תערוכת הביאנלה הים תיכונית החמישית החדשה תיפתח ביום חמישי (18.1.24) בשעה 19:00 במרכז האקדמי ויצו חיפה.
4 צפייה בגלריה
אנג'ליקה שר- הסעודה האחרונה  אלגוריה לתצפיתניות שנהרגו ונחטפו בעוטף
אנג'ליקה שר- הסעודה האחרונה  אלגוריה לתצפיתניות שנהרגו ונחטפו בעוטף
אנג'ליקה שר- הסעודה האחרונה. אלגוריה לתצפיתניות שנהרגו ונחטפו בעוטף
(צילום: מתוך יצירות התערוכה)

התערוכה מספרת את סיפור ההרס והחורבן הן הריגשי והן הפיזי של "הבית" של כולנו לנוכח אירועי המלחמה שפרצה ב-7 באוקטובר.
בתערוכה משתתפים עשרות אמנים מפורסמים מישראל ומרחבי העולם בתערוכה אותה אצרו ויזמו אביטל בר-שי ובלו סימיון פיינרו מחיפה.
האוצרים: "מפתה להתבונן בזמן באמצעות יחידות מדידה של שניות, דקות, שעות, לפני ואחרי 7 באוקטובר 2023. הרגעים מתחברים למקומות, מצמידים זיכרונות כמו דגלונים על מפה, שאיש אינו מעז לשכוח אל מול האלימות, הסבל והכאב העמוק. איך ניתן יהיה לקום מתוך תהום החושך? איזה בני אדם נהיה? איזו חברה ניצור? מה טומן בחובו העתיד? על אילו ערכים נגדל את ילדינו? ומהיכן שואבים את הכוח לקום מחדש ולבנות בית בעולם כזה?
"יש מישהו בבית?", היא שאלה הבודקת את ההנחה, ש"בית" הוא מקום יציב של שייכות, מחסה, מקלט וביטחון, של זהות, מקום המגן על יושביו. המלחמה שפרצה ב-7 באוקטובר פרצה את הגבולות התוחמים של המרחב היומיומי הבטוח הזה, ועתה הם מטושטשים יותר מתמיד. השקט והבטחון הרגשיים המוכרים לנו במרחבי הבית, הופרו ברגע אחד על ידי אלמנטים של כאוס וחוסר ביטחון, ויצרו חוויה של שיבוש הנורמליות. ה"בית" הפך למקום טראומטי יותר משהוא מקום מנחם.

4 צפייה בגלריה
הביאנלה הים תיכונית
הביאנלה הים תיכונית
עולם התרבות מגיב למלחמה. הביאנלה הים תיכונית
(צילום: מתוך יצירות התערוכה)

מלחמה על הבית


כותרת התערוכה "יש מישהו בבית?", המוצגת במסגרת הביאנלה הים-תיכונית החמישית, מגיבה למציאות היום ובוחנת נושאים הנוגעים בבית, באובדן, בכאב, בגעגוע ובתקווה, תוך חיפוש אחר משמעות בעולם אלים ואכזר. העבודות מזמינות את הצופה לחשוב על חוויות הניתוק הרגשי, על חוסר האונים והמצוקה, ולהזכיר את חשיבות העזרה, האמפתיה וההבנה בתוך כאוס החיים. יצירות אמנות הן ביטוי לרוח האדם ולכוחה של האמנות להפיח תקווה גם ברגעים קשים, בצל מלחמה; לחזק ולרפא, להוות משענת ומזור לרוח ולנשמה, לספק אנושיות, תקווה, סולידריות וחוסן חברתי במרחבים פתוחים ובטוחים להתכנסות, לשיתוף בצער, לשיח כן ולשאיפה לעתיד טוב יותר ושליו.


4 צפייה בגלריה
הביאנלה הים תיכונית
הביאנלה הים תיכונית
מלחמה. הביאנלה הים תיכונית
(צילום: מתוך יצירות התערוכה)

מה זו הביאנלה?


הביאנלה הים-תיכונית נוסדה בחיפה בשנת 2010 כמודל לשיתוף פעולה רב-תרבותי ולדו-שיח בין השקפות מגוונות של קהילות ושל קבוצות שונות במזרח התיכון ובארצות הים-התיכון. חזון הביאנלה הוא לקדם הידברות באמצעות פעילות אמנותית לשם בניית אמון הדדי באזור, זאת על ידי קידום שיתוף פעולה, המבוסס על שוויון ועל הדדיות; להביא גישה חדשה לאזור באמצעות פעילות אמנותית מתוך תקווה ליצור בסיס לדיאלוג אנושי וקיום בצוותא – רב-קיום – בין קהילות החיות עדיין בסכסוך ומבקשות לקדם חינוך לסובלנות ולאי אלימות. הביאנלה שמה לה למטרה לגשר על פערים בתפישת האחר ולעודד גיוון תרבותי על מנת ליצור סביבה, שבה יחידים וקבוצות חולקים ערכים משותפים. באמצעות הפניית זרקור ליצירה אמנותית ולרגשות אנושיים אוניברסליים.

העיר כמוזיאון


הביאנלה הים תיכונית מתקיימת אחת לשנתיים בחללים ציבוריים במרחב העירוני ומבקשת לחבר את הקהל הרחב לאמנות עכשווית במרחבים אלטרנטיביים ולקדם את החשיפה לאמנות באמצעות יצירת במה לתצוגת אמנות בינלאומית עכשווית בעיר שתעודד חילופים תרבותיים לכינון מרחב לדיון בנושאים חברתיים בוערים.
אמנות במרחב הציבורי- העיר כמוזיאון- הביאנלה מהווה ביטוי לשיתוף פעולה מקומי של מקומות תצוגה אלטרנטיביים ועסקים המשלבים בין תרבות לכלכלה ויוצרים מסלול הליכה במרחב הציבורי בעיר חיפה ליצירת תיירות-תרבות.
המרחב הציבורי בעיר חיפה משמש לביאנלה כנקודת מפגש בין אמנים, עבודות וקהלים. באמצעות האמנות יוכלו הצופים לחקור חלקים שונים של המרחב הציבורי בעיר חיפה ויזכו בהזדמנות לשוטט בה, לגלות את המרחבים העירוניים ולהתוודע לאנשים החיים בהם. הביאנלה הים-תיכונית שואלת: כיצד ניתן לבנות ולשמר מבנים של סולידריות חברתית לנוכח המצב הקיים בעקבות המלחמה?
הביאנלה הים-תיכונית תשמש כמקום המפגיש אנשים מתרבויות שונות והיא מבקשת להציג את האמנות ככלי לצמצום מרחקים ולהרחבת הזדמנויות, המאפשר להחליף רעיונות ולחלוק חוויות גם בזמן מלחמה.

4 צפייה בגלריה
הביאנלה הים תיכונית
הביאנלה הים תיכונית
הביאנלה הים תיכונית
(צילום: מתוך יצירות התערוכה)

האמנים המציגים:


AES+F, אלמגרין ודרגסט, קרלוס אמורלס, גיא בן נר, משה גרשוני, אורי גרשט, ג'ני הולצר, מירב הימן, פבל וולברג, מריה זיקיניה, יגאל טומרקין, זיוה ילין, צ'יפריאן מורישן, אלכס מירוציו, שחר מרקוס ונזקט אקצ'י, בלו-סימיון פיינרו, עדל עבדסמד, יניס קונליס, מינרד שחאדה, אנג'ליקה שר, חנאן אבו חוסיין, לילה אחמדזאי, אביטל בר-שי, בורק דליאר, אלמגול מנלביבה, אור פיינרו, היסר קירוגלו, בועז קייזמן.

איפה יוצגו היצירות בחיפה?


• המרכז האקדמי ויצו חיפה (התערוכה המרכזית), רח' הגנים 21, המושבה הגרמנית.
• קפה ארומה, שד' בן גוריון 8, המושבה הגרמנית.
• קניון סיטי סנטר, שד' בן גוריון 6, המושבה הגרמנית.
• קפה קפה, שד' בן גוריון 31, המושבה הגרמנית.
• מרכז התיירות, שד' בן גוריון 48.
• צפון רוסטר, קפה גלריה, רח' הנביאים 17.
• בית הארחה וגלריה, מדרגות הנביאים 7.
• בבל חיפה, אמנות וספרים, רח' חטיב 10.

במשך הביאנלה יתקיימו אירועים, סדנאות והדרכות בתערוכה.
אתר הביאנלה: https://mediterraneanbiennale.com/