ועדת משנה לעררים של המועצה הארצית לתכנון ולבנייה, החליטה (ראשון) לדחות את העררים שהוגשו על החלטת הוועדה לשמירה על הסביבה החופית (ולחוף), ולאשר את התוכנית להכפלת מסילת החוף משפיים עד לתחנת חוף הכרמל בחיפה (תת"ל 65א).
3 צפייה בגלריה
הרכבת עוברת על קו החוף
הרכבת עוברת על קו החוף
הרכבות המהירות מגיעות לחיפה אבל יישארו על החוף
(צילום: רכבת ישראל)
התוכנית ביוזמת רכבת ישראל, קודמה בוועדה לתשתיות לאומיות כאחת מהתוכניות החשובות ביותר לשדרוג השירות הרכבתי ולשיפור וייעול מערך התחבורה הציבורית. התוכנית כוללת את הכפלת מסילות החוף ונסיעה במהירות של כ-250 קמ"ש, דבר שיקצר את זמן הנסיעה מתל אביב לחיפה לחצי שעה בלבד.
הוועדה לתשתיות לאומיות אישרה כבר בחודש דצמבר האחרון את התכנית, אך לא ניתן היה לאשרה בממשלה הואיל וכנגד החלטת הולחוף לאשר את התכנית הוגשו שבעה עררים.
בוועדה ציינו כי חלק מהעררים נדחו בגלל חשיבות התוכנית, והעלות העצומה למשק בכל יום שתוכנית זו לא מתאשרת.
לעניין הטענות על פגיעה בסביבה החופית קבעה הוועדה כי "הפוטנציאל לפגיעה בסביבה החופית נמוך בחלופה זו בהשוואה לחלופות אחרות ולכן, גם מבחינה זו ולנוכח חשיבות השמירה על הסביבה החופית, החלופה המופקדת היא החלופה המתאימה".

3 צפייה בגלריה
עמודי חשמל יוצבו לאורך חופי חיפה
עמודי חשמל יוצבו לאורך חופי חיפה
המסילות יישארו על קו החוף בחיפה ויחושמלו
(הדמיה מתוך הדיון בוועדה לשמירה חופית)

תת"ל 65א מתייחסת כאמור חלק שבין בנימינה ועד תחנת חוף הכרמל בחיפה, בעוד שתת"ל 65ב' מתייחסת למעבר מסילות הרכבת מתחנת הכרמל ועד לב המפרץ. חלקה השני של התוכנית נוגע ישירות לפיתוחה של חיפה, והאפשרות לסילוק המסילות מקו החוף.
בעקבות אישור התכנית היום, תעבור התכנית לאישור הממשלה, ואז תובא לרשות הרישוי הארצית במינהל התכנון, שכבר ערוכה לקידום ליווי ואישור הביצוע.

3 צפייה בגלריה
תחנת הרכבת בחיפה
תחנת הרכבת בחיפה
תחנת הרכבת בחוף הכרמל
(צילום: גיל נחושתן)

קראו גם:

עו"ד דביר לנגר, המייצג רשויות בצפון הארץ ועמותות סביבתיות, ושהגיש בשמם עררים לתכנית, מסביר את כיצד תשפיע ההחלטה על חיפה.
עו"ד לנגר: "לדעתנו ההחלטה מרחיקה את החזון של פינוי המסילות מהסביבה החופית בחיפה. כעת, אין לעיריית חיפה שום מנוף לחייב מנהור של המסילות הקיימות העוברות על החוף. לדעתנו, בתוכנית הבאה שתקודם (תת"ל 65ב'), משרד התחבורה ימנהר רק צמד אחד של מסילות בלבד, והצמד הקיים לאורך חופי חיפה יוותר על כנו. כל זאת, יש לומר, נוכח פעולותיה ההרסניות של עיריית חיפה, אשר התנגדה לכל הדרישות שהצגנו למינהל התכנון. בעררים שהגשנו (שנדחו בהחלטה) דרשנו שיהיה מנהור דרך רכס הכרמל של צמד אחד של מסילות לפחות - כבר במסגרת התוכנית הראשונה (תת"ל 65א'). כאמור, עיריית חיפה התנגדה להצעות אלה, וכעת תאבד את כל המנופים מול רכבת ישראל כדי לחייב מנהור בפועל (ולא רק בסקיצות) של המסילות על החוף."