יום שני, אצטדיון טרנר, משחק העונה, הפועל באר שבע מול מכבי חיפה. הירוקים מגיעים למשחק בעמדת פתיחה מצוינת כאשר לראשונה העונה, ובעיתוי המתאים ביותר, הצליחו לחלוף על פני ב"ש ולטפס למקום הראשון תודות לנמסיס, מכבי ת"א, שעשתה עבורם את העבודה, וניצחה את הקבוצה של רוני לוי. מעבר למאצ'- אפ המסקרן על המגרש, צפוי מאצ'- אפ מעניין על הקווים בין שני מאמנים מעוטרים - ברק בכר, אקס אדום, ורוני לוי, אקס הירוקים. ויש מקום להשוואות.
3 צפייה בגלריה
עימות חזיתי. ברק בכר ורוני לוי
עימות חזיתי. ברק בכר ורוני לוי
עימות חזיתי. ברק בכר ורוני לוי
(עוז מועלם)

כדורגל יצירתי ואטרקטיבי

ברק בכר, 42, נחשב כיום למאמן מס' 1 בישראל. מעבר לתארים ולעיטורים הוא עשה סוף לעשור נטול צלחות, וחתום על שבירת מחסום פסיכולוגי. הירוקים הורידו גורילה מהגב כאשר ניצחו את מכבי ת"א במשחק שנכנס לפנתיאון. ואסור לשכוח, הוא אוהד מכבי חיפה מושבע משחר ילדותו, והוא לא טורח להסתיר את הפרט הזה.
בכר התקבע בתודעה כמאמן עם אוריינטציה התקפית מובהקת. הקבוצות שלו דומיננטיות, לוחצות גבוה ומרבות לכבוש. הוא ידוע בפרגמטיות, בגמישות טקטית ובחיבתו לשנות מערכים תוך כדי משחק. הכדורגל של קבוצותיו מרובה ברעיונות ותבניות התקפיות מעניינות. המספרים מדברים. מכבי חיפה הכי פוריה והכי אטרקטיבית, קבוצה ששווה לקנות עבורה כרטיס.
בכר מייחס חשיבות לאלמנטים שמעבר למשחק. הוא נוטה להתחדש כל הזמן גם ברמה הטכנולוגית ונוהג לתת חופש פעולה לעוזריו, שאף הם מפגינים יצירתיות (גיא ויזינגר). הוא מקיף את עצמו בצוות אנליסטים, סקאוטים, מאמנים מנטליים, ומקיים אסיפות רבות לשחקניו כדי לשים דגש על שיפור אלמנטים טקטיים. לפני כל משחק הוא דורש מצוות הווידאו לספק לו קטעים רלוונטיים כדי ללמוד את היריבה, עם דגשים על נקודות החוזקה והתורפה שלה.
למרות הטענה שגבה ליבו בעקבות ההצלחות, הדעה הרווחת במועדון היא שהוא מוערך מאוד על ידי עוזריו והשחקנים. הוא לא נוטה לעשות הנחות ל"כוכבים", ולא חושש להושיב שמות על הספסל. רקורד מבחינתו לא משחק תפקיד אלא הכאן ועכשיו. האינדיקציה היחידה היא היכולת באימונים. ראה מקרה מחמוד ג'אבר שהרשים באימונים ובתמורה זכה לקבל את חולצת ההרכב.
3 צפייה בגלריה
אצילי וספורי
אצילי וספורי
אצילי וספורי
(גיל נחושתן והרצל יוסף)

כדורגל יעיל וממושמע

רוני לוי, 55, הוא כמעט הנגטיב של ברק בכר. למרות שעשה עונות גדולות כמאמן מכבי חיפה וזכה איתה באליפויות ותארים הוא לא נהנה מחיבה יתרה ומהערכה רבה בקרב האוהדים. חלקם לא אהבו את הכדורגל המבוקר שלו, והציניים שביניהם ניסו לגמד את הישגיו ואף טבעו ביטויים מלגלגים כמו "אליפות בלי מאמן", "רוני שבלוני" ועוד כאלה "קומפלימנטים".
לוי ידוע כמאמן יסודי מאוד שנלחם בתדמית ההגנתית שדבקה בו. הוא התקבע בתודעה כמאמן טקטי ושמרן למדי.
לוי הוא מאמן דוגמטי שדוגל במשחק מאורגן וממושמע. הקבוצות בהדרכתו לא סופגות הרבה אך מנגד לא מרבות להבקיע. כשהוא בונה סגל הוא מייחס חשיבות רבה לחלק ההגנתי. כך גם קרה העונה בבאר שבע כאשר באר שבע מעמידה הגנת ברזל שנשענת על בלמים איכותיים ומנוסים כנו מיגל ויטור, חאתם עבד אלחמיד ואיתן טיבי. בניגוד לבכר הוא ממעיט בשינויים טקטיים במהלך המשחק ומעדיף לא להיגרר למהלכים הרפתקניים. הוא גם למרות שהוא עומד במבחן התוצאה, בדומה לאוהדי מכבי חיפה בשעתו, רוב אוהדי באר שבע לא יוצאים מגדרם וטוענים כנגדו שהקבוצה משחקת כדורגל לא אטרקטיבי, שלא לומר אפרורי.
למרות שהתרכך ברבות השנים הוא עדיין נתפס כמאמן קשוח ומאופק שמקפיד לשמור על דיסטנס. לוי הוא לא המאמן שיסתחבק ויריץ דאחקות עם שחקנים. עם זאת הוא מאמין בשיחות אישיות. בניגוד לבכר שמרכיב שחקנים בזכות יכולתם ולאו דווקא המוניטין אצל לוי השמות משחקים תפקיד. על שחקנים כמו ויטור ועבד אלחמיד הוא לא יוותר גם אם יש להם יום פחות מוצלח בעבודה.
3 צפייה בגלריה
פלניץ' ויטור
פלניץ' ויטור
ויטור ופלניץ'
(עוז מועלם)
קראו גם: >>

תפיסת משחק הפוכה

אורי קופר, פרשן הכדורגל של "ידיעות אחרונות" התייחס לסגנון המשחק של שניים: "בשנה הזו הדרך שבה הם מנסים שהקבוצות שלהם ישחקו כדורגל היא שונה לגמרי. רוני לוי מאמין בחלק המאוחר של הקריירה שלו בכדורגל שמאפיין את רוב קבוצות הליגה, גם את הקבוצות הקטנות, כדורגל לא דומיננטי.
"הוא לא רוצה שהקבוצה שלו תחזיק בכדור ותפרוץ הגנות צפופות בכוח, אלא מעדיף לצאת להתקפות מהירות גם אם זה אומר שהקבוצה שלו נראית לעתים קרובות הגנתית. זה די מצליח לו העונה כי יש לו שחקנים שמתאימים לעשות את זה: רוקאביצה ואנסה בחלק הקדמי הם חלוצים מהירים, ואפשר לשלוח להם כדורים מהירים. אבל במשחק האחרון מול מכבי ת"א דרך המשחק של ב"ש הייתה כישלון חרוץ ואחת הסיבות לכישלון כי למרות שמדובר בקבוצה שלא מנסה להחזיק הרבה בכדור, ב"ש היא זו שמפעילה הכי הרבה לחץ על ההגנה של היריב, אחרי מכבי חיפה. במשחק הספציפי הזה הם לא ניסו ללחוץ בכלל. השאלה היא מה תהיה הגישה של רוני לוי במשחק מול מכבי חיפה. אם הוא ימשיך, באותה דרך, של לברוח מהכדור הוא עדיין צריך משחק לחץ כדי לחטוף אותו בעמדה גבוהה.
לעומת זאת, הקבוצה של בכר היא בדיוק הניגוד הגמור לרעיונות המשחק של באר שבע. הם מחזיקים בכדור הכי הרבה בליגה, ובהפרש גדול מכל אחת אחרת (60.4 אחוז כשהשנייה אשדוד עם 56.3). הנעת הכדור של מכבי חיפה מתבצעת ע"י שחקני ההגנה. העובדה היא שגם פלאניץ' וגם גולדברג יודעים לעבוד עם הכדור עוזרת לקבוצה. כשהבלמים של חיפה עם הכדור כל השחקנים בעמדה גבוהה במגרש. הדבר הזה עוזר למכבי חיפה להגיע להמון מצבים ולהבקיע כמות אדירה של שערים (46), 17 יותר מהכמות שכבשה באר שבע".