בחודש מרץ 2020 נפתחה חקירה בפרשת מתן תרופות פגות תוקף לחולי סרטן בבית החולים רמב"ם. השבוע הודיעה פרקליטות מחוז חיפה (פלילי) למשפחות שיקיריהן קיבלו את התרופות, כי תיק החקירה ייסגר ולא יוגשו כתבי אישום נגד החשודים מבית החולים רמב"ם.
5 צפייה בגלריה
שולי ואריה זורע עם תמונת הבן אגם ז"ל - פרשת תרופות פגות תוקף
שולי ואריה זורע עם תמונת הבן אגם ז"ל - פרשת תרופות פגות תוקף
שולי ואריה זורע עם תמונת הבן אגם ז"ל שנפגע בפרשת תרופות פגות תוקף
(צילום: שרון צור)
בלב החקירה עמדה הטענה כי אנשי צוות בבית החולים, טיפלו בשנים 2016-2017 בחולי סרטן באמצעות תרופות פגות תוקף.
חקירת המקרה, שכללה עדויות של עובדים, התארכה ונמשכה שנתיים, עד העברתה מהמשטרה לפרקליטות בחודש יוני 2022.
בפרקליטות מציינים כי עד מרץ 2023 נערכו השלמות חקירה ובחינה מעמיקה של הראיות, וכי במסגרת החקירה נחקרו מעל 40 חשודים ועדים בתיק, כולל רוקחים, מנהלים בבית החולים וגורמים נוספים.
הפרקליטות: "חרף האמור, לא ניתן היה להוכיח, במידת הוודאות הנדרשת בהליך פלילי, באילו מועדים ולאילו מהחולים ניתנו תרופות פגות תוקף, וכן, את ההשלכה של השימוש בתרופות פגות התוקף על החולים, ככל שהיה כזה. זאת, על אף בדיקה מקיפה שביצע מומחה של משרד הבריאות בעניין זה.

5 צפייה בגלריה
דורשים תשובות
דורשים תשובות
הפגנה של המשפחות ברמב"ם
(צילום ארכיון: נחום סגל)

קראו עוד:

"הפרקליטות תעביר את חומר החקירה לבחינת הגורמים הרלוונטיים במשרד הבריאות, על מנת לבחון את ההיבטים המשמעתיים".
ההחלטה על סגירת תיק החקירה הפלילית הותירה את עשרות משפחות חולי הסרטן, שחלקם כבר נפטרו, מוכי הלם.
עו"ד צבי ילינק המייצג נפגעים רבים ובני משפחותיהם בפרשה מציין כי לקוחותיו קיבלו בהפתעה גמורה, בזעזוע רב ובהלם את החלטת הפרקליטות. לדבריו, "מדובר בעליית מדרגה בטיוח של הפרשה לאחר שבית החולים רמב"ם וההנהלה שלו היו מודעים לפרשה מספר שנים ולא פירסמו דבר אלא רק לאחר שהפרשה פורסמה בחודש 2/20 בידיעות אחרונות. בנוסף, קיים חשד שנחקר על ידי המשטרה ולפיו אף ראשי משרד הבריאות קיבלו דיווח בזמן אמת מהנהלת בית החולים על מה שאירע, אולם גם הם מסיבות לא ברורות ובניגוד לחובתם לא פעלו לפי חובתם לדווח על האירוע לחולים ובני משפחותיהם ולציבור הרחב".

5 צפייה בגלריה
מעצר בפרשת תרופות פגות תוקף ברמב"ם
מעצר בפרשת תרופות פגות תוקף ברמב"ם
תרופות שנתפסו במהלך חקירת הפרשה
(צילום: משטרת ישראל)

עו״ד ילינק הוסיף כי "השימוש בתרופות שפג תוקפן ובתרופות שהיו מאוחסנות בניגוד לכללים היה ידוע להנהלת בית החולים רמב״ם, כולל לבכירים ביותר בהנהלה, שנים רבות והם לא עשו דבר. עובדה זו עולה ואין בכך ספק מעדויות שנגבו על ידי משטרת ישראל וחלקן כבר פורסמו ברבים. די בעדויות שכבר מצויות כיום בידינו, כדי להטיל צל כבד על הסיבות והנסיבות שגרמו להחלטת של הפרקליטות לסגור את תיק החקירה ואף לסרב לבקשתנו לעיין בחוות הדעת ובנימוקים של הפרקליטות העומדים בבסיס ההמלצה לסגירת התיק".

5 צפייה בגלריה
רמב"ם
רמב"ם
לא מסרו מידע להורים לאורך כל החקירה
(צילום: רמב"ם)

עו״ד ילינק מסר כי לקוחותיו מתכוונים להביא לכך שיוגשו כתבי אישום כנגד האחראים למחדל זה ובמקביל יוגשו בזמן הקרוב כתבי תביעה על פי פקודת הנזיקין כנגד האחראים בבית החולים ומשרד הבריאות.
גורמים במשטרה הביעו תמיהה על כך שתיק החקירה נסגר למרות תיק עב כרס ומלא ראיות שהועבר מהמשטרה לפרקליטות.

5 צפייה בגלריה
דורש תשובות. עו"ד ילינק
דורש תשובות. עו"ד ילינק
דורש תשובות. עו"ד ילינק
(צילום: פרטי, רמב"ם)

הורים שילדיהם נפגעו בפרשה מדגישים כי רמב"ם סירב למסור פרטים לאורך כל החקירה בטענה כי הוא לא יכול לעשות כן כל עוד החקירה נמשכת. כעת דורשים ההורים שהנהלת רמב"ם תציג בצורה מלאה ושקופה את גרסתה למה שהתחולל בבית החולים.