בימים אלו מוצגת הביאנלה הבינלאומית לאמנות של הוואנה 2024 בקובה. בין האוצרים של הביאנלה, שנחשבת לאחת הוותיקות והחשובות בעולם, שני אמנים ואוצרים מחיפה - בלו סימיון פיינרו ואביטל בר שי.
3 צפייה בגלריה
בלו סמיון פיינרו
בלו סמיון פיינרו
פורץ דרך. בלו סמיון פיינרו
(צילום: פרטי)
האמנים מחיפה רושמים הישג בינלאומי שאינו מובן מאליו בתקופה בה אנשי תרבות מישראל נתקלים בהתנגדות ובחרמות מצד מוסדות לאומנות ואומנים ברחבי העולם.
פיינרו ובר שי שאצרו את הביאנלה לאומנות ים תיכונית שאירחה בישראל עשרות אמנים מרחבי העולם, לרבות ממדינות מוסלמיות, מספרים על חרם תרבותי על ישראל שמורגש היטב.
"ההשתתפות שלנו בהחלט לא מובנת מאליה", אומר פיינרו, "בשל העובדה כי לקחנו חלק והיינו בין האוצרים בביאנלה, היו אומנים שהחליטו לא להשתתף כי אנחנו מישראל. יש גם אומנים שמסרבים להגיע לארץ ולהציג. כך למשל באוניברסיטת חיפה התבטלה תערוכתה של מרינה אברמוביץ, אמנית בתחום המיצג שקיבלה מאוניברסיטת חיפה תואר ד"ר של כבוד. החרם הוא אמיתי ומורגש".

3 צפייה בגלריה
אביטל בר שי ויצירה מהתערוכה
אביטל בר שי ויצירה מהתערוכה
הישג בינלאומי. אביטל בר שי ויצירה מהתערוכה
(צילום: יחצ)

הביאנלה של הוואנה צפויה להימשך עד סוף חודש פברואר 2025.
התערוכה שבחרו הנציגים מישראל להציג בביאנלה היא "Out of Place – Crossing borders", תערוכה הנוגעת בנושאים של זהות, עקירה ושייכות בעולם גלובלי. למרות האתגרים הפוליטיים והחברתיים המורכבים בעקבות המלחמה שמלווים את ההשתתפות הישראלית בעולם האמנות הצליחו האוצרים לקיים את התערוכה.
האמנים מישראל מציינים כי החרם בא לבודד את נציגי האמנות של ישראל, ולמנוע דיאלוג תרבותי, תוך שימוש באמנות ככלי פוליטי להבעת התנגדות לישראל.
"האמנות שאמורה ליצור דיאלוג בין אנשים ולהכיר את האחר נדחקת לטובת מטרות פוליטיות", ציינו פיינרו ובר שי. עם זאת, הביאנלה בהוואנה, בשונה מהמגמה הכללית, בחרה לא להטיל חרם על האוצרים והאמנים הישראלים. מנהלי הביאנלה בהוואנה שמרו על קשר עבודה רציף עם האוצרים, והם אף הראו עניין ושאלו על מצבם בחיפה, תוך תמיכה אישית ומקצועית. הם הדגישו את המחויבות להמשך העבודה המשותפת, מה שמעיד על נכונות לקיים דיאלוג אמנותי בלי קשר למורכבויות הפוליטיות.

3 צפייה בגלריה
הזמנה לביאנלה ויצירה מהתערוכה
הזמנה לביאנלה ויצירה מהתערוכה
הזמנה לביאנלה ויצירה מהתערוכה
(צילום: יחצ)

קראו עוד:

ההישג בתערוכה הוא הישג משמעותי במיוחד, שכן הוא מציב את האמנות הישראלית על בימת האמנות הבינלאומית, ומאפשר לאוצרים ישראלים המתגוררים בחיפה להוביל את הפרויקט. הישג זה הוא סמל למאבק במגבלות שמטיל החרם, וממחיש את החשיבות של שמירה על דיאלוג פתוח ופעולה אמנותית מתוך מחויבות לאמנות כגשר תרבותי בין עמים ותרבויות.
חשוב לציין כי הביאנלה של הוואנה מתקיימת במדינה שאין לה קשרים דיפלומטיים עם ישראל, ותמיכתה הפוליטית נוטה להיות פרו-פלסטינית. עם זאת, התערוכה מוצגת כחלק מהשיח העולמי, תוך שמירה על ערכים של סולידריות, דיון פתוח ומחויבות לשלום. הישג זה מציב את התערוכה ומדגיש את היכולת לשבור את גבולות החרם באמצעות אמנות ככוח לשינוי ולחיבור בין תרבויות.
הביאנלה, שחוגגת 40 שנה להיווסדה, מהווה פלטפורמה ייחודית להצגת יצירות אמנות מכל רחבי העולם ומחזקת את השאיפה לשמור על דיאלוג תרבותי ואמנותי עולמי. הישג זה מהווה ניצחון עבור האמנות, ומדגיש את האפשרות לשנות את השיח העולמי באמצעות יצירה, חיבור והבנה.
הישגים כמו הצגת תערוכה של אוצרים חיפאיים ישראלים בביאנלה בהוואנה, למרות התנגדות פוליטית עולמית, מציבים את האמנות ככוח חשוב לשימור דיאלוג בין תרבויות ולשבירת המחסומים הפוליטיים.