בגיל 86 הלך (רביעי) לעולמו פרופ' עמוס נוטע, איש מחקר בטכניון פעיל סביבתי שהיה בין מובילי פינוי מיכל האמוניה.
5 צפייה בגלריה
פרופ' עמוס נוטע
פרופ' עמוס נוטע
פרופ' עמוס נוטע
(צילום: רמי שלוש)
נוטע, יליד 1938, נולד ופעל כל חייו בחיפה. הוא סיים לימודי פיזיקה והנדסה גרעינית בטכניון בשנת 1965. שירת במרכז המחקר הגרעיני בשורק, וכיהן בוועדה לאנרגיה אטומית. בסיום שירותו הצטרף לסגל האקדמי של המחלקה להנדסה גרעינית בטכניון. עמד בראש תכנית לתארים גבוהים בהבטחת איכות ואמינות בטכניון, בה למדו אנשי משרד הביטחון והתעשייה הביטחונית. פרופ נוטע הכשיר 1,200 משתלמים לתואר שני ו-100 משתלמים לתואר מאסטר ודוקטור.

5 צפייה בגלריה
פרופ' עמוס נוטע
פרופ' עמוס נוטע
פרופ' עמוס נוטע
(צילום: רמי שלוש)

קראו עוד:

נוטע מילא שלל תפקידים לאחר פרישתו מהטכניון, ביניהם הקמת המרכז למחקר ופיתוח לאפר"ן (אסון פתע רב נפגעים). נוטע ייעץ לגורמים כדוגמת רפא"ל, התעשייה האווירית ומשרד הביטחון. הוא פרסם מאות מאמרים וכיהן כמרצה אורח באוניברסיטאות ומכוני מחקר בישראל וברחבי העולם.

5 צפייה בגלריה
מועד הלוויתו של פרופ' עמוס נוטע
מועד הלוויתו של פרופ' עמוס נוטע
מועד הלוויתו של פרופ' עמוס נוטע
(צילום: פרטי)

בין שלל האותות על פעילותו, ביניהם את הצטיינות מנשיא המדינה, ופרס מפעל חיים, זכה פרופ' נוטע גם בפרס אזרחות אמיצה בעיר חיפה.
נוטע היה בין הראשונים שהתריע על הסכנה ממיכל האמוניה. הידע הרב שצבר במחקריו הוביל אותו להצטרף לוועדת המומחים שעסקה במיכל האמוניה, והובילה את המהלך שהסתיים בפינוי המיכל.

5 צפייה בגלריה
טוב שנסגר. מיכל האמוניה במפרץ חיפה
טוב שנסגר. מיכל האמוניה במפרץ חיפה
טוב שנסגר. מיכל האמוניה במפרץ חיפה
(צילום: זהר שחר)

"עמוס היה בין הראשונים שהבינו מה שהולך במפרץ חיפה ופעלו לשנות את המצב", אומרים חבר של פרופ' נוטע רוני ירמאי, "עמוס למעשה ניסה למנוע את תכנון והקמת מיכל האמוניה כבר בשנת 1985. גם לאחר הקמת המיכל עמוס לא הפסיק לדרוש את סגירת המיכל. רק לאחר שעמוס פעל יחד עם פרופ דן שכטמן ופרופ' אהוד קינן בוועדה שהוקמה על ידי ירון חנן, נרשמה הצלחה בסגירת המיכל".
מקצועי וצנוע
ירון חנן: "ליוויתי את פרופ' עמוס נוטע בכל השנים בהם הוא פעל בהתנדבות להפחתת הסיכונים במפרץ חיפה.
שנה לפני שהחל המאבק הרשמי במישור האכיפתי והמשפטי נגד המשך פעילותו של מיכל האמוניה, גיבשנו ביחד צוות מומחים מתחומי מקצוע רלוונטיים וקראנו לו אז "צוות המומחים למניעת אסונות במפרץ חיפה". עמוס כמומחה להערכת סיכונים ומצבי אסון, הבין היטב את פוטנציאל האסון שטמון במיכל האמוניה והתריע על כך בכל דרך אפשרית, ואכן בדיעבד גילינו עד כמה רבה ההפקרות והסיכון האמיתי שלקחו על חשבון הציבור בכל ההתנהלות סביב המיכל הזה!
"כאשר החל המאבק המשפטי היה לנו בצוות המומחים יתרון משמעותי שבדיעבד היטה את הכף והיה האס המנצח בפסיקה של כל הערכאות המשפטיות ובמיוחד בבית המשפט העליון (כב' השופט חנן מלצר) לטובת סגירת המיכל לאלתר: הצגנו את הפתרון האלטרנטיבי שמשמש עד היום כתחליף למיכל הנוראי הזה.

5 צפייה בגלריה
נאבק לניקוי מפרץ חיפה. נוטע
נאבק לניקוי מפרץ חיפה. נוטע
נאבק לניקוי מפרץ חיפה. נוטע
(צילום: גיל נחושתן, הטכניון)

חנן ממשיך: "עמוס נבחר גם לייצג את העירייה בדיונים המסווגים על חלופות למיכל האמוניה שהתנהלו במל"ל ולפי דיווחו הבנתי שהדיונים הללו הפכו לפארסה וביקשתי ממנו לפרוש והוא מיד נעתר וכך הסיר מעליו את האחריות לסיכום העקר והמופרך שהוציאה הועדה המגמתית הזו. בכך הכשלנו פתרונות מסוכנים אחרים שניסו משרדי הממשלה לקדם וגם כאן תרומתו של עמוס היתה חשובה ביותר.
"עד לרגע האחרון עמוס נוטע היה פעיל בהתנדבות ואיש מפתח בצוות שלנו, שהפך לצוות המומחים להפחתת סיכונים במפרץ חיפה. אבל עמוס נוטע היה לא רק פרופסור מכובד ונערץ אלא בן אדם מדהים, איש של מידות טובות, צניעות ודרך ארץ שהיווה השראה לרבים, לקרובים ורחוקים שזכו להכירו.
"אדם שתמיד חלק בחפץ לב את הידע העצום שלו לתועלת הכלל. מאד אהבנו את עמוס ובלכתו נוצר אצלנו חלל גדול ותחושת אובדן עמוקה בקרב מוקיריו, חבריו לעשייה ולאקדמיה, וכמובן לעיר חיפה ולמדינה.
"בלבנו ננצור את זכרו של עמוס נוטע היקר, יהי זיכרו ברוך".