העירייה, הנהלת בית הספר והמשרד להגנת הסביבה מתקדמים בפרויקט הסרת גג האסבסט בתיכון ליאו באק. הפרויקט נמצא בשלב גירוד החומר המסרטן מגג התיכון, ולאחריו יחל שלב הניקיון והבדיקות.
8 צפייה בגלריה
בדיקות בשכונות
בדיקות בשכונות
החלו בדיקות בשכונות
(צילום: נחום סגל)
הפרויקט ממשיך לעורר חששות בקרב הורים, שחלקם הודיעו כי אין בכוונתם להחזיר את הילדים לבית הספר בשנת הלימודים הבאה.
לחששות האלה מצטרפים גם תושבי שכונת רמת שאול והסביבה המתגוררים בסמוך למבנה התיכון. התושבים חוששים כי סיבי אסבסט מהפרויקט יגיעו עד לביתם.
במסגרת ניסיונות הורים ותושבים לקבל נתונים אמינים ואובייקטיבים יותר מאלו שמציעים האחראים לפרויקט, נעשתה בשבועות האחרונים פנייה לאיגוד ערים הגנת הסביבה, ויו"ר האיגוד חבר המועצה שרית גולן שטיינברג, על מנת שיבוצעו דגימות אסבסט גם בסמוך לבתי המגורים.
8 צפייה בגלריה
בדיקות לגילוי אסבסט
בדיקות לגילוי אסבסט
שלטי אזהרה בכניסה לבית הספר
(צילום: נחום סגל)
בהלה מוצדקת
מנכ"לית האיגוד ד"ר ליהי שחר ברמן, שעשתה דוקטורט בנושא האסבסט, הרימה את הכפפה, וכבר השבוע החלה בביצוע דיגומים לאסבסט בשכונות המגורים.
הדיגומים מבוצעים ברחוב אדמונד פלג ובסמטת בקי. ד"ר שחר ברמן מסבירה את הצורך בדיגומים ולמה היה צורך לבצע אותם.
8 צפייה בגלריה
ד"ר ליהי שחר ברמן
ד"ר ליהי שחר ברמן
ד"ר ליהי שחר ברמן
(פרטי)
ד"ר ברמן: "הבהלה של ההורים מוצדקת. נושא האסבסט בישראל חמור ונובע מחוסר ההבנה של הדור הקודם באשר לסכנה. אנו מוקפים אסבסט ויש סיבים בכל מקום. ועדיין, התקן המנחה עומד על 1,000 סיבים למטר קוב. כפי שפורסם, נמצאו סיבים בבית הספר, אך אנו רחוקים מאותו תקן זה. אי אפשר להגיד להורים לתלמידים שמבחינה סטטיסטית התקן בסדר, ובסוף ילד אחד מתוך מיליון יחלה. ולכן הדרישה של ההורים להגיע בסוף הפרויקט לאפס סיבים היא נכונה".
8 צפייה בגלריה
מבצע אסבסט בליאו באק
מבצע אסבסט בליאו באק
מבצע אסבסט בליאו באק
(צילום: ראובן כהן)
מנכ"לית האיגוד ממשיכה: "אני כאמא לתלמידים הייתי לוקחת את הנושא ברצינות. לא תקין שהתקרה בליאו באק הייתה מכוסה אסבסט. אך אלו שגיאות של הדור לפנינו. הדבר הנכון לעשות זה להסיר את האסבסט והתוכנית להסרה נראית מקצועית ומתוקצבת. לוחות הזמנים טובים וניתן יהיה להגיע לאפס סיבים. למרות זאת האיגוד החליט לעשות דיגומים כי הסאגה נמשכת המון זמן ויש בעיה של חוסר אמון. האיגוד הוא גוף בלתי תלוי, לא בקבלן, העירייה או בית הספר. אנו משרתים את כל העיריות אבל יש לנו עמדה מקצועית. נבצע דיגומים בשכונות כמו גם בחטיבה התחתונה ובהמשך בחטיבה עליונה".
8 צפייה בגלריה
בדיקות לגילוי אסבסט
בדיקות לגילוי אסבסט
בדיקות לגילוי אסבסט השבוע
(צילום: נחום סגל)
ד"ר שחר ברמן מציינת כי גם אם המכשירים יראו על אפס סיבים, עדיין יש מגבלות למכשיר המדידה שסף הרגישות שלו הוא 99 סיבים למטר קוב. "במקרה של אפס סיבים הייתי מחזירה את הילדים לכיתות, כולל את הילדים שלי".
מנכ"לית האיגוד מתייחסת לבקשת האחראים לפרויקט מתושבים לסגור חלונות במהלך הפרויקט, ומציינת כי לא ברורה הבקשה לסגירת חלונות בקיץ, ומטרת הדיגומים היא הבאת נתוני אמת חדשים. "אם נמצא מספר סיבים הגבוה מהתקן, זה ידליק נורה אדומה ונפעל בהתאם".

לסגור חלונות

תושבים איתם שוחחנו השבוע מעלים חשש מפני הגעת סיבים לבתיהם בשכונה.
אלינה גראד, מתגוררת ברחוב דרייפוס: "הבת שלי לומדת בכיתה ב' בליאו באק. אנחנו לא מתכוונים להחזיר אותה לבית ספר כי להבנתי לא ניתן יהיה להגיע לאפס סיבים. לא ברור לי איך הגורמים האחראים לוקחים אחריות במקרה. את התוצאות נדע עוד 40 שנה. הילדה לומדת כרגע ברמת הנשיא והייתי רוצה שתמשיך שם אבל נראה כי זה לא יקרה. נחפש בית ספר אחר וגם בית אחר. אנו גרים 250 מטר מבית הספר, ואני חוששת ממקרה כמו שקרה בנהריה. לצערי אף אחד לא אמר שום דבר על אסבסט כשהילדה התחילה את כיתה א'. עכשיו יהיה בעייתי להעביר את הילדה, שמי יודע אם לא נחשפה לאסבסט בפיילוט שביצעו בבית הספר. הרבה הורים לא ערים למצב ולא פעילים. נראה כי רוב ההורים יישארו בבית הספר. שפניתי לגורמים בעירייה אמרו לי שאני בפאניקה וקראו להורים 'היסטריים'. לגבי אסבסט בשכונה, אמרו לנו לסגור חלונות כאילו שזה יעזור".
8 צפייה בגלריה
בדיקות לגילוי אסבסט
בדיקות לגילוי אסבסט
בדיקות לגילוי אסבסט
(צילום: נחום סגל)
בינתיים נמשכת הדאגה בקרב הורים מחזרת הילדים לבית הספר ב-1 בספטמבר.
אמא לילדים מחוננים בליאו באק: "הפחד שלי שזה יהיה כמו בקישון. לילדים אסור שתהיה חשיפה בכלל לסיבים. יש כאן מקרה תקדימי בו ילדים יהיו בכיתה מדי יום ויהיו חשופים לסיבים שאולי לא שקעו. באים לעשות ניסיון קליני על הילדים שלנו. צריך לסמוך על תקן שלא נבחן רק כדי לגלות שעשינו טעות איומה ושלחנו את הילדים לבית הספר? אנו משלמים שכר לימוד, ואפשר לקחת את הכסף כדי למצוא מבנים חלופיים למשך שנה. בזמן הזה, שיעשו עוד בדיקות ולא רק דיגומים ספורים, שילמדו את הנושא בלי לחץ. לצערי רוב ההורים נותנים אמון מוחלט במערכת בזמן שעושים ניסוי קליני בילדים שלנו. הילדים שלנו לא יחזרו לשם. ההימור גדול מדי".
8 צפייה בגלריה
מבצע אסבסט בליאו באק
מבצע אסבסט בליאו באק
מבצע אסבסט בליאו באק
(צילום: דורון סולומון)
סיבים נוספים
בעיריית חיפה מפרסמים באתר העירייה את התקדמות הפרויקט, ובין השאר מתפרסמים דוחות הניטור של סיבי האסבסט. הדוח האחרון שפורסם מבדיקה שבוצעה בחצר הדרומית של בית הספר, מצביעה על 380 סיבים לפילטר. זאת בעוד ששאר הבדיקות בבית הספר הצביעו על אפס סיבים. בסיכום הבדיקה נכתב כי התוצאות תקינות וכי אין תקן המחייב פעולה מתחת לערך של 600 סיבים למ"ק. זאת אינה הפעם הראשונה בה מופיעים מאות סיבים בבדיקה. בפעם הקודמת נטען על ידי העירייה כי בוצעה בדיקה נוספת שהראתה אפס סיבים.
8 צפייה בגלריה
הימצאות סיבי אסבסט
הימצאות סיבי אסבסט
תוצאות בדיקת האסבסט. יש סיבים?
(צילום: נחום סגל)
מציאת הסיבים בבדיקות מחזקת את אי האמון של ההורים בבדיקות, וחששם כי גם בסיום העבודות לא ניתן יהיה לדעת בוודאות כי ניתן להחזיר את הילדים בצורה בטוחה לבית הספר.