יו"ר ועדת ההיגוי של התכנית האסטרטגית לפיתוח מפרץ חיפה פרופ' אבי שמחון, יחד עם המנהלת לפיתוח מפרץ חיפה בראשה עומד יובל אדמון, הגישו (חמישי) את תכנית העבודה לפיתוח מפרץ חיפה עליה שקדו כלל נציגי משרדי הממשלה בחודשים האחרונים.
6 צפייה בגלריה
חוות הטרמינל תשן בקרית חיים
חוות הטרמינל תשן בקרית חיים
נסגרת. חוות הטרמינל תשן בקרית חיים
(צילום: גיל נחושתן)
התכנית מפורטת מאד, ומחלקת את תחומי העבודה ולוחות הזמנים של כל משרד ממשלתי. גולת הכותרת שנחשפת בתכנית היא הקדמת לוחות הזמנים שנקבעו בשנתיים לפחות של סגירת התעשייה המזהמת.
מטרת התכנית היא הפיכתו של מפרץ חיפה לאזור נקי מתעשיות מזהמות, תוך פיתוח המטרופולין, ושיפור איכות חייהם של תושבי האזור. דגש ניתן להפסקת זיקוק הנפט והפעילות הפטרוכימית, מציאת פתרונות חלופיים, ומעבר לאנרגיה מתחדשת.

עיקרי התכנית


על פי התכנית, מפרץ חיפה יוגדר אזור מוטה מגורים, תעסוקה נקייה ושטחים ירוקים. כך בין היתר יוקמו 130 אלף יחידות דיור חדשות בתחומו, פארקים ירוקים, מתחמי הייטק ובית חולים אזורי חדש. במקום זיקוק נפט במפרץ, יוקמו אתרי אחסון תזקיקים בצפון וביבור.
במידה וכלל הגורמים יעמדו ביעדיהם, התכנית קובעת כי ניתן להפסיק את הפעילות הפטרוכימית במפרץ בשנת 2029, לרבות סגירת בזן. התאריך שנקבע הוא אוגוסט 2029.
לטובת סגירת התעשייה המזהמת, התכנית מפרטת שורה של צעדים להערכות משק האנרגיה, צעדים שהחלו במרץ 2022 ויסתיימו באוגוסט 2029, אז יפסיקו לפעול בזן וחוות המכלים תשן ויוחזרו הקרקעות למדינה.
פיתוח המטרופולין, לרבות נושאים של תעסוקה, סביבה, בריאות ותחבורה, צפוי להסתיים ב-2035.


6 צפייה בגלריה
תשתיות הדלקים במפרץ
תשתיות הדלקים במפרץ
ייעלמו עד 2029. תשתיות הדלקים במפרץ
(צילום: גיל נחושתן)

למרות הפירוט בתכנית, משך שיקום הקרקעות טרם נקבע וצויין כי הוא יהיה בהתאם לפירוק המתקנים הפטרוכימיים.
קשה להאמין עד כמה התכנית מפורטת ויורדת לתאריכים. כך סגירת בזן מתוכננת ל-16 באוגוסט 2029. ואף מצויין כי מדובר ב-1728 ימים עד אז.
נמל הדלקים הישן צפוי להיסגר במרץ 2028 ויחד איתו תיסגר גם חוות המכלים (הטרמינל) של תשתיות נפט ואנרגיה בקרית חיים. פינוי חלק מהמכלים בחוות המכלים צפוי להתחיל כבר ב-2025.
מתחם דשנים צפוי להיסגר בדצמבר 2025.
התכנית כוללת כל היבט במפרץ חיפה, לרבות תחבורה. כך מגלה התכנית, חישמול הרכבת צפויה בחיפה כבר ב-25 למרץ 2024.
הכפלת מסילת הרכבת מתחנת חוף הכרמל ועד סדנאות אפרים (לב המפרץ), והגעתם של הרכבות המהירות, צפויה עד ב-2035. אין כל אזכור לשיקוע רכבת בעיר חיפה.

בית חולים חדש


בחינת נושא הסביבה בתכנית הענקית והמפורטת מגלה כי הקמת פארק מטרופוליני תושלם עד סוף 2028, לרבות הקמת אגמים בחלק המפרץ השייך לנשר בהשקעה של 55 מיליון שקלים עד שנת 2026.
שיקום נחל סעדיה הזורם בלב המפרץ מתוכנן רק בחודש יוני 2027.

6 צפייה בגלריה
 נחל סעדיה
 נחל סעדיה
ישוקם רק ב-2027. נחל סעדיה
(צילום: קוסטה גרישקוב)

סוגייה מרכזית נוספת במפרץ היא הקמתו של בית חולים חדש בקרית אתא, בית חולים שכבר הונחה אבן פינה לקראת הקמתו. בעניין זה התכנית מבשרת על דחיית בנייתו של בית החולים ופתיחתו רק בנובמבר 2033, וזאת בשל החלטה של משרד הבריאות. לבית חולים זה אמורים לעבור אחד משני בתי החולים בחיפה, בני ציון או כרמל. עד פתיחתו יצטרכו לקבוע מי מהשניים יעבור אליו.
נושא חשוב שאינו מופיע בתכנית והוא שדה תעופה בינלאומי, והתכנית מצביעה על הארכה מינימלית של השדה, כזו שלא תאפשר מטוסים גדולים באמצעות 'נחיתת מכשירים', מה שמגדיל את הסיכוי כי שדה בינלאומי יוקם ברמת דוד.
נושא נוסף לגביו אין פירוט הוא הנושא העלות של כלל יישום התכנית, לרבות ההסכם הצפוי עם בזן שצפוי להיסגר עד סגירת המפעל ב-2029.

6 צפייה בגלריה
בית החולים על שם בגין בקרית אתא
בית החולים על שם בגין בקרית אתא
רק ב-2033. בית החולים ע"ש בגין המתוכנן בקרית אתא
(הדמיה עיריית קרית אתא)

6 צפייה בגלריה
לוחות הזמנים בתכנית
לוחות הזמנים בתכנית
לוחות הזמנים בתכנית
(צילום: מתוך התכנית)


פרופ' אבי שמחון, יו"ר ועדת ההיגוי של התכנית האסטרטגית לפיתוח מפרץ חיפה וראש המועצה הלאומית לכלכלה במשרד ראש הממשלה: "התכנית שגיבשנו תוביל להקמת מטרופולין גדול וחזק בצפון המדינה, שיוכל בעתיד להשתוות לכוח המשיכה של גוש דן. זה ישנה את דמותה של המדינה וישפיע על פיתוח הצפון כולו. אנחנו נחושים להוביל את המהלך הזה במהירות וביעילות האפשרית, ופועלים יחד עם כל משרדי הממשלה השותפים לתכנית אף להקדים את לוחות הזמנים של היערכות משק האנרגיה".

6 צפייה בגלריה
פרופ' אבי שמחון
פרופ' אבי שמחון
"התכנית תשפיע על פיתוח הצפון כולו". פרופ' אבי שמחון
(צילום: עמית שאבי)

קראו גם:

יובל אדמון, ראש המנהלת לפיתוח מפרץ חיפה וסגן ראש המועצה הלאומית לכלכלה במשרד ראש הממשלה: "אנחנו עובדים מיום הקמת ועדת ההיגוי והמנהלת על הפיכת החזון של פיתוח המפרץ לתכנית אופרטיבית, מפורטת ומתואמת ליישום בשנים הקרובות. במקביל לעבודה האינטנסיבית לגיבוש התכנית יחד עם כל השותפים שלנו, התחלנו למעשה כבר לבצע אותה, כולנו יחד. הרוב המוחלט של חבילות העבודה כבר יצאו לדרך, עם דגש על הקמת תשתיות האנרגיה שיאפשרו את הפסקת פעילות התעשייה הפטרוכימית במפרץ. פרויקטים תוקצבו, ועדות מכרזים הוקמו, תכניות סטטוטוריות מקודמות - ואנחנו פועלים יחד כל המשרדים על מנת לעמוד בלוחות הזמנים שהצבנו לעצמנו בתכנית".