המשטרה עצרה השבוע 3 רוקחים ועיכבה לחקירה רופאה בחשד כי היו מעורבים במקרים של מתן תרופות אונקולוגיות פגות תוקף לחולים אונקולוגיים במרכז הרפואי רמב"ם בחיפה. מעצרם של שלושת הרוקחים הוארך ביום שלישי בבית משפט השלום בעכו.
2 צפייה בגלריה
תפיסת תרופות החשודות כמזויפות במהלך המעצרים
תפיסת תרופות החשודות כמזויפות במהלך המעצרים
תפיסת תרופות החשודות כמזויפות במהלך המעצרים
(צילום: משטרת ישראל)
במרכז הפרשה שנחשפה בתחקיר "ידיעות אחרונות" בתחילת שנת 2020, עלה חשד כי במהלך השנים 2016-17 ניתנו במחלקה האונקולוגית ברמב"ם תרופות פגות תוקף לחולי סרטן. מאז הבאנו ב"ידיעות חיפה" עדויות של נפגעי הפרשה ובני משפחותיהם, ששבו ודרשו כי בית המשפט יורה למשטרה לסיים את חקירתה שנמשכה כשנתיים. ההורים טענו כי נענו פעם כי בשל רגישות החקירה, הם אינם יכולים לקבל מידע באשר לחומרים בהם טופלו יקיריהם, ולא יכלו לקבל גם את התייחסות בית החולים ומשרד הבריאות לנושא.
במשטרה ציינו השבוע כי בשנתיים האחרונות, באמצעות יחידת ההונאה של מחוז חוף יחד עם משרד הבריאות ורשות המסים, התנהלה חקירה מאומצת ומורכבת במסגרתה נאספו ראיות. ממצאי ראשונים מהחקירה מעלים חשד כי זויפו התאריכים ומספרי האצוות של תרופות שהועברו לצוותים הרפואיים וכן בוצעו פעולות נוספות בתרופות פגות תוקף, זאת בכדי להסתיר את התיישנותן ועל מנת לרמות את תאריכי התפוקה.
הרוקחים שנעצרו הם תושב פקיעין (59) ותושב שפרעם (39). הרופאה שעוכבה לחקירה היא תושבת קרית ביאליק (38). עצור נוסף, בעל בית מרקחת פרטי, תושב מג'ד אל כרום (52). בין החשדות עבירות על חוק הרוקחות, זיוף, טיפול רשלני בתרופות, קבלת דבר במרמה, השמטת הכנסות וניהול ספרי חשבונות כוזבים במזיד ובכוונה להתחמק ממס ועוד. בחיפושים שנערכו בבתי המרקחת ובבית הבעלים נתפסו ספרי חשבונות ומסמכים הקושרים את החשודים לעבירות המס. מעצר השלושה הוארך.
2 צפייה בגלריה
אריה ושולי זורע עם תמונת הבן אגם ז"ל
אריה ושולי זורע עם תמונת הבן אגם ז"ל
אריה ושולי זורע עם תמונת הבן אגם ז"ל
(צילום: שרון צור)
ברמב"ם ציינו השבוע כי "בית החולים מלווה בעניין זה על ידי הפרקליטות האזרחית בחיפה ופועל בהתאם להנחיותיה. באופן טבעי רמב"ם אינו מעורב בפעולות החקירה של משטרת ישראל, מעבר להיענות לבקשות להעברת מידע ופרטים שונים. אנו מנועים מלהרחיב ולהגיב בנושא כל זמן שההליך החקירתי והמשפטי בעיצומו".

"התחושות קשות"

"ידיעות חיפה" מלווה את משפחות הנפגעים בפרשה במאבקם לקבל מידע על שאירע במחלקה לאונקולוגיה ברמב"ם. המשפחות, באמצעות עו"ד צבי ילינק, הגישו עתירות נגד בית החולים, משרד הבריאות והמשטרה, שמנעו מהם עד כה קבלת מידע בסיסי באשר לסוג התרופות בהם טופלו יקיריהם, מה ידעו בבית החולים, באיזה שלב הועבר מידע למשרד הבריאות, ואלו פעולות נעשו בעקבות הפרשה. המשפחות מבקשות צדק, הענשת האחראים, ובעיקר למנוע הישנות מקרים דומים במקומות נוספים.
אסף אלבז, אביו של נאור בן ה-7: "אני רואה את הדברים בחומרה רבה, ומקווה שהאחראים ייענשו בחומרה. יש לי תחושת בטן שיש גורמים נוספים שיידעו והם שותפים לפשע. אנו חוששים שגם צוותים רפואיים יש להם יד בדבר. אנו לא מצפים מרמב"ם שיבוא כעת ויסביר מה ידע. מי שנפגע פה זה המשפחות והילדים שלכאורה נפטרו או סובלים עכשיו ברגעים אלה. היה נכון לבוא ולהגיד לנו שהנושא בבדיקה אבל את זה לא עשו. זה בית חולים ציבורי השייך לי ולך. מגיע לנו תשובות".
שלומית זורע, אמא שלה אגם בן 7.5 ז"ל: "אני תמיד הייתי אופטימית. אני מקווה שהקו של חקירה והחתירה לצדק ימשיכו. אני מתכוונת להיות מאד בתוך העניינים כדי להבין מה קרה שם. אני מרוצה מעבודת המשטרה. אין לי ציפייה מבית החולים. אני מצפה שאנשים ייקחו אחריות על מעשיהם, ושהעניין לא יחזור על עצמו".
מיכל הרשקו, אמא של נעם בן ה-18 הממתין להשתלת לב: "כששמעתי על המעצרים ישר פרצתי בבכי, במיוחד כשמצבו של הבן שלי קשה יותר. נעם נמצא ברשימת המתנה להשתלת לב. אני מקווה שהצדק יצא לאור ומישהו יגיד לנו מה היה.
"בינתיים אף אחד לא מדבר איתנו. מנהל בית החולים הבטיח שייפגש עם כל משפחה ויסתכל לה בעיניים וזה לא היה. העובדה שהעבירו אותנו מרמב"ם למעקב בתל השומר אומרת לי שאנחנו תקועים להם בגרון. כשקורה דבר כזה אתה מצפה שיהיו איתנו, שילוו אותנו, זה לא קרה. קיבלנו מכתב התנצלות מרמב"ם, אבל סירבו לדבר או להיפגש איתנו. הם נתפסו עם המכנסיים למטה. אנו מקווים שעכשיו הכל יאפשר קבלת מידע. אנחנו מתמודדים היום עם אשפוזים חוזרים של נעם, אולי ניסע לארה"ב כדי להשתיל לב כי בארץ זה לא מתקדם בקצב הנדרש. התחושות קשות. הילד בקושי הולך ארבעה צעדים בגלל שיש לו אי ספיקת לב. האחריות לא עוצרת בש.ג היא עולה ויושבת חזק מאד בחדר ההנהלה ובכסאות המנהלים הראשיים אז והיום".