עיריית חיפה מקדמת את תוכנית 'מורדות לינקולן' במסגרתה היא מתכננת לבנות 2,850 יח"ד על פני 700 דונם מתחת לרחוב הרופא בשכונת אחוזה, לצד כביש פרויד.
שטח התוכנית עצום והוא למעשה כולל את צלע ההר הדרומית של חיפה, זו הנראית על ידי הבאים לחיפה מכיוון דרום. לתוכנית תומכים ומתנגדים. בין התומכים, עיריית חיפה שהגישה את התוכנית ובעלי הקרקע המבקשים לממש את זכויותיהם.
המתנגדים, תושבים בכרמל, ביניהם תושבי שכונות אחוזה וכרמליה, ארגוני סביבה ופעילי שכונות.
השבוע נערך במרכז 'חדרים' בבית הספר הריאלי – אחוזה מפגש תושבים המבקשים לעצור את תוכנית 'מורדות לינקולן'. מובילי המאבק, בני איתן, עו״ד אסף בן לוי ואדריכלית חנה יפה, הסבירו לבאי המפגש את הסכנות הטמונות ביישום התוכנית, ומדוע יש לפעול לעצירתה.
- קראו עוד:
"במקום את הירוק של חיפה, הבאים לעיר מדרום יראו קיר בטון", התריעו במפגש מובילי המאבק שבמשך למעלה משעתיים חשפו את חולשותיה של התוכנית בהיבטים של פתרונות תחבורה, פגיעה בערכי נוף וטבע, כריתת אלפי עצים, ועוד.
"אנו יוצאים למאבק שני אחרי שהתוכנית הנוראית הזו נעצרה ב-2013", אומרים מובילי המאבק, "עיריית חיפה תצטרך להסביר לציבור איך היא מקדמת תוכנית שתפגע בחיפה, בתושביה, בטבע, בירוק. נבחרי הציבור, ירוקים ואחרים, שהבטיחו בנייה ירוקה במהלך הבחירות, יצטרכו להחליט האם הם פועלים למעננו או למען בעלי הקרקע. אם התוכנית במתכונתה הנוכחית תאושר, אפשר לסגור את הבאסטה של חיפה".
כבישים תלולים
טענות המתנגדים לתוכנית רבות, מגוונות וכוללות היבטים של פגיעה בערכי טבע, אך גם טענות לתכנון לקוי שיביא לעולם שכונה שלא ניתן לטייל בה.
מי שחקרה את התוכנית וירדה לפרטיה שפורסמו עד כה, היא האדריכלית חנה יפה. במפגש התושבים הסבירה יפה כי הבנייה נבנתה בצורה מדורגת, כאשר מתוכננים חציבות מסיביות של 20 מטרים. לדבריה, מדובר בצלע הר תלולה מאד, ובעלי הקרקע מבקשים לבנות בכל מחיר, גם במחיר של כבישים תלולים, ו'טיילת' שלא מגיעה לשום מקום.
"שאנשים יטיילו בשכונה החדשה הם יראו רק קירות", אומרת אדריכלית יפה, "יאמר לזכותה של התוכנית, כי היא טיפה יותר טובה מהתוכנית שנפסלה בשנת 2013. אם התוכנית תאושר לא יישאר מהנוף והירוק שמאפיינים את חיפה, לא יישארו ואדיות, לא טבע ולא נחל אזוב העובר בתחומי התוכנית".
יפה מציינת כי הניסיון מלמד כי לא ניתן לסמוך על שיקול דעתה של העירייה. "ראינו מה עשתה העירייה בנחל שיח. הם גמרו אותו. ביקשתי להיפגש עם המתכננים אבל נראה כי כל אחד מהם עבד על מרכיב אחר בתוכנית, ושום דבר לא מתחבר. כך תוכננו כבישים ללא מוצא למבני ציבור, טיילות שלא חוצות את הוואדי. אזורים 'ירוקים' שאי אפשר להגיע אליהם. חניונים לרכבים שיתמלאו מים. תכנון נוראי".
היבט נוסף שמדאיג בתוכנית מורדות לינקולן הוא ההיבט התחבורתי. "נראה שמתכננים כבישים דו כיווניים ברחובות הרופא וסמולנסקין. זו תהיה קטסטרופה", ציינה יפה, "כבר עכשיו הכל עמוס. אם מתכננים כבישים בשכונה החדשה אז רק כביש החוצה".
במפגש עלה עניין בנייתו של מחלף ענק שיחבר את השכונה לכביש פרויד וגם בנייתו צפויה לפגוע בערכי הטבע.
הפגיעה בערכי הטבע שבה ועלתה במפגש הטעון. כך נחשף כי שטח התוכנית כולל 6,433 עצים בוגרים שמחציתם יכרתו לטובת בניית השכונה. מעבר לכך יפגעו שבילי הליכה אותם פוקדים תושבי חיפה מידי שבת.
תוכנית מורדות לינקולן, למרות שהוגשה לוועדה המחוזית, תיפתח להערות בעיריית חיפה ב-5 בספטמבר 2024. מובילי המאבק מתריעים כי בקצב התקדמות התוכנית היא עלולה לצאת אל הפועל בעוד שנתיים.
לא להיבהל מתביעות
עו"ד אסף בן לוי, חבר בחברה להגנת הטבע, הסביר את הצד המשפטי הנוגע לתוכנית. "העירייה תטען כי אם לא תגיש תוכנית היא מסתכנת בתביעה בסך כ-300 מיליון שקלים מצד בעלי הקרקע שמבקשים לממש את זכויותיהם. אין להיבהל מתביעות ויש לדעת לנהל אותן. העירייה יכולה להודיע לבית המשפט כי היא מתנגדת לתוכנית לנוכח הבעיות הרבות שמצאנו. בפנינו אפשרות שהעירייה תרכוש את הקרקע מהבעלים, ניתן לתת זכויות בנייה לבעלים במקום אחר כמו שקרה במקרה של מגדלי חוף הכרמל, ואפשר לצאת למאבק ציבורי".
במפגש התושבים הוחלט על יציאה למאבק ציבורי וגיוס בעלי מקצוע, לרבות אדריכלים ועורכי דין. למאבק כבר הצטרפו פעילים במאבק נגד תוכנית הקזינו בבת גלים.
ניסיון לאזן
סגנית ראש העיר וראש מינהל התכנון שרית גולן מסבירה למה התוכנית תצא אל הפועל. "בעירייה לא רוצים את התוכנית אבל אין לנו ברירה ואנו מחויבים לה. בשנת 2021 קליש, באקט של הרע במיעוטו, הביאה את התוכנית מהוועדה המחוזית למקומית. צריך להבין כי זו קרקע פרטית שכבר בשנות ה-30 נקבע כי היא מיועדת לבנייה. יש פה הליכים משפטיים של עשרות שנים שהבשילו במשמרת שלנו. כל עיכוב שלנו יעלה לציבור כסף מאחר ונקנס בגין ביזיון בית המשפט.
"העירייה לקחה על עצמה להגיש את התוכנית כי החשש הוא שבעלי הקרקע יתאגדו, ויקדמו תוכנית עם בנייה צפופה ורוויה יותר. למעשה התוכנית הוגשה עוד קודם שנכנסו לתפקיד. יש עתירות ופסיקות לא רק במורדות לינקולן, אלא גם תל אהרון, גבעת העזים, ומורדות גולדה, ואנו לא יכולים לנייד זכויות או לרכוש קרקעות במאות מיליוני שקלים מכספי הציבור. אם החברה להגנת הטבע מעוניינת לרכוש את הקרקע, אני אתמוך בכך ואפילו אשמח".
גולן: "אקיים מפגש עם התושבים, ויוכנסו שינויים לתוכנית, כשיודגש כי לא תהיה הסתרת נוף לרחוב הרופא, ותקודם תוכנית שתאזן בין זכויות בעלי הקרקע ושמירה על ערכי הנוף של חיפה".