צעיר יהודי בן 22, שהוריו מתגוררים בשכונת הדר בחיפה, טס לרוסיה ומצא עצמו מעוכב בשדה התעופה במוסקבה על ידי השלטונות שאף דרשו ממנו להתגייס לצבא ולהצטרף ללחימה בחזית אוקראינה.
2 צפייה בגלריה
ולדיסלב יאמפולסקי
ולדיסלב יאמפולסקי
כמעט נשלח לחזית. ולדיסלב יאמפולסקי
(צילום: פרטי)

תחילת הסיפור הסבוך שהוביל לעיכובו של ולדיסלב יאמפולסקי מתחיל לפני כשנה. הוריו של יאמפולסקי עלו לארץ ובחרו להתגורר בחיפה. הצעיר עצמו נמצא בהליך קבלת תעודת תושב, ועד אז הורשה להישאר בישראל רק 3 חודשים ואז לנסוע לרוסיה ולשוב לארץ.
בחודש יולי 2021 עצרה משטרת ישראל את יאמפולסקי שנסע ברכבו בחיפה. בדיקת ינשוף גילתה רמה גבוהה במעט מהמותר בחוק (210 מילגרם נשוף). נגד הצעיר הוגש כתב אישום בגין נהיגה בשכרות הוא נחקר והובא לפני בית המשפט וזאת ללא מתורגמן, ללא ייצוג משפטי של סניגור ציבורי. בית המשפט השלום פסל את רישיון הנהיגה שלו ל-3 שנים, נגזר עליו מאסר על תנאי ופסילה על תנאי.
מספר חודשים לאחר מכן, בחודש פברואר 2022 נתפס שוב יאמפולסקי נוהג בפסילה ובית המשפט ביקש לאכוף את עונש המאסר על תנאי.

קראו גם: >>

בעוד ההליך המשפטי מתנהל, יאמפולסקי נדרש לעזוב את הארץ בגלל מגבלת 3 החודשים וטס לרוסיה. כשביקש לחזור לארץ להמשך ההליך המשפטי, והשלמת תהליך קבלת תעודת התושב, נמסר לו כי בשל עונש המאסר והתיק הפלילי שנפתח בעניינו, הוא לא יכול לשוב לארץ.
יאמפולסקי גילה זאת כשהגיע לשדה התעופה במוסקבה, שם עוכב למשך 3 שבועות, והרשויות טענו כי הוא למעשה תושב רוסיה לכל דבר, ועל כן נדרש להתגייס לצבא ולהצטרף לחזית המלחמה באוקראינה.

2 צפייה בגלריה
עו"ד קובי לוי ויאמפולסקי
עו"ד קובי לוי ויאמפולסקי
עו"ד קובי לוי ויאמפולסקי
(צילום: ליאור לייבוביץ', פרטי)

בשלב זה נכנסו לתמונה נציגיו המשפטיים של יאמפולסקי, עו"ד קובי לוי ושותפתו למשרד עורכי הדין, עו"ד אתי כרייף.
עו"ד לוי: "פנינו לבית המשפט המחוזי וביקשנו זכות ערעור על פסק הדין הראשון שניתן בעניינו. למרות שעבר זמן רב מאז הפסיקה, הצלחנו לקבל זכות ערעור. טענו בפני בית המשפט כי נפלו ליקויים באופן בו הובא הצעיר לדין, הוא לא ידע את השפה, לא הועמד לו ייצוג או עורך דין, ולמעשה גם שנהג בפסילה בפעם השנייה הוא לא ידע שהוא בפסילה".
בית המשפט המחוזי דן בערעור בסוף השבוע האחרון, וקיבל באופן חלקי את הערעור וביטל את עונש המאסר, והותיר את הפסילה. בכך התאפשר ליאמפולסקי להמשיך בהליך קבלת תעודת התושב, ונסללה הדרך של חזרתו של הצעיר לחיפה.
עו"ד לוי: "ההליך המשפטי התנהל בזום. בשלב מסוים הצעיר נעלם כי עוכב 3 שבועות על ידי הרוסים. זו הייתה דרמה של ממש. אנו מצפים לחזרתו לארץ בתוך עשרה ימים. הצלנו חיי אדם. הוא עוד היה נשלח למלחמה ונשאר ברוסיה".
פורסם לראשונה: 07:30, 16.12.22