מנהל בית בירם, החטיבה העליונה של בית הספר הריאלי, מנדי רבינוביץ', (54) הוא איש חינוך ברמ"ח איבריו עם רקורד עשייה עשיר שכיהן בשורה של תפקידים בריאלי לאורך 26 שנים. הוא בוגר בית הספר מנדל למנהיגות חינוכית, מנהל תיכון "הדסה נעורים", חבר בוועד מנהל של כפר נוער "מנוף", מוביל מיזמים חברתיים, ועוד.
4 צפייה בגלריה
חיפה יכולה להיות במקום אחר. רבינוביץ
חיפה יכולה להיות במקום אחר. רבינוביץ
חיפה יכולה להיות במקום אחר. רבינוביץ
(צילום: נחום סגל)

רבינוביץ', יליד חיפה, הוא דמות כריזמטית המוכרת היטב לאלפי משפחות הריאלי, שעתה גם שוקל להרחיב את פעילותו החינוכית לפעילות ציבורית וריצה לראשות העיר חיפה.

קודם כל חינוך


בימים אלו פועל רבינוביץ' לטובת מכינה בריאלי, בה התלמידים יעסקו מלבד ציונים גם באזרחות אקטיבית. הוא הוציא אגרת להורים ולבוגרי הריאלי, בבקשה להתגייס למיזם החדש.
מה זו המכינה שאתה מקדם?
"יש פה בשורה. במערכת החינוך היום תלמידי י"ב מסיימים את לימודיהם באופן שלא מאפשר להם לבטא ולממש את המחויבות שלהם להכרה ולשינוי החברה הישראלית. הם מסיימים את הלימודים אחרי מרתון מבחנים, ובמקום להסתכל למעלה לחברה הם עסוקים בניירת וציונים. במקום לחשוב מה תפקידם האזרחי בחברה הישראלית, הם נאלצים להיות עסוקים בציונים. בריאלי, החזון שלנו הוא להיות מעורבים ומשפיעים בחברה הישראלית. החלטתנו היא לממש את החזון הזה. במכינה החדשה אנו עוצרים את הלמידה המסודרת בחצי השני של מחזור י"ב, ומעבירים את רוב השבוע בלמידה שתעוצב בעיקר על ידי התלמידים. אנו נעסוק בנושאים שחשוב שכל אזרח שרוצה לעשות שינוי צריך להכיר. הרבה אנשים מדברים על צורך לשנות אבל מעט עושים שינויים בפועל, ואנחנו החלטנו לשנות".

4 צפייה בגלריה
שוקל ברצינות. רבינוביץ
שוקל ברצינות. רבינוביץ
שוקל ברצינות. רבינוביץ
(צילום: נחום סגל)

אתם למעשה משנים את תוכנית הלימודים.
"יש דברים בסיסיים שיילמדו במכינה אבל אנו ניתן דגש בתוכנית החדשה על פי מודל ידע-עמדה–פעולה. התלמידים יכירו נושא מסוים, יגבשו עמדה ויפתחו מודל ראשוני של פעולה איך לייצר אימפקט רחב. הבגרויות יסתיימו במחצית י"ב, ובשאר הזמן הם ילמדו במכינה למעורבות חברתית ומנהיגות".
מי יהיו המורים במכינה זו?
"חלק מהמורים בביתה ספר יהיו מורים במכינה. יהיו גם מרצים בעלי שם מבחוץ. ואנו מגייסים את הבוגרים שלנו להצטרף לקהילת המחנכים. קראתי לבוגרים להצטרף כי זה צו השעה. אני מאמין שרבים יצטרפו".

סערת מעוז


רבינוביץ' הוא פלורליסט. אנו יושבים לראיון איתו בחדרו כשעל קירות החדר תלויות תמונותיהם של בנימין זאב הרצל, בן גוריון, וינסטון צ'רצ'יל וציטוט מדבריהם.
אבי מעוז מתנגד בדיוק לאנשים כמוך.
"כדאי לאבי מעוז להתעדכן. הימים בהם גורמים פוליטיים יכלו להתערב ולקבוע מה יהיה במערכת החינוך עברו מהעולם. קהילת המחנכים בישראל מאד חזקה ואני סומך עליה שידעו מה שנכון וצריך לעשות. למחנכים עוצמה רבה יותר ממה שהם חושבים".
עניין מעוז חמור מבחינתך?
"העניין חמור מכמה בחינות. עצם העובדה שאדם פוליטי שואף להתערב במערכת חינוך ציבורית היא חמורה בפני עצמה. חמור גם שאדם פוליטי מודיע שהוא ייפעל נגד מטרות החינוך של מדינת ישראל, ביניהם השאיפה לפלורליזם. מעוז אף הודיע למשרד חינוך שהמשרד לא סוברני, ולא יהיה אחראי עכשיו על ילדי ישראל, אלא שהוא, מעוז יהיה שר הילדים".
הם יגידו שזו לא המשילות שהעם רצה?
"יש בעיה. כבר אמרתי שצריך לפרק את משרד החינוך, לא כמו שעושים עכשיו, אלא לפרק ולהקים רשות לאומית לחינוך. אותה רשות בלתי תלויה תנהל את תחום החינוך ללא נגיעה פוליטית. במשרד החינוך התחלפו שרים ומנכ"לים כל שנתיים וחצי, בריאלי ב-109 שנים התחלפו רק 7 מנכ"לים. התערבות פוליטית בנושא חינוך היא התערבות חמורה ומזיקה הרבה יותר מהתערבות בנושא בטחון".
אתה חשת זאת על עצמך כאשר זומנת לשימוע בגלל פאנל בבית הספר אליו הזמנת איש שמאל.
"נכון. אבל אם עוד אנשים יעמדו איתן על העקרונות שלהם מול גחמות פוליטיות וניסיונות השתקה נוכל למנוע התערבות. לעמוד איתן זה להמשיך את מה שאנחנו מאמינים בו. ככה צריך להתנהג איש חינוך. לא לפחד ולעשות מה שטוב בעינינו ובעיני אנשי הקהילה שלנו, ובוא נראה אם מישהו יעיז לפגוע ולהפריע לנו. אם זה יקרה ־ נדע להגיב".
לך קל לדבר כמנהל בית ספר פרטי. מנהלים אחרים חוששים לדבר.
"אני מבין את המצוקה שלהם. על מכתב המחאה כנגד עניין מעוז חתמו רק כמה מנהלים בחיפה, אבל בשעת מבחן הם יעמדו איתן. נכון שיש מנהלים מושתקים ומצונזרים והם מפחדים לומר את עמדתם. צר לי על זה. מנהלים מעדיפים להוריד את הראש ולא להילחם כי הם חשים שאין אווירה של פתיחות במערכת החינוך. אבל ביום שתהיה פעולה לנסות לפגוע בעצמאות החינוכית של המנהלים, אני משוכנע שהם יתערבו ולא יאפשרו את זה. אבל עדיין יש בהחלט מגמה שמנהלים חוששים, בעיקר מנהלים צעירים ותפקידנו להגן ולשמור עליהם. זו ערבות הדדית".
איך לדעתך זה נתפס בעולם שאדם כזה מתמנה לתפקיד חינוכי?
"נזכיר שגם בעולם יש לא מעט אנשים שמרנים בעמדות מפתח. יש לנו אתגר עולמי, ואנו רואים תופעות דומות בעולם, של ניסיונות פופוליסטיים לכופף את שומרי הסף, רצון להיכנס למערכת האזרחית ולשירות הציבורי ולפרק אותם. אנחנו ליברלים אבל גם לי יש דעות שמרניות בנושאים מסויימים, צריכים לפעול בצורה מידתית".
אף אחד לא רוצה להיות שר חינוך.
"באמת כואב הלב. זו תעודת עניות לחברה הישראלית. משרד החינוך חלש וחייב להשתנות. יש להקים רשות לאומית לחינוך. המשרד צריך להגדיר את מטרות החינוך, לתקצב את המערכת, ולתת את המדידה לטובת למידה ולא לטובת רייטינג".

4 צפייה בגלריה
רוצה לקחת אחריות. רבינוביץ
רוצה לקחת אחריות. רבינוביץ
רוצה לקחת אחריות. רבינוביץ
(צילום: נחום סגל)

קראו גם: >>

החינוך בחיפה


אולי אתה בניגוד עניינים. ככל שהמצב יותר גרוע כך רצים יותר לריאלי.
"משמח לשמוע שהרשמה לריאלי נסגרת כל שנה בתוך מספר דקות, אבל יחד עם זאת אני גם עצוב. כי לכל ילד בחיפה מגיע חינוך כפי שניתן בריאלי. היינו רוצים מערכת חזקה בכל העיר ובכל הארץ".
מה המצב בחיפה? קליש מפרסמת על שלטים שחיפה מובילה בחינוך.
"לא התלהבתי משלטי חוצות שראשי ערים מפארים את הישגיהם בחינוך. המשבר בחינוך הוא לאומי ויש חוסר עצום במורים, צורך באיתנות מנהלים, תוכניות לימוד פחות מעודכנות. בחיפה יש פוטנציאל ענק".
אז מה הבעיה בחינוך בחיפה?
"בחיפה יש למערכת החינוך יותר מדי אדונים. לדעתי יש לקדם בחיפה פיילוט במהלכו יועברו כל סמכויות החינוך לראש העיר לתקופה של 5 שנים. ראש עיר צריך להיות אחראי לחינוך בעירו. ואם החינוך בעיר יהיה מצוין ־ הרבה דברים ייפתרו בעיר. הרבה הורים יישארו בחיפה אם ידעו שהחינוך איכותי בעיר. אנו עושים דברים פורצי דרך בריאלי, והיינו שמחים שהעיר תיקח מאיתנו תוכניות לימוד".
ניסית להציע בעירייה תוכניות לימוד.
"נפגשתי כמה פעמים עם מנהלת אגף חינוך בעירייה. כל אגף החינוך היה בביקור אצלנו. הראינו להם תוכניות, אבל לא קיבלנו טלפון חזרה. חבל כי אלו לא דברים שאנו עושים לא רק למען תלמידי הריאלי. יש לנו תוכנית פדגוגית שחשבנו שכל חיפה תוכל להרוויח. לא השכילו בעירייה לחבק את הריאלי, ובחרו להתחרות בבית ספר שהוא חלק מחיפה, שהשם חיפה מופיעו בשמו, שאנשים עוברים לעיר בגללו. לצערי רבים מדי, אחרי הלימודים עוזבים את העיר. יש לפעול להשאיר את הצעירים. בחיפה אפשר לעשות הרבה יותר כדי להשאיר אותם פה".
אתה מחובר לעיר?
"אני מבלה בחיפה מבוקר עד ערב. נולדתי וגדלתי בעיר עד לפני כמה שנים. אני לא מכיר עיר עם פער גדול כך בין מה שהיא יכולה להיות ומה שהיא היום. יש רשויות שהעיפו את העיר שלהם קדימה. אני מחובר לעיר. גדלתי ברוממה החדשה ברחוב אורן. מקום פשוט עם שנת צוהריים, תנועת צופים. עברנו לעמק השמש ברחוב בירם בלי שאדע שאחר כך אנהל את בית בירם".

4 צפייה בגלריה
להוביל את חיפה קדימה. רבינוביץ
להוביל את חיפה קדימה. רבינוביץ
להכיל את מודל הריאלי על כל חיפה. רבינוביץ
(צילום: נחום סגל)

מה צריכה חיפה כדי לממש את הפוטנציאל?
"נדרש מנהיג עוצמתי שייקח את הכוח והסמכויות שיש לו, שיעביר מסר של שינוי. בנוסף, אותו מנהיג צריך בעל יכולת להוביל שותפויות ויצירת חיבורים שיניעו מהלכים. ככה גם מנהלים בתי ספר. מגייסים הורים, בתי ספר, משרד החינוך".
אז איפה כל בוגרי הריאלי שירוצו לראשות?
"זה בהחלט מתבקש שיהיו עוד אנשים ובוגרי בית הספר ברשימות למועצה ולשירות הציבורי".
אתה בוגר הריאלי, אז איפה הדוגמה האישית וריצה לראשות העיר?
"בחודשים האחרונים פנו אליי כמה אנשים רציניים, שאני מחשיב את דעתם, וביקשו ממני לשקול ברצינות את הנושא. ואני שוקל לעשות את זה. אם אנשים חשבו לפנות אליי, חובתי המוסרית, הערכית והחינוכית, לשקול את העניין ברצינות. חשוב שאנשים שיש להם את היכולת והרצון לשנות את המציאות, יתגייסו למהלך, לא יחכו שייתנו להם אחריות אלא ייקחו אחריות, ויבינו שאפשר וצריך לעשות דברים יחד".