למרות ההפסד 6:0 למכבי חיפה, אפשר לומר כי בני סכנין סגרה סיבוב טוב, ולבירם כיאל יש חלק גדול בכך. הקשר האחורי הוא מלך השערים (4) ומלך הבישולים (4) של הקבוצה, וגם מוביל את הקבוצה במסירות מפתח (18). מעבר לכך הקפטן של נציגת המגזר מביא איתו אלמנטים משמעותיים שלא רשומים בסטטיסטיקה כמו מנהיגות, ניסיון, עוצמה ותשוקה. הקפטן של נציגת המגזר וחבריו אירחו את הירוקים באצטדיון בנתניה, אך לפני זה התיישב לדבר על הכל.
3 צפייה בגלריה
בירם כיאל
בירם כיאל
מנהיג את בני סחנין. בירם כיאל
(עוז מועלם)
עד כמה זה משפיע לארח את חיפה מחוץ לדוחא?
"מאוד. החוויה של האוהדים במשחקים מול בית"ר ומכבי ת"א הייתה שונה. הטירוף של האוהדים מבחינתנו זה עוד שחקן על המגרש. את הדחיפה הזו לא נקבל בכל מגרש".
היו"ר שלכם אבו יונס בא בטענות. טוען שאין אחידות בעונשים.
"בהרבה דברים אני מסכים איתו. נבנה היום משהו בסכנין. רואים שהשחקנים וההנהלה משתפים פעולה, יוצאים לבתי ספר כדי לשנות תפיסה. האוהדים צריכים להתאחד איתנו ולא לצאת נגדנו. כל מי שמסביב, גם התקשורת, צריכה לעמוד לצידנו. אנחנו מהיו"ר עד אחרון השחקנים מקיימים שיתוף פעולה עם האוהדים כדי לקחת את הקבוצה הזו למקום שקט, ואנחנו נצליח. נעשה חריש עמוק והכל יסתדר. אנחנו עובדים ואז מקבלים בראש ונענשים, וזה לא מקובל. אבו יונס הוא אחד מהאנשים החשובים בכדורגל הישראלי ואסור לאבד אותו. כשכוס נזרקת באצטדיונים אחרים לא סוגרים יציעים".
נראה מבחוץ שאתה סוחב את הקבוצה על הגב, שהקבוצה קמה ונופלת עליך.
"בהחלט לא. השנה בנו קבוצה עם המון שחקנים טובים. הבנייה הזו לוקחת זמן. גם כשפישלנו אחרי ניצחונות גדולים, התחושה בחדר ההלבשה היא שמשהו טוב נבנה. אני שמח שאני עוזר במגרש ומחוצה לו. יש לנו קבוצה חזקה ונראה את זה בהמשך".
מרוואן קבהא אמר בזמנו שיש לכם את הקישור הטוב בליגה.
"יש לנו קישור עוצמתי עם המון ניסיון, המון רעב להצליח. איפה אנחנו כרביעייה, בסוף העונה נדע. בהחלט יש לנו עוצמות בקישור".
יש הרבה הערכה הדדית בינך ובין שרון מימר. נראה שאתה מחויב לו.
"שרון בן אדם מדהים, מחובר מאוד לשחקנים. לא הכרתי אותו ותמיד אנשים פרגנו לו. בסכנין אתה רואה את ההערכה המקצועית אליו. מהיום הראשון התחברתי אליו בצורה טובה מאוד. הוא שקט גם באספות שלו, נותן ביטחון, איש מקצוע ברמה מאוד גבוהה. הוא בנה קבוצה מאפס ובחר בפינצטה כל שחקן. הוא הביא את השחקנים הנכונים, כאלה שמתאימים מקצועית ואנושית. הוא מצליח להוציא ממני הרבה דברים טובים בפן האישי".
במה מתבטא השיפור בקבוצה העונה?
"קשה לי לעשות את ההשוואה כי זו קבוצה חדשה. באתי למשימה בשנה שעברה. הדרך לא הייתה חשובה אלא התוצאה - להשאיר את הקבוצה בליגה. הבנייה הזו תיקח זמן. אנחנו מתקדמים ועושים צעדים נכונים".
המאצ' אפ הזה של הפועל באר שבע מול מכבי חיפה. מי הפייבוריטית שלך לאליפות?
"למכבי חיפה יש את הסגל הנוצץ בארץ, מכבי חיפה אלופה. ממה שאני מבין והניסיון שצברתי בכדורגל הפועל ב"ש עוצמתית ותמשיך להיות בצמרת עד הסוף ותיתן פייט רציני. אל חמיד, ויטור, אבו עביד, טיבי, זה עוצמה וניסיון, הם יתחרו עם חיפה עד הסוף".
חיפה מלהיבה, ב"ש יעילה, ממי התרשמת יותר?
"חד משמעית, מכבי חיפה".
3 צפייה בגלריה
בירם כיאל
בירם כיאל
שחקן נשמה. בירם כיאל
(יאיר שגיא)
קראו גם: >>


"יכולתי לעזור לנבחרת"


החלטת לפרוש מהנבחרת למרות שפיזית אתה נראה מצוין.
"ההחלטה לפרוש מהנבחרת לא קשורה ליכולת, הייתי בכושר טוב. אם הייתי מקבל את הזימון הייתי עוזר בקמפיין האחרון. הגיע זימון רק לסגל הרחב. מבחינה מנטלית הייתי נופל אם הייתי נוסע כי אני שבע מהנסיעות והטיסות. בראש לא הייתי שם. הכל בראש. תודה על 14 שנה מדהימות וכיפיות, נהניתי, תודה".
מבוגרים כמו זהבי ונאתכו עדיין שם.
"לכל אחד יש את הסיפוק והמטרות שלו. מה שערן זהבי עשה בנבחרת בעידן של האוסטרים שם אותו במקום אחר. הנבחרת עשתה לו טוב לקריירה. עד המשחק האחרון הוא מרים את עצמו לרמות שכל שחקן חולם. הקפטן ביברס נאתכו רוצה לשבור שיא הופעות, ויקח את זה איתו לכל החיים. אני במקום אחר ועם מחשבות אחרות".
אמרת בזמנו שרוטנשטיינר לא ראה בך פקטור.
"יש לי קשר חברי טוב איתו. כשהוא היה המנהל המקצועי היינו בקשר רציף. הוא הלך עם מה שהוא חושב. זה לגיטימי ואני מכבד את זה אבל אין שום סיבה. זו החלטה מקצועית, אני חושב שיכולתי לעזור לו".
הוא קידם את הנבחרת לדעתך?
" בניגוד לעבר, בכל פעם שהיית מגיע לנבחרת היית מגיע בהרגשה טובה. הוא היה נותן לנו עוד מטרה. בעידן של אנדי הרצוג למדנו הרבה מההרצאות שלו. אני אישית יכול לסמן וי שהנבחרת הלכה קדימה. שיחקנו התקפי, יצאנו קדימה בניגוד לשנים עברו".
מה צריך לקרות כדי שנבחרת ישראל תגיע לטורניר גדול?
"פשוט מאוד, לגדל שחקנים יותר טובים".
בקמפיין האחרון סבלנו מחלק אחורי בעייתי.
צריך לגדל גם שחקני הגנה טובים יותר. כל עוד לא נתחרה ונשחק כל שבוע בליגות הטובות בעולם, ויהיו לנו 11 שחקנים בליגות הבכירות באירופה יהיה לנו קשה. השחקן הישראלי מוכשר אבל במרתון ובעוצמות אנחנו עדיין לא שם".
ועדיין ליאור רפאלוב נשאר מחוץ לסגל.
"ליאור כוכב כדורגל, ענק, דמות לחיקוי, להערצה. אין לי פשוט מילים על מה שהוא עושה. הוא הכדורגלן הישראלי הכי טוב מכל הבחינות. הוא מלך בלגיה, עובד קשה, מוערך מאוד, הוא בטופ של הכדורגל הבלגי. שאפו ליהלום ישראלי"."
3 צפייה בגלריה
צ'ארון שרי חוגג את השער שכבש
צ'ארון שרי חוגג את השער שכבש
כיאל מתרשם ממכבי חיפה. שחקני חיפה חוגגים
(צילום: עוז מועלם)
קראו גם: >>

פרצת דרך לשחקנים מהמגזר שיצאו לשחק בחו"ל.
"כן, זה הסיפוק הכי גדול שלי. הקפיצה שלי מהנוער של מכבי חיפה לבוגרים זו השראה. להגיע ממחלקת הנוער של מכבי חיפה לבוגרים ולאירופה זה לפתוח דלת להמון משפחות ואנשים למודעות שלהם. במשך הקריירה היו לי המון פניות איך עושים את זה. 11 שנה באנגליה נתנו השראה להרבה ילדים בחברה הערבית".
הילדים שלך משחקים במכבי חיפה. אתה כבר מזהה פוטנציאל?
"אני מזהה שהם נהנים, הם בגיל מאוד צעיר. יש להם אהבה למשחק, הם באים למשחקים שלי. פירלו, הילד הגדול, מאוד מתרגש, אני שמח שהם נהנים והזמן יגיד אם הם יהיו כוכבים. אני אעזור להם בהכל".
העדפת לגור בסמוך לאצטדיון סמי עופר ולאו דווקא ליד המשפחה.
"ההחלטה קשורה ללוקיישן. אשתי מעצבת פנים, יש חוגים לילדים. בחרנו להיות קרובים להכל".
אני מניח שאתה עוקב אחר מוחמד אבו פאני ומחמוד ג'אבר.
"כמובן. כולם ראו עד כמה אבו פאני היה חסר למכבי כשהיה פצוע. הוא כוכב כדורגל, עושה תפקיד של 50\50 בצורה מושלמת. ג'אבר מבין את המשחק, כניסה לעומק, בישולים, השתלט על מרכז השדה, שאפו. הם צריכים עוד לעבוד קשה".
אמרת בעבר שאלמלא הפציעות היית מגיע למועדון גדול בפרמיירליג.
"אני בטוח בזה".
מי המאמן הכי גדול שאימן אותך?
"אני יכול להגיד מי הכי השפיע עליי. זה רוני לוי".
לא מדגדג לך לסגור מעגל ולזכות באליפות עם מכבי חיפה?
"טוב לי איפה שאני כרגע. יש לי 6 אליפויות 2 בארץ, 4 בסלטיק, אני מרגיש מסופק ונהנה בסכנין".
עוד כמה שנים נראה את בירם כיאל עושה גליצ'ים?
עד שהגוף יגיד זהו, מספיק".