חמש שנים לאחר שבפעם האחרונה מחירי השימוש במנהרות הכרמל ירד, בעקבות הוראה של שר האוצר דאז, משה כחלון, המחיר התעדכן שוב בתחילת 2023 והגיע לסכום של 9.79 שקל למקטע אחד, במקום 8.63 שקל למקטע, כפי שהמחיר עודכן רק בחודש אוקטובר 2022. בתחילת שנת 2018, כאשר מחיר הנסיעה עמד להתייקר ב-30 אחוז, הוא ירד בעקבות התערבותו של כחלון ל-6.95 שקל למקטע. מאז הוא טיפס וטיפס, והיום המחיר גבוה בכמעט 50 אחוז.
2 צפייה בגלריה
מנהרות הכרמל
מנהרות הכרמל
מנהרות הכרמל
(צילום: גיל נחושתן)
על פי המחירון שפרסמה חברת כרמלטון, מחיר הנסיעה לרכבים פרטיים המנויים יעמוד על סכום של 9.79 שקל למקטע נסיעה, במקום 8.63 שקל עד כה. מחיר הנסיעה לרכבים פרטיים שלא מנויים התעדכן ל- 10.72 שקל למקטע, במקום 10.63 שקל.
משמעות העלאת המחיר היא כי מי שנוסע לאורך שני מקטעי המנהרה, מצ'ק פוסט ועד לחוף הכרמל ישלם כמעט 20 שקל, ואם הוא חוזר באותו יום, הסכום יגיע לכמעט 40 שקל. עבור מי שעושה את הנסיעה הזו על בסיס יומי, לצורכי עבודה, הסכום המצטבר יכול להגיע למאות רבות של שקלים על בסיס חודשי.
בעקבות העלאת המחירים ישנה פעילות מוגברת בקבוצת הפייסבוק "מחאת מנהרות הכרמל", ויותר מ-30 אלף הצטרפו לדף המחאה. נוסעים נזעמים רבים קראו לחרם על המנהרות וטענו כי מאז הפעלתן, בחודש דצמבר 2010, המחיר עלה בצורה משמעותית ביותר.

2 צפייה בגלריה
מנהרות הכרמל
מנהרות הכרמל
"מעניין איפה עובר הגבול בין להתפרנס ביושר לבין גניבה לשמה". מנהרות הכרמל
(צילום: הלל פוסק)

אחד המגיבים: "אם היו פה אנשים רציניים שיעשו חרם צרכנים אמיתי, לא ייסעו שבוע במנהרות הכרמל עם כל אי הנוחות - לא הייתה להם ברירה אלא להוריד את המחיר חזרה, שגם כך הוא מופקע מיסודו. כל זמן שיש טיפשים שמשלמים - זה יימשך לעד". מגיב אחר: "מעניין איפה עובר הגבול בין להתפרנס ביושר לבין גניבה לשמה".
עם זאת, ציין מגיב אחר כי גם אם אף אחד לא ייסע במנהרה, אזור חיפה והמפרץ יהפכו לפקק אחד ענק. מגיב אחר ציין כי המדינה מחויבת להשלים פער בהכנסות, ואם בכל זאת יהיה חרם והחברה תפסיק, המדינה תפצה אותה על כך.
מגיב אחר הביע ספק אם הציבור בכלל מוכן לשקול החרמה: "להחרים?! במדינת ישראל יש ביקוש להכל! גם אם ייקחו 50 שקל למקטע, עדיין יהיו אנשים שיסעו. לבכות אנשים יודעים במדינה שלנו. בפועל לא עושים כלום".
באתר חברת כרמלטון ניתן הסבר מדוע המחירים עולים כמעט כל רבעון: "תעריפי הנסיעה במנהרות נקבעו בזמן החתימה על הסכם הזיכיון עם המדינה ואושרו על ידי משרדי הממשלה השונים וועדות הכנסת. תעריף האגרה מוצמד אחת לרבעון למדד המחירים לצרכן, כך שלעיתים הוא עשוי לעלות או לרדת. ב-1.1.21, בהתאם להנחיות הסכם הזיכיון, חל עידכון את תעריף הבסיס - וזו הסיבה לעליית התעריף הנוכחית".

קראו עוד >>

יצוין, כי כל עוד האינפלציה תמשיך לעלות, גם מחירי הנסיעה יעלו, בהתאם לנוסחת עדכון שנקבעה בתקופה שהאינפלציה הייתה נמוכה מאוד. כיום המצב שונה, וזה בא לידי ביטוי המחירים העולים מדי רבעון.