ב-29 לאוקטובר נפתחה תערוכה במוזיאון ארט איסטנבול שבטורקיה. בתערוכה הבינלאומית You are another me and I am another you, בה משתתפים 150 אמנים מ-38 מדינות, תוכננו להשתתף גם 4 אמנים מחיפה. בעקבות המלחמה והצד בו נוקטת ממשלת טורקיה, בוטלה הגעתם של הישראלים לתערוכה.
4 צפייה בגלריה
בלו סמיון פיינרו
בלו סמיון פיינרו
בלו סמיון פיינרו
(צילום: פרטי)
"מדובר בתערוכה ענקית שבאה לציין 100 שנה לטורקיה המודרנית", מסביר האמן בלו סמיון פיינרו מחיפה שהשתתפותו בוטלה. "לתערוכה הוזמנו אוצרי אמנות מרחבי העולם וניתנה לה אפשרות לבחור אמנים שיציגו בתערוכה. בחרתי אמנים מהביאנלה הים תיכונית, ביניהם 6 אמנים מרחבי העולם, ועוד 4 אמנים ישראלים מחיפה".
התערוכה תוכננה במשך חצי שנה והאמנים הישראלים התרגשו מהנסיעה והצגת העבודות. "ב-7 לאוקטובר פרצה המלחמה והמארגנים עוד לא הבינו מיד את המשמעויות ואת הקושי שלנו לנסוע לטורקיה ואת הלחצים שהחלו להגיע מגורמים שונים. זה התחיל בפיצוץ של בית החולים בעזה. המארגנים ביקשו מאיתנו, אמנים בסל הכל, להראות להם שישראל לא אחראית לפיצוץ. יכולנו רק לשלוח להם את הניו יורק טיימס, BBC וערוצים אחרים שקבעו שלא ישראל גרמה לפיצוץ".

4 צפייה בגלריה
הזמנה לתערוכה החוגגת את "טורקיה המודרנית"
הזמנה לתערוכה החוגגת את "טורקיה המודרנית"
הזמנה לתערוכה החוגגת את "טורקיה המודרנית"
(צילום: פרטי)

הלחצים לביטול השתתפות האמנים רק החריפו. "השיא הגיע בעקבות נאום נשיא טורקיה ארדואן, נאום בו הוא תומך באופן מלא בחמאס ותוקף את ישראל", אומר פיינרו, "מארגני התערוכה הביעו חשש שעלולות להיווצר מהומות של מוסלמים קיצונים המתגוררים בשכנות למוזיאון. בהתחלה אמרו שיורידו את דגל המדינה מהיצירות כדי שלא ידעו שאנחנו מישראל. אחר כך אמרו שהשם שלנו עדיין נשמע ישראלי. נראה שהמארגנים חוששים מהרשויות אך גם מהמון שעשוי לתקוף ולפגוע באמנים מישראל וביצירות שלהם, וכך להשבית את התערוכה כולה".

4 צפייה בגלריה
נאום מסית. ארודאן
נאום מסית. ארודאן
נאום מסית. ארדואן
(צילום: אביגיל עוזי)

קראו עוד:

המארגנים הציעו להסיר את יצירות הישראלים ולהשאיר את האמנים הבינלאומיים שהביא לתערוכה פיינרו. "לא הסכמנו לזה כי זו גזענות", אומר פיינרו, "הסכמנו כי האמנים הישראלים ישתתפו ללא ציון שם המדינה. אבל זה לא נגמר בזה".
המארגנים הבהירו לאמנים מישראל כי הם אינם רצויים בתערוכה. "אחרי שלפני כמה חודשים רכשו לנו כרטיסי טיסה ומלון רק כדי שנגיע, עכשיו המארגנים אמרו לנו שהם לא יוכלו להבטיח את ביטחוננו", אומר פיינרו, "הם התחננו שלא נגיע. אמרו לנו שיש חשש שהעבודות יישרפו ואמנים ייפגעו. אמרו לנו שיש חנויות בטורקיה עם כיתוב 'אין כניסה ליהודים'. ממש כמו בשואה".

4 צפייה בגלריה
מתוך יצירות הביאנלה הים תיכונית
מתוך יצירות הביאנלה הים תיכונית
מתוך יצירות הביאנלה הים תיכונית
(צילום: מתוך התער)

היוצרים מהביאנלה הים תיכונית מציגים בתערוכה אך כאמור ללא איזכור שם המדינה ממנה עם באים: האמנים מישראל - אביטל בר-שי, אור פיינרו, בועז קייזמן, חנן אבו חוסיין ובלו פיינרו. בתערוכה נוספת במתחם במוזיאון, תערוכה שאצרה האוצרת דרורית גור אריה כל האמנים מישראל בוטלו.
"המלחמה של ישראל היא לא רק בשדה הקרב אלא גם בזירות האמנות והתרבות. חייבים להיות נוכחים, קיימים ולהיאבק בבידוד של הישראלים גם אם זה לא נוח", פיינרו.