרטן: "אנו מצפים לראות בשלב הזה אנשים מאחורי סורג ובריח. ילדים נפטרו, אנשים חלו, ועדיין יכולה להיות פה סכנת חיים. אבל נראה כי מדינת ישראל מתעלמת בהפגנתיות מאיתנו. הכל מושתק. איך יכול להיות שלא קראו לנו לתת עדות? על מי מחפים? הם רוצים לעצור בש.ג. אנו זועמים אך לא מיואשים מהפגיעה בנו על ידי מדינת ישראל. אנו ממתינים במתח להחלטת הפרקליטות ומודאגים מכיוון החקירה שהסתיימה בהודעה לאקונית להורים אחרי שנים של ציפייה".
4 צפייה בגלריה
שולי ואריה זורע עם תמונת הבן אגם ז"ל - פרשת תרופות פגות תוקף
שולי ואריה זורע עם תמונת הבן אגם ז"ל - פרשת תרופות פגות תוקף
לא נקראו לתת עדות. שולי ואריה זורע עם תמונת הבן אגם ז"ל
(צילום: שרון צור)
קראו גם: >>
גורם במשטרה ציין כי הועברו ראיות מוצקות לפרקליטות, וכי ניתן לבסס באמצעותן כתבי אישום נגד רוקחים שנעצרו ושוחררו בחודש דצמבר 2021. לטענת אותו גורם, טענות למסמוס החקירה תלושות מהמציאות, וניתן יהיה להגיש כתבי אישום נגד הרוקחים שנעצרו בשורה של עבירות, ביניהם עבירות מס, עבירות חוק הרוקחות וטיפול לקוי בתרופות.
בפרקליטות עשויים לבקש מהמשטרה להשלים את חקירתה, להחליט על כתבי אישום חמורים יותר, ובסבירות נמוכה יותר, יכולה להחליט שלא להגיש כלל כתבי אישום.
4 צפייה בגלריה
רמב"ם
רמב"ם
מתי ידעו שיש בעיה? בית החולים רמב"ם
(צילום: רמב"ם)
זורע: "ברור שזייפו תאריכי תרופות, אבל מה ידעו בהנהלה ומתי? מה ידעה המדינה ומה חלקה בפרשה? למה לא חקרו את זה? נאלץ להגיש תביעות אזרחיות כדי להגיע לחקר האמת".
מהמשטרה נמסר: "מדובר בחקירה מורכבת ורגישה שנוהלה במפלג ההונאה של מחוז חוף יחד עם משרד הבריאות ורשות המסים במסגרתה בוצעו מגוון רב של פעולות חקירה לרבות גביית עדויות, מעצר חשודים, תפיסת מסמכים בבית החולים, בדיקת אלפי תיקים של מטופלים ועוד".

עוד נמסר מהמשטרה כי "מורכבות ורגישות החקירה נובעת גם בשל החשד למתן תרופות פגות תוקף, וגם בשל הרגישות הרבה מול המשפחות שיקיריהם טופלו ברמב"ם באותן השנים. בתום מלאכת החקירה וגיבוש התשתית הראייתית הועבר תיק החקירה לעיון והחלטת הפרקליטות".