לפני חמש שנים ניתנו תרופות פגות תוקף לחולים במחלקה האונקולוגית בבית החולים רמב"ם. הפרשה נחשפה בעיתון "ידיעות אחרונות" בתחילת שנת 2020, וזמן קצר לאחר מכן נפתחה חקירת משטרה.
3 צפייה בגלריה
רונית ודנאל קאהן עם תמונת בנם גלעד ז"ל שהיה מאושפז ברמב"ם
רונית ודנאל קאהן עם תמונת בנם גלעד ז"ל שהיה מאושפז ברמב"ם
רונית ודנאל קאהן עם תמונת בנם גלעד ז"ל שהיה מאושפז ברמב"ם
(אלעד גרשגורן)
מפרסום הפרשה ועד היום, נפגעי הפרשה ומשפחותיהם של חולי סרטן שנפטרו, לא קיבלו מידע מבית החולים או משרד הבריאות, באשר לתרופות שניתנו להם במהלך שהותם במחלקה, מתי ידעו בבית החולים כי ניתנו תרופות לא תקינות, מה נעשה ברגע שנודע להנהלת בית החולים על שאירע, מתי דווח המקרה לראשונה למשרד הבריאות, ועוד.
20 מנפגעי הפרשה, שאושפזו וטופלו במחלקה אונקולוגית בשנים 2016-2017, מנהלים מערכה משפטית שעניינה גילוי וחשיפת המסמכים הנמצאים בידי רמב"ם ומשרד הבריאות. בין הנפגעים: בן 6 שבהיותו בן 10 חודשים טופל במחלקה לאחר אבחון לסרטן מסוג נוירובלסטומה, בן 17.5 שטופל במחלה שחלה בסרטן אוסטאוסרקומה והיום סובל מאי ספיקת לב קשה וממתין להשתלת לב, בן 17.5 שטופל כשחלה בלוקמיה, בת 11.5 שטופלה בלוקמיה, בן 11.5 שטופל ללוקמיה, בן 15 שסבל מגידול על גזע המוח, בן 23 שאובחן לסרטן מסוג יואינג סרקומה, בן 23 שאובחן כחולה לוקמיה לימפובלסטית, אב לארבעה שנפטר והוא בן 56 בלבד, אם לשלושה שנפטרה מסרטן בגיל 66, ילד בן 7 שנפטר בבית החולים וסבל מלוקמיה, בת 15.5 שנפטרה מסרטן קולון קרצינומה, בת 11 שנפטרה ולמשפחתה אין מנוח מאז התפוצצות הפרשה, בת 12 שנפטרה זמן קצר לאחר פרסום הפרשה, בן 11 שנפטר, ואחרים.
3 צפייה בגלריה
החולים והמשפחות רוצים לדעת מה קרה במחלקה
החולים והמשפחות רוצים לדעת מה קרה במחלקה
החולים והמשפחות רוצים לדעת מה קרה במחלקה
(shutterstock)
הנפגעים ומשפחות הנפטרים דורשים מבית המשפט ומדינת ישראל, עוד בטרם הדיון מי אשם, להבין מה קרה ומה ידוע נכון להיום לכל המעורבים בפרשה. 19 הנפגעים הגישו באמצעות עורך דינם עו"ד צבי ילינק, עתירות נגד בית החולים רמב"ם, משרד הבריאות ומשטרת ישראל, שכל עניינן הוא חשיפת שורה של מסמכים שעשויים לעזור לנפגעים.
השבוע התקיים דיון בבית המשפט המחוזי חיפה, ובשבוע הבא נקבע דיון בבית המשפט העליון. הנפגעים מבקשים כי בתי המשפט יורו למדינה לחשוף את המידע, ולהביא לסיומה את חקירת המשטרה המתארכת.

פגיעה באמון הציבור

הנפגעים טוענים בעתירתם כי כל פניותיהם לרמב"ם נענו בזו הלשון: "מאחר והנושא מצוי בחקירת משטרה, אין לבית החולים אפשרות להתייחס לפנייתך לגופו של עניין, בשלב זה". כך נטען כי בדיון בעתירה מנהלית באוקטובר 2010 הודה נציג רמב"ם כי לא נעשה כל בירור בנושא מאז שהתפוצצה הפרשה בשל חקירת המשטרה. בנובמבר 2020 קבע בית משפט כי נוכח החשיבות הפרטית והציבורית שבסיום החקירה, על היחידה החוקרת להשקיע את כל המאמצים בקידום החקירה ולהשלימה אותה בתוך שלושה חודשים. בחודש מרץ 2021 בדיון בעתירה המנהלית ציין בית המשפט כי החקירה מתקדמת ומסתעפת, וכי פרסום מידע עשוי לגרום לשיבוש חקירה, ואף הוציא צו פרסום על פרטי החקירה. בית המשפט קיבל את עמדת בית החולים המאמצת את עמדתה העקרונית של המשטרה כי גילוי מידע עלול לפגוע במאמצי החקירה, אך כן הורה על פרסום חלקי של המסמכים הנוגעים להתנהלות בית החולים לאחר גילוי הפרשה, בית המשפט הורה על פרסום המידע החלקי בתוך עשרה ימים. ביולי 2021 פרקליטות המדינה, בשם משרד הבריאות, בית החולים ומשטרת ישראל, הגישה ערער על פסק הדין ומכאן הדיון הצפוי בעליון.
3 צפייה בגלריה
בית חולים רמב"ם
בית חולים רמב"ם
מנועים מלחשוף פרטים. בית חולים רמב"ם
(צילום: דוברות בית חולים רמב"ם)
קראו גם: >>>
הנפגעים באמצעות באי כוחם ציינו בעתירתם כי קיימת בעיה מובנית לפיה הפרקליטות מייצגת יחד גם את בית החולים ומשרד הבריאות מצד אחד ואת המשטרה מצד שני, כאשר עולה שאלת ניגוד עניינים. "עניינה של חקירת המשטרה המתנהלת בעצלתיים, משני בעיניהם, אם בכלל ובצדק רב. דווקא גילוי המידע לאור השמש וכתוצאה מכך חיזוק אמון הציבור במערכת הבריאות הוא חשוב, ולכן הוגשה העתירה המנהלית וחשוב בעיניהם חשיפת המידע בהקדם האפשרי".
הנפגעים דורשים כי מעבר לעמדת המשטרה, בית המשפט ידרוש כי תינתן עמדת בית החולים ומשרד הבריאות לפרשה. כאמור, נושא גילוי המסמכים ידון בשתי הערכאות במחוזי והעליון.
מרמב"ם נמסר בתגובה: "הנושא נמצא בדיון משפטי גם במחוזי וגם בעליון, ולכן ודאי שאיננו יכולים להתייחס בתקשורת לנושא לפני שהסתיימו ההליכים בערכאות המשפטיות. נזכיר שבמקביל עדיין לא הסתיימה חקירת המשטרה וכי יש צו איסור פרסום על פרטי החקירה".