סאגת שינוי שם רחוב "החלוץ" מסרבת להיעלם. גורמים בעירייה אומרים ל"מיינט חיפה" כי למרות הביקורת, שינוי השם עדיין עומד על הפרק.
3 צפייה בגלריה
בית החלוצות חיפה
בית החלוצות חיפה
בית החלוצות ברחוב יל"ג בחיפה
(ארכיון יד בן צבי)
תמצית הסאגה המתמשכת: ביום רביעי שעבר אישרה מועצת העיר את המלצת ועדת השמות והוחלט על שינוי חלק מרחוב "החלוץ" לרחוב "החלוצות". לאחר ההחלטה כתבה קליש כי "בהחלטה זו מבקשת הנהלת העירייה להוקיר את זכרן של דורות של חלוצות, אשר לקחו חלק בבניית העיר".
פרסום ההחלטה הוביל לביקורת ציבורית, לרבות מאות תושבים שרתחו ולעגו לכוונה לשנות את שם הרחוב שנקרא על שם תנועת "החלוץ". בעקבות הביקורת בעירייה שמרו על שתיקה רועמת אך יו"ר ועדת השמות, חברת מועצת שינוי עו"ד שרית גולן שטיינברג, הודיעה כי תבקש כי שינוי השם יוקפא. לדבריה של גולן שטיינברג, ההצעה שאושרה בוועדה שברשותה עלתה בתקופת ניהול הוועדה על ידי קליש עצמה.
בעוד שרית גולן מקפיאה, קליש אינה ממהרת לעצור את שינוי השם, וגורמים בעירייה אומרים כי הנצחת החלוצות תימשך.
גורם בעירייה: "הנושא אושר שתי ועדות שמות, האחת בראשות קליש, ולאחר מכן בראשות שרית גולן. בהמשך זכתה ההצעה לאישור מועצת העיר. רק בגלל כמה טוקבקים לא ישונה שם הרחוב?! אין כרגע לוח זמנים אבל יש לבדוק על ידי היועצת המשפטית לעירייה האם גולן תוכל לעצור את שינוי השם".
3 צפייה בגלריה
קבוצת נשים מכינות אוכל על גג בית החלוצות, רחוב יל"ג 4, חיפה
קבוצת נשים מכינות אוכל על גג בית החלוצות, רחוב יל"ג 4, חיפה
קבוצת נשים מכינות אוכל על גג בית החלוצות, רחוב יל"ג 4, חיפה
(ארכיון יד בן צבי)

בשם החלוצות

רעיון הנצחת החלוצות בהדר וברחוב החלוץ, נובע לטענת גורמים בעירייה, ממיקומו של בית החלוצות שפעל בשכונה ברחו ביל"ג הסמוך לרחוב החלוץ.
בית החלוצות הוקם בשנת 1932 על ידי "ליגת נשים למען ישראל" שנוסדה בשנת 1925, והייתה מורכבת מנשים ציוניות שהתאגדו כדי לסייע למפעל ההתיישבות בארץ. בשנת 1927 העלתה רחל ינאית בן-צבי בפני חברות הליגה את הרעיון של הקמת בתים, שבהם ימצאו עולות חדשות בודדות מחסה וקורת גג. שנים אחדות אחר כך בראשית שנות השלושים, יזמה "ליגת נשים למען ארץ ישראל באמריקה" את הקמתם של בתי החלוצות, כדוגמאת בתים שהוקמו לשם כך בארה"ב, ונועדו לתת לחלוצה העולה מחסה בחודשים הראשונים לשהותה בארץ-ישראל.
3 צפייה בגלריה
בית החלוצות יל"ג 4
בית החלוצות יל"ג 4
בית החלוצות יל"ג 4
(ארכיון העירייה)
קראו גם: >>
בניין בית החלוצות הראשון נפתח בחיפה בשנת 1932. ואבן הפינה ברחוב יל"ג 4 הונחה ב- 19 באוגוסט 1930. חיפה נבחרה מאחר והיא עיר נמל אליו הגיעו העולות החדשות. המבנה תוכנן על ידי בנימין צ'ייקון ונכללו בו 21 חדרים בשלוש קומות, שני אולמות: חדר אוכל וספרייה, שלושה חדרי מלאכה ומכבסה על גג המבנה. לצד מגורים במבנה התקיימו בו גם יוזמות קאופרטיביות שכללו מסעדה, מכבסה, בית אריגה ומתפרה.

לא על חשבון "החלוץ"

בעמותה לתולדות חיפה אומרים ל"מיינט חיפה" כי הנצחת החלוצות זה עניין ראוי, אבל בשום פנים ואופן לא על חשבון הנצחת תנועת ה"חלוץ".
יגאל גרייבר, העמותה לתולדות חיפה: "הרעיון לשנות שם רחוב על שמה של תנועה מפוארת כמו "החלוץ" הוא רעיון אווילי. תנועה שהעלתה לארץ עשרות אלפי עולים חדשים. מילא אם היה מדובר בחלוצה ספיציפית הראויה להנצחה מיוחדת, אבל לפגוע בתנועה שלמה בשביל מה? חסר רחובות חדשים בעיר? מישהו פה התבלבל".
כל העדכונים והחדשות: חדשות חיפה.
פורסם לראשונה: 16:40, 19.01.22