אין הנחת סלב: אימו של הזמר סטטיק, ניצה אדל-רוסו, בנתה פרגולה ענקית בדירה בחיפה שהסתירה לשכן שלה א' את הנוף, אלא שהוא החליט לא לוותר לאמו של הזמר.
2 צפייה בגלריה
סטטיק
סטטיק
סטטיק
(צילום: דנה קופל)

במסגרת ההליך, שנוהל לאחרונה בפני המפקחת על המקרקעין בחיפה, חויבה אמו של סטטיק (שהוא עצמו לא היה צד לתביעה) להנמיך את הפרגולה שבנתה בדירתה והפריעה לשכן.
בכתב ההגנה לתביעת השכן שהגישה אמו של סטטיק, נרשם: "ניצה אדל רוסו הינה אמו של הזמר המפורסם לירז רוסו ("סטטיק")" ו"משפחת רוסו שומרת באדיקות על פרטיותה".
האם התייחסה ככל הנראה לכך שהפרגולה צריכה להיות גדולה, כדי לשמור על פרטיותה. אז האם בשם השמירה על הפרטיות ניתן לפלוש לשטחו של שכן? מתברר שלא.


אינטרסים מנוגדים


בניית פרגולה יכולה להוות פתרון נעים ונוח, המאפשר לשבת מחוץ לדירה בימות הקיץ החמים, ולייצר מרחב עם פרטיות גם על מרפסת או גינה שמעצם טיבן חשופות על פי רוב.
עם זאת, כשמדובר בפרגולה ששכן מקים בבית משותף, יש לה השלכות גם על שכנים המתגוררים בסמוך, וההשלכות מבחינתם, פחות נעימות. כזה הוא המקרה של השכן א', שדירתו ממוקמת מעל לדירת אמו של סטטיק.
בעקבות בניית הפרגולה הענקית שחסמה ל-א' חלק ניכר מהנוף ופלשה לשטחו, פניות מצידו להסרה או לכל הפחות הנמכתה לא זכו לשיתוף פעולה, והעניין הגיע להליך משפטי. את התובע ייצגה עו"ד קארין שמעון ממשרד שמעון-שובל, ואת הנתבעת ייצג עו"ד יהונתן מונרוב ממשרד הרצוג, פוקס נאמן.

2 צפייה בגלריה
עו"ד קארין שמעון
עו"ד קארין שמעון
עו"ד קארין שמעון
(צילום: דורון לצטר)

מה אומר החוק?
"לבניית פרגולה היבטים משפטיים שונים ודרישות שיש לעמוד בהן, בין היתר בהיבטי תכנון ובניה", אומרת עו"ד שמעון. "היבטים נוספים נוגעים למטרדים שונים שפרגולה עשויה ליצור ולפלישה אפשרית לשטחם של שכנים. במקרה הנוכחי, גובהה של הפרגולה עבר את תקרת הדירה של האם ועלה אל מעל למפלס רצפת דירתו של א'. הפרגולה חסמה לו את הנוף, גרמה להצטברות לכלוך והיוותה פוטנציאל למטרדי רעש בימי גשם".
במסגרת ההליך חויבה האם בסופו של דבר להנמיך את הפרגולה ולשלם ל-א' את כל הוצאותיו המשפטיות.
מה עושים?
לדברי שמעון, מדובר בתופעה נפוצה ומוכרת בבתים משותפים רבים. "אם הפרגולה של השכן מפריעה לכם, בשלב הראשון יש לבחון את היקף ההפרה ועילות התביעה", היא אומרת. "פרגולה אסור שתפלוש לשטחו הפרטי של מי מבעלי הדירות בבניין, ובוודאי שאגב בנייתה אין לעשות שימוש בשטחים משותפים מבלי שהתקבלו הסכמות כדין.

קראו גם:

"בנוסף, יש לבחון היבטים של תכנון ובניה, האם נדרש היתר והאם תהליך הבניה בוצע בהתאם להוראות הדין. בכל מקרה של הפרה או מטרד שהפרגולה יוצרת למי מבעלי הדירות האחרים, יש לפנות לשכן בדרישה להסיר את המטרד ולפעול בהתאם להוראות הדין.
"בהיעדר שיתוף פעולה ניתן לנקוט בהליך משפטי מתאים, בהתאם לנסיבות המקרה. חשוב לקבל ייעוץ משפטי טרם נקיטה בהליך כזה על מנת לבחון את החלופות, את עילות התביעה ואת הערכאה המוסמכת לדון בהן".