עלויות מלחמת חרבות ברזל מסתכמות בינתיים בכ-150 מיליארד שקלים. עלויות אלו כוללות את גיוס המילואים, הצטיידות הצבא, הפיצויים למשפחות מפונים, משפחות הפצועים והנרצחים, אנשים שאיבדו את בתיהם ואת פרנסתם, ועוד.
4 צפייה בגלריה
בית חולים כרמל
בית חולים כרמל
נדרשת הכרעה. בית חולים כרמל
(צילום: י.א)
כמו תחומים רבים, המלחמה תפסה בהפתעה גם את מערכת הבריאות, שעוד לפני המלחמה שיוועה לתקציבים כדי להתמודד עם האתגרים הגדולים העומדים מולה.
על פי הערכות ותחשיבים שנעשו לפני 7 באוקטובר, מערכת הבריאות הייתה זקוקה ל-4 מיליארד שקלים כי לאפשר לה "לעמוד על הרגליים", ולספק שירות רפואי באיכות טובה לתושבי ישראל.
לפני "השבת השחורה", באוגוסט 2023, מערכת הבריאות בחיפה ובקריות, התבשרה על החלטה דרמטית של הממשלה, החלטה שתוביל להתחדשות וצמיחה. במרכזה של אותה החלטה עמד עניין הקמתו של בית חולים על שם מנחם בגין בקרית אתא, והעברת פעילות בית החולים כרמל לבית החולים החדש בקריות.

4 צפייה בגלריה
בית החולים על שם בגין בקרית אתא
בית החולים על שם בגין בקרית אתא
תוכנית בית החולים על שם בגין בקרית אתא
(הדמיה עיריית קרית אתא)

קראו עוד:

מהעברת בית החולים כרמל לקריות אמור היה גם בית החולים בני ציון להרוויח ולזכות לתקציבים משמעותיים.
על פי אותה תוכנית, בחודש אפריל 2024, אמורה הייתה להיות מוגשת למשרד הבריאות תוכנית ראשונית והערכת תקציב הנדרש למעבר בית החולים כרמל.
בכרמל הכינו תוכנית ראשונית, והשלב הבא הוא הכנת תוכנית מפורטת שעלותה 130 מיליון שקלים. על פי הערכות בניית בית החולים בקריות והעברת פעילות כרמל אליו נאמדת ב-1.65 מיליארד שקלים.

4 צפייה בגלריה
בר סימן טוב בבית החולים כרמל
בר סימן טוב בבית החולים כרמל
המנכ"ל בר סימן טוב בבית החולים כרמל
(צילום: אלי דדון)

השבוע ייפגשו נציגי משרד האוצר ואנשי הכללית ובית החולים כרמל כדי לדון בהמשך התוכנית.
"יש אי ודאות משמעותי לנוכח המלחמה המתמשכת", אומר גורם במערכת הבריאות, "אין ספק כי יש צורך בבית חולים גדול בקריות ואין ספק כי בית חולים כרמל צריך לעבור לשם. לצערי אנו רואים קשיים במשרד הבריאות לגייס כספים לנושאים בוערים לא פחות, כדוגמת בריאות הנפש. מנכ"ל המשרד הבריאות יצטרך להפגין יכולות משמעותיות כדי לשמור על התוכניות להן התחייב, ביניהם בית החולים בקריות".
"ראינו לא פעם דחייה של בניית בית חולים בקריות, ואני תקווה שזה לא יקרה שוב. לממשלה יש 'תירוץ' לעשות זאת ובכל דחייה תמיד יכולים לומר זה בגלל המלחמה. גם אם משרד הבריאות ירצה את הפרויקט מאד, משרד האוצר עלול לעצור אותו".
4 צפייה בגלריה
הגעת המכשיר לכרמל
הגעת המכשיר לכרמל
לארוז מחלקות? הכנסת מכשיר דימות לכרמל
(צילום: אלי דדון)

גורם נוסף במינהל התכנון מוסיף: "פרויקט העברת בית החולים לקריות מהווה חלק משמעותי גם בתוכנית הממשלתית להבראת מפרץ חיפה. אם יעכבו את העברת כרמל לקריות הדבר יכול להשפיע גם על תכנית פינוי המפעלים ובניית אזורי המגורים במפרץ. אנחנו לא רוצים לראות את זה קורה. אלו ימים קריטיים לתוכניות ועתיד המפרץ".
יש לציין שראש העיר החדש הודיע לא פעם בעבר כי הוא מתנגד לתוכנית להעביר את ביה"ח כרמל למפרץ, ופגיעה בתוכנית יכולה לשרת אותו.