בשבועות האחרונים מתנהל תרגיל רב היקפי במרחב חיפה שנועד לדמות מלחמה, תרגיל הכולל תרחישים שונים ורבים.
5 צפייה בגלריה
בית בחיפה שנפגע מטיל במלחמת לבנון השנייה
בית בחיפה שנפגע מטיל במלחמת לבנון השנייה
בית בחיפה שנפגע מטיל במלחמת לבנון השנייה
(צילום: צבי רוגר)
במקביל לתרגיל, הגבול מצפון הולך ומתחמם. רק הבוקר (שישי) נרשמו חיכוכים בין צה"ל ותושבים בדרום לבנון שהשליכו אבנים ואף כיוונו טיל אר.פי.גי לעבר חיילי צה"ל.
מפקד מחוז חיפה בפיקוד העורף אלוף משנה שרון איטח קורא לציבור לשכוח את כל מה שהוא יודע וחושב שיהיה במלחמה הבאה, ולהבין כי אנו עומדים בפני מערכה רב זירתית מורכבת בה היקפי השיגורים יהיה גדול בהרבה מזה שידענו בשנת 2006 במלחמת לבנון השנייה.
בפיקוד העורף נערכים לכל תרחיש.
אל"מ שרון איטח, מה אתם מתרגלים?
"בשבועיים האחרונים אנו מתאמנים בתרגיל שנקרא 'אגרוף המחץ', בו מתורגלות יחידות צה"ל השונות, כאשר במטרופולין חיפה אנו מתמקדים במלחמה רב זירתית וההשפעות שלה על האזור. חייבת להבין שהמלחמה הבאה לא דומה בשום דבר למלחמה קודמת כמו ב-2006. המלחמה תתנהל בכמה זירות ותהיה בעלת השפעות אחרות ובעוצמות שהאוכלוסייה האזרחית לא מכירה".

5 צפייה בגלריה
נערך לכל תרחיש. אל"מ איטח
נערך לכל תרחיש. אל"מ איטח
נערך לכל תרחיש. אל"מ איטח בחיפה
(צילום: דובר צה"ל)

אילו השפעות?
"קודם כל שאנחנו לא נילחם מול אוייב אחד ובזירה אחת. ולכן המספרים, אמצעי הלחימה שונים וההתמודדות שונה. אסור לנו להשוות ללבנון השנייה. יש לאויב יכולות חדשות ביניהם טילים מדויקים, תקיפות סייבר, כלי טיס לא מאוישים ורחפנים".
איך זה ישפיע על חיפה
"מטרופולין חיפה יהיה במיקוד. יש באזור לא מעט יעדים אסטרטגיים ואנו מבינים שהוא נמצא על כוונת האויב".
כמה טילים צפויים ליפול פה?
"בלבנון השנייה ב-2006 נפלו בכל המערכה כ-4,000 רקטות. זה יהיה מספר הטילים שישוגרו בימים בודדים, במערכה שלא תימשך ימים בודדים".


5 צפייה בגלריה
לא רק טילים. התפרעויות בחיפה בשומר חומות
לא רק טילים. התפרעויות בחיפה בשומר חומות
לא רק טילים. התפרעויות בחיפה בשומר חומות
(צילום: אלעד גרשגורן)

הפרות סדר


מה האתגרים שעומדים בפניכם?
"סיפור של חסימות צירים, הפרות סדר, התפרעות בערים מעורבות. אנו מתרגלים ונותנים עדיפות לבניית כוח שייתן מענה לזה. ראינו את הניצנים בשומר חומות, ונראה תופעות בהם יהיו התפרעויות במרחבים שאנו מבינים שיאתגרו אותנו".
כמה מקלטים חסרים בחיפה?
"למי שלא היה ממ"ד ב-2006, ולא בנה באופן פרטי ממ"ד, כנראה שאין לו ממ"ד גם היום. לא אחשוף נתונים אבל אין לכל אדם מקלט או ממ"ד. יהיו אוכלוסיות שנושא של מקלוט ציבורי יאתגר אותם".
יהיו נפגעים בנפש בהיעדר מקלט?
"בהתנהגות נכונה והקפדה על הנחיות פיקוד העורף, נצמצם את כמות הנפגעים. אין מאה אחוז, ולכן יהיו נפגעים כתוצאה מבעיות מיגון. לא צריך להיות מפקד מחוז כדי להבין את זה".
ועדיין בצפון הממשלה ביטלה תקציבים למיגון.
"זה לא בגזרתי. אני אפילו לא בורג במערכת. אני עושה הכי טוב בתקציבים שנותנים. אני ממוקד בהצלת חיים. צריך כסף למיגון, לטילים, לחינוך ולבריאות. יש לנו דרג מדיני שמגדיר סדרי עדיפויות ואנו בצה"ל עושים הכי טוב".
חוסר המקלטים ייפול עליכם. אתם תפנו אזרחים מההריסות.
"אנחנו הרגולטור. אנחנו בפיקוד העורף עוסקים רק בהחזרה לשימוש של מקלטים ציבוריים, שבעבר שימשו למחסנים, ולהנחות את הרשות לפתוח מרכזי קליטה שיספקו מחסה לאוכלוסייה. אנו עוסקים בהכנת הרשויות המקומיות למלחמה".

5 צפייה בגלריה
מה יקרה בחיפה? אל"מ איטח בתרגיל בנוה שאנן
מה יקרה בחיפה? אל"מ איטח בתרגיל בנוה שאנן
מה יקרה בחיפה? אל"מ איטח בתרגיל בנוה שאנן
(צילום: דובר צה"ל)

חומרים מסוכנים


איפה עומד נושא החומרים המסוכנים במפרץ חיפה?
"בשנים האחרונות נעשו תהליכים שמצמצמים את הנושא בצורה דרסטית. סבירות לאירוע חומרים מסוכנים בתרחישים מלחמתיים הצטמצמו משמעותית. איום החומרים המסוכנים הפך לכמעט לא רלוונטי בהשוואה לשנים קודמות גם בגלל שפינו את מיכל האמוניה, אבל לא רק זה".
האם יש פיקוח על נמל המפרץ הסיני בנושא חומרים מסוכנים?
"לכל גוף יש הגדרות ברורות באשר לחומרים המסוכנים, היקפם ואחסנתם. תפקידנו לבדוק שזה אכן בהתאם להגדרות. אין גוף, מפעל חיוני או תשתית אסטרטגית שלא נגענו ולא תרגלנו בתקופה אחרונה".

5 צפייה בגלריה
תשתיות הדלקים במפרץ
תשתיות הדלקים במפרץ
ירידה בסיכון מחומרים מסוכנים. מפרץ חיפה
(צילום: גיל נחושתן)

קראו גם:

בסוף השבוע שעבר לא היה חשמל בשגרה. מה יהיה בחירום?
"יש להבין כי אזורים מסוימים לפרקי זמן יהיו ללא חשמל. אנו מתכוננים לזה כחלק מהתרחישים".
מה לגבי בריחת עובדים?
"אנו לוקחים בחשבון שאחוזי ההתייצבות יהיו נמוכים ויושפעו בין מגזרים. אנו מתרגלים וגם מקצים כוח כדי לחזק יכולות במרחב אזרחי. פיקוד העורף יסייע בכל משימה בו יוכל לתרום. תמיד צריך יותר כוח אדם אבל נדע לקבל החלטות איפה נכון ליותר להשקיע את סדרי הכוחות".
מה המסר לציבור?
"קודם כל, הציבור צריך להבין כי תהיה פה מלחמה רב זירתית. שנית, הקשבה להנחיות פיקוד העורף בשגרה ובחירום מצילה חיים. שלישית, יש על מי לסמוך בפיקוד העורף, המתנדבים והמשרתים בסדיר. כל פעולה שאזרח יעשה בשגרה כדי להתכונן בחירום מבורכת. אבל אני לא אומר, לכו לקנות מים או לנקות את המקלט. הערכת המצב כיום ברמה הלאומית אינה צופה שהשלום יפרוץ מחר בבוקר אבל גם לא מלחמה. מבחינה תרגילית אנו נערכים למלחמה המאתגרת ביותר שידענו".