סיכום פעילות חודש דצמבר של רשות הטבע והגנים (רט"ג) ועיריית חיפה לצמצום מפגע חזירי הבר, מצביע על 241 חזירים שנצפו ברחבי העיר. וזאת לעומת 265 חזירים שנצפו בחודש נובמבר.
4 צפייה בגלריה
חזיר ברחו במאפו
חזיר ברחו במאפו
חזיר ברחוב מאפו אחוזה
(צילום: דורון סולומון)

את הירידה הקלה במספר החזירים שנצפו מייחס דוח רט"ג לפינוי פחים בלילות, אך גם להמתתם של חזירים סוררים בחודשים האחרונים.
על פי נתוני הדוח, אחרי שבחודש נובמבר הומתו 22 חזירים, ומספרים דומים בחודשים קודמים, בחודש דצמבר לא הומת ולו חזיר אחד בעיר, למרות דיווחים על חזירים סוררים. וכך מצוין בדוח: "בעקבות שינויים מנהליים, לא בוצע טיפול של לכידה והמתה של פרטים סוררים בדצמבר 2022, אולם מעקב ואיסוף מידע עליהם נמשך".
נתוני דצמבר מצביעים גם ירידה במספר הפחים שהפכו חזירים, וסך של 37 פחים לעומת 65 בחודש קודם. השכונה המרכזיות בהן נצפו חזירים היא אחוזה (68 חזירים), נוה שאנן (28 חזירים), והדר (22 חזירים).

4 צפייה בגלריה
פח שהפך חזיר בר
פח שהפך חזיר בר
פח שהפך חזיר בר
(צילום: מיינט חיפה)

על פי הדוח בעירייה הורידו את הרגל מהגז בנושא מתן דוחות למאכילי החזירים, ותיקון הגדרות מסביב לשכונות. רק 18 דוחות חולקו למאכילי חזירים בדצמבר לעומת 40 בחודש קודם, וזאת למרות שברט"ג קובעים כי האכלת החזירים היא הגורם המשמעותי ביותר להימצאות החזירים בעיר. גם יעילות הגדרות הוכחה, על פי הדוח, אך נקבע כי "בהיעדר תיקון ומענה מהיר של גורמי המקצוע בעיר, יורדת יעילות הגידור".
בעירייה טוענים כי הדוח האחרון מצביע על יעילות הטיפול בחזירי הבר, ומסבירים את הירידה במספר הדוחות למאכילים החזירים נובע בשל מקפחים שהועברו לטיפול באירועי חג החגים, וכי תקציב לתיקון הגדרות ותחזוקתם לא אישרה מועצת העיר.

4 צפייה בגלריה
ירידה במתן דוחות למאכילי חזירים
ירידה במתן דוחות למאכילי חזירים
ירידה במתן דוחות למאכילי חזירים
(צילום: דוח רשות הטבע והגנים)

קראו גם: >>

באשר לדילול שהופסק בדצמבר, מסבירים בעירייה כי האישור השנתי להמתת חזירים המגיע מרט"ג טרם חודש, אך השנה בוצעה המתת כ-100 חזירי בר, וזו תתחדש עם קבלת האישור.
ירון חנן, מרכז מטה השכונות להחזרת החזירים לטבע, מתייחס לדוח ומציין: "בעוד בעירייה טוענים לסיום משבר החזירים, וירידה במספר הדיווחים והתלונות מצד תושבים, הרי שזה קשקוש כי מספר החזירים יורד בחורף והם חוזרים בהמוניהם באביב".


4 צפייה בגלריה
שרית גולן שטיינברג
שרית גולן שטיינברג
שרית גולן שטיינברג
(ראובן כהן)

חברת המועצה שרית גולן שטיינברג: באשר לגידור, לגבי גידור בוואדיות, לא אושר כי לאור הנתונים שהצביעו רק על 30% אפקטיביות. רצו לבחור חלופה שהייתה גורמת לתחזוקה יקרה והקמת גדרות שחזירים מצליחים להרוס. דורשים מאיתנו כספים על דברים שמועצות ועיריות אחרות לא משלמות כלום. קליש יצרה את בעיית החזירים ברגע שהפסיקה את הדילול בכניסתה לתפקיד. ועכשיו אנו וכל תושבי חיפה משלמים עם זה לרט"ג שאמורה לתת לנו שירות ללא תמורה כמו בכל עירייה אחרת. ממה שעולה מהדוח, רט"ג מבצעים ניסוי על גב ובמימון תושבי חיפה, תוך שהם עושים מאמרים אקדמיים. קליש והדוברות שלה טוענים לפתרון הבעיה וירידה בדיווחי התושבים על חזירים? בדיחה. התושבים פשוט הפסיקו לדווח ואיבדו אמון בפעולות העירייה בנושא".
פורסם לראשונה: 09:57, 04.01.23