בעקבות שינויים בחוק רבני ערים, תוך חודשיים עד שלושה צפוי להיות רב עיר בחיפה, אחרי שמונה שנים של ממלאי מקום. מדובר ברב אחד בלבד, אלא אם הרשות המקומית תדרוש עוד תקן, על חשבונה. השר לשירותי דת מתן כהנא מקדם את חוק רבני ערים. החוק החדש מדלג על הרשות המקומית, ומשחרר את צוואר הבקבוק מהביורוקרטיה של רבני ערים.
4 צפייה בגלריה
השר מתן כהנא
השר מתן כהנא
השר מתן כהנא
(צילום: קובי קואנקס)
"לראשונה, השר יכול למנות רב עיר גם אם הרשות לא רוצה", אומר בכיר במשרד לענייני דת. "השר כהנא בדק איך זה של-35 רשויות מקומיות אין רבנים, ומקדם חוק שעוקף את הביורוקרטיה. אחד החסמים למינוי קבוע היה הסכמת הרשות המקומית. זה מה שקרה ברוב המקרים, משיקולים פוליטיים, כי הוא וההוא מקורב לזה, ויש הרבה הסכמים קואליציוניים כמו בחיפה".
גורם בכיר הוסיף: "הולכים על הכל במכה אחת, כאשר הערים הגדולות כמו תל אביב וחיפה יהיו ראשונות. זה אמור להיכנס לתוקף תוך שבועיים שלושה, וכבר זכה לברכת משרד המשפטים. חיפה ותל אביב הן יעדים אסטרטגיים בגלל גודלן, ובגלל שמשם יש קרש קפיצה לתפקיד רב ראשי, ובכל עיר כזו יש בית דין של הרבנות הראשית".
4 צפייה בגלריה
הרב יצחק לוי
הרב יצחק לוי
הרב יצחק לוי
(צילום: פרטי)
תזכורת: בחיפה אין רב ראשי כבר שמונה שנים, מאז פטירתו של הרב שלמה שלוש, ששימש רב העיר וראש בתי הדין הרבני של מחוז חיפה. כיום הרב יצחק לוי, רב העיר נשר, משמש כממונה על הכשרות בעיר חיפה וחותם על תעודות כשרות. הרב דוד אבוחצירא הוא רב שכונה ומכהן כמ"מ מנהל מחלקת הכשרות בעיר, הוא אחראי על המשגיחים בביצוע משימות וכיו"ב.
"השר החליט שלא יהיו יותר הארכות תוקף ממונים, ב-28.2 זה נגמר", הסביר אותו בכיר. "בשש השנים שש"ס שלטה במשרד, היא מינתה 16 הרכבים, השר כהנא יגיע לכ-50 הרכבים. משרד הדתות יצא עם קמפיין שאמר 'תגישו את עצמכם ותתמודדו'. ב-28.2, הרבה מהממונים הולכים הביתה, והם יוחלפו באחרים".

"חיפה במקפיא"

שר הדתות הודיע על המתווה באוקטובר. הוגש תזכיר להצעות טיוטה, שיעבור הליך של הערות הציבור, ודיונים מול המחלקה המשפטית. "זה הולך מהר - יתכנס גוף בוחר ויוגשו מועמדויות, ואני מניח שיוגשו בג"צים על ההרכב" ממשיך אותו גורם. "על חיפה לא דיברו 8 שנים, היא הייתה במקפיא, עכשיו זה הולך להשתנות".
4 צפייה בגלריה
הרב דוד אבו חצירא
הרב דוד אבו חצירא
הרב דוד אבו חצירא
(צילום: פרטי)
קראו גם >>>
מי הם המועמדים הפוטנציאלים לתפקיד בחיפה?
"בחיפה המצב מורכב. מיכי אלפר הלך על קליש וידע להמר נכון פוליטית, כך שהמועצה הדתית והרבנות הן שלו. עוד לא סגור מה המצב מבחינת הציבור האשכנזי, אבל יש שחקן מקומי, הרב יעקב רוזנטל, שהוא רב בין הדין המקומי בחיפה.
"בציבור הדתי לאומי דיברו על הרב פרופ' דניאל הרשקוביץ, אבל לא ידוע לי אם יש לו תעודת כושר לכהן כרב עיר. בספרדי יש את הרב יצחק לוי, רב העיר נשר, דמות מוערכת וגם חבר מועצת הרבנות הראשית בישראל, ובין כה וכה פועל בחיפה כממונה על הכשרות.
4 צפייה בגלריה
הרב שמעון אלמליח
הרב שמעון אלמליח
הרב שמעון אלמליח
(צילום: פרטי)
"ויש את הטוען לכתר, הרב דוד אבוחצירא, שאין לו תעודת כושר, ולא בטוח שיוכל להתמודד. הוא מפעיל לובי, אבל מחויב בבחינות, וצריך להשלים 6 בחינות שלוקחות זמן.
גם הרב שמעון אלמליח פועל כבר בחיפה, חותם על תעודות כשרות. יש לו תעודת כושר לרב עיר, הוא רב היישוב עתלית ורוצה את חיפה. ש"ס גם יכולה להצניח מועמד מבחוץ".

הגוף הבוחר

השר כהנא מבקש לשנות את הגוף הבוחר, שיגדל יותר ממה שהיה עד כה, והרכב הרשימה ישתנה לטובת מינוי רבנים מהציונות הדתית. יבוטלו נציגי בתי הכנסת בעיר, שהגישו לעיתים עתירות ועיכובים במינוי רבנים, ובמקומם ימונו כל חברי מועצת העיר, לצד רבנים ונציגי ציבור, שמחציתם ימונו על ידי השר בהסכמת ראש הרשות המקומית.
שינוי משמעותי נוסף הוא סעיף שידיח למעשה שורה של רבנים - יש כמה שמונו לפני 1974 לכל החיים, ועד עתה נותרו על כיסאם, למרות השינוי בחוק שקובע גיל פרישה עד 75. עם השינוי, הם יעמדו בפני פרישה. מי שחצה את גיל 80 יודח מתפקידו מיד עם כניסת התקנות לתוקף.
סגן ראש העיר, מיכי אלפר: "חיפה זקוקה לרב עיר אשכנזי ורב ספרדי, כפי שהיה נהוג בכל קהילות ישראל מאז ומעולם. עניין של תקציב? זה שולי, ואני אנסה לפעול כדי שזה יקרה. כתושב וכאיש ציבור, אני מרגיש בחיסרון ובעובדה שבחיפה לא מכהנים רבנים ראשיים ורבני שכונות. לא מדובר במינוי פוליטי או סידור עבודה, ואסור שהמינוי ייעשה באופן שבו לתושבי חיפה אין השפעה על הליך הבחירה".