בארגון הקבלנים במחוז חיפה אומרים כי עיריית חיפה המציבה דרישה חדשה לקבלנים, לפיה יוטל היטל השבחה של עד 50% בכל פרויקט פינוי בינוי. בארגון טוענים כי דרישה זו עומדת בסתירה להבטחות קודמות של העירייה כי לא ייגבו היטלי השבחה בפרויקטים של פינוי בינוי.
2 צפייה בגלריה
בנייה
בנייה
הכדאיות לפרויקטים בעיר חיפה יורדת
(צילום: shutterstock)
יו"ר ארגון הקבלנים במחוז חיפה חיים פייגלין: "זו הונאה, עשרות פרויקטים עם אלפי דירות בסכנה שירדו לטימיון. מדובר בלא פחות מרעידת אדמה בתחום ההתחדשות העירונית בעיר חיפה. קליש ומהנדס העיר אדריכל אריאל וטרמן, דורשים היטל השבחה בשיעור של עד 50% על מתחמי פינוי בינוי אשר מקודמים מזה שנים, וזאת למרות שעשרות מתחמים עם אלפי דירות כבר נמצאים בשלבי תכנון וביצוע מתקדמים והובטח על-ידי עיריית חיפה, שלא יידרש בגינם היטל השבחה״.
פייגלין ממשיך: "חוק ההסדרים החדש שמכוון דווקא לעודד התחדשות עירונית, מאפשר לעיריות לקבוע את גובה היטלי ההשבחה עד לחודש מאי השנה, זאת לפי חלוקה לאזורים ובשיעורים של 0, 25 או 50 אחוזים. יחד עם זאת, עיריות רבות בארץ בחרו שלא להטיל היטלי השבחה כדי לעודד התחדשות עירונית בתחומן, אך עיריית חיפה כאמור החליטה אחרת והציגה בישיבת מועצת העיר את מסמך המדיניות לפיו במתחמי ההתחדשות העירונית בעיר יהיה תשלום בגין השבחה לפי אזורים. בכך מתעלמת עיריית חיפה מהבטחות שלטוניות מפורשות שניתנו הן לבעלי הדירות והן ליזמים, כולל בפרויקטים שקודמו על ידי העירייה עצמה".
2 צפייה בגלריה
חיים פיגליין
חיים פיגליין
מתריע. יו"ר ארגון הקבלנים במחוז חיפה חיים פיגליין
(צילום: פרטי)
קראו גם: >>
יו"ר ארגון הקבלנים במחוז טוען עוד: "גם הדיירים וגם היזמים במתחמי הפינוי בינוי בעיר התבססו על הבטחות העירייה שחלקן גובו גם בהחלטת ממשלה מפורשת למתן פטור מלא מהיטלי השבחה. לאור זאת נעשו ההתקשרויות, תוכננו תוכניות והושקעו משאבים רבים של עשרות אדריכלים, מהנדסים ויועצים לאורך שנים. כל המשאבים הללו נמצאים כעת בסכנה לרדת לטמיון. גם ללא היטלי השבחה, שוק המגורים בחיפה מדשדש לעומת מרבית המחוזות בארץ ואיננו שיא הכדאיות הכלכלית מבחינת מחירי דירות. החלטה על הטלת היטלי השבחה בשיעור 50% תכשיל את מימוש רוב הפרויקטים להתחדשות עירונית בתחומי העיר, וחלק מהפרויקטים אף אינם יכולים לשאת היטל בשיעור 25%. בכל מקרה אנחנו לא נשלם 50% היטלי השבחה בפרויקטים של פינוי בינוי בחיפה ונאבק באירוע הזה בכל ערכאה תכנונית ואף שיפוטית. אני ממליץ לעיריית חיפה לקחת דוגמה להתנהלות עירונית נכונה מירושלים ומקרית אונו בהן מעניקים פטור מלא מהיטלי השבחה בפרויקטים של התחדשות עירונית כדי לתמוך במימוש פרויקטים חשובים אלו".
את משמעות הדרישה החדשה של העירייה מתחילים להפנים גם דיירים ברחבי העיר, ויזמים איתם התקשרו כדי לקדם פינוי בינוי, מודיעים להם כי ההיתכנות לפרויקטים כבר לא קיימת. בין הפרויקטים שנמצאים בסכנת ביטול פרויקטים בקרית אליעזר ושכונות נוספות.
תגובת עיריית חיפה: "טרם התקבלה כל החלטה בנושא אשר יובא לדיון והחלטת מועצת העיר".
כל החדשות והעדכונים במיינט חדשות חיפה.
להצטרפות לקבוצת העדכונים של mynet חיפה >>> https://chat.whatsapp.com/IwYf2NjAQDTBV4EaIrqXrU
פורסם לראשונה: 11:49, 03.04.22