במפרץ חיפה הקטן מתנהלת מלחמת נמלים בין נמל המפרץ ונמל חיפה. הנפגע הראשון מהמלחמה צפוי להיות מנכ"ל נמל חיפה אודי שרון שדירקטוריון נמל חיפה החל בתהליך לסיום תפקידו.
שרון מונה לתפקיד רק בחודש אפריל 2023, בעקבות התפטרותו של מנדי זלצמן שהוביל את נמל חיפה עשרות שנים.
תהליך ההדחה מבטא חוסר שביעות רצון של הדירקטוריון מהתנהלות הנמל מאז רכישתו, והכנסות הרושמות צניחה של עשרות אחוזים בהשוואה לשנים קודמות.
בינואר 2023 עבר נמל חיפה לידיה של חברת אדני-גדות, כאשר אדני בניהול המיליארדר ההודי גאוטם אדני, מחזיקה ב-70% ממניות החברה, וגדות הישראלית ב-30%. הנמל נרכש בסכום אדיר של 4.5 מיליארד שקלים, והרוכשים מצפים לראות החזר להשקעותיהם.
קראו עוד:
"יש מתחים בין גדות ואדני", אומר גורם בנמל, "זה התחיל בזה שאדני נתנו לגדות יד חופשית לניהול הנמל, וכבר במכרז רכישת הנמל, החברה נתנה הצעה הגבוהה במיליארד וחצי שקלים מזו שאחריה. החברה אמנם זכתה במכרז אך במחיר גבוה מאד. בהמשך גובש הסכם פרישה לכ-30 עובדים שהיו אמורים לפרוש בשנת 2031 ללא כל התחייבות אך ניתן להם לפרוש תמורת 1-2 מיליון שקלים ברוטו לכל אחד. ההודים ראו שכסף יוצא ולא נכנס".
דור א' דור ג'
מה שמדאיג את אדני ההודית, הוא התחרות עם נמל המפרץ שבניהול SIPG הסינית. בתחרות זו נמל חיפה נשאר נכון לעכשיו מאחור.
חברת SIPG (Shanghai International Port Group), חברה ממשלתית סינית, קיבלה לידיה את ניהול נמל המפרץ עד שנת 2046. מנכ"ל נמל המפרץ הוא מי-האו צ'יאנג (MIAO Qiang) שניהל בעבר את הנמל העצום של העיר שנגחאי. מול SIPG ונמל המפרץ, ניצב נמל חיפה, נמל ותיק יותר, בבעלות קונצרן אדני (Adani) ההודית והבעלים גאוטם אדני. בניגוד לחברת SIPG, לחברת אדני יש שותפים בניהול נמל חיפה, חברת גדות הישראלית.
"במכרז של נמל חיפה הובטח לאדני-גדות כי לנמל המפרץ לא תתאפשר פתיחת רציפים נוספים, רציפים 7,ו-8, כל עוד מספר המכולות בנמלי ישראל לא מגיע ל-4.9 מיליון TEU", אומר בכיר לשעבר בנמל חיפה, "למרות מה שהוסכם, נראה כי במשרד האוצר בוחנים לאשר את פתיחת הרציפים, ובכך לתת יתרון לנמל הסיני. זה הולך לפגוע בנמל חיפה המבוסס על ידיים עובדות, בעוד שנמל המפרץ הסיני המוטה טכנולוגיה, יוכל להציע מחיר זול יותר לפריקה והטענה. לא יכול להיות שאחרי שנה בלבד בה נחתם מכרז ושולמו למעלה מ-4 מיליארד שקלים, הולכים לשנות את החוקים. מה מצפים שבנמל חיפה יפתחו את הסכמי השכר מחדש?".
מה עם העובדים?
הטלטלות בהנהלת נמל חיפה מעסיקות פחות את 750 עובדי נמל חיפה, ואלו רק רוצים להתפרנס. אבל לכולם ברור שאם ההכנסות ייפגעו זה יגיע גם לעובדים. "אין עבודה", אומר אחד העובדים, "הכסף הגדול נמצא בשעות הנוספות וזה אין לנו הרבה. כמובן שיש את עובדי דור א' שמרוויחים 20 אלף שקלים אבל כל השאר סובלים. יש פה לא מעט עובדים שמצטערים שלא לקחו את הסכמי הפרישה מרצון שהציעו לנו עם חתימת הסכם הרכישה. אנחנו שומעים על תוכניות כאלו ואחרות וכוונה להכניס עובדים דור ג' ולצאת לסבב פרישה נוסף של עובדים ותיקים. מקווים לטוב".
האינטרס של חיפה
מלחמת הנמלים של חיפה הפכה לתסבוכת בינלאומית. שרת התחבורה מירי רגב צפויה לטוס בתחילת החודש הבא לפגוש את נציגי חברת אדני, וזאת במסגרת תערוכה תחבורה בהודו, ויש מי שמודאג כי יופעלו עליה לחצים למניעת פתיחת הרציפים בנמל המפרץ.
"יו"ר נמל חיפה, רון מלכא, כיהן בעבר כשגריר ישראל בהודו, ועשוי להפעיל קשרים כדי שנציגים הודים ילחצו על ישראל לפעול למען נמל חיפה שבבעלות אדני", אומרת גורם במשרד התחבורה, "מנגד, בנמל הסיני, המנוהל על ידי חברה סינית ממשלתית, לא יתנו לפגוע באינטרסים שלהם. אנחנו בין סינים וההודים וכל אחד והאינטרס שלו".
במלחמת הנמלים קיים האינטרס של תושבי חיפה. הנמל המשפיע ביותר על העיר הוא נמל חיפה, שמעבר ל-750 עובדיו, אחראי לשטחים רבים בעיר, ביניהם גם השטח בו צפויה להיפתח חזית הים בעיר התחתית.
גורמים בחיפה חוששים כי מתן הקלות לנמל הסיני ופתיחת רציפים נוספים, תפגע בנמל חיפה ויכולתו להתחרות בנמל המפרץ, עד כדי הוצאתו מהתחרות.
"להצלחת נמל חיפה יש חשיבות בפיתוח חיפה, ובראש ובראשונה בפיתוח חזית הים", אומרים גורמים בעיריית חיפה, "על המדינה להתנהל במשנה זהירות כדי לא לפגוע באף אחד מהנמלים מאחר וכלכלת חיפה תלויה בהן".