אומנם רשמית לא הזמינו לגודסווי דוניו כרטיס טיסה לגאנה אבל אפשר לומר שכל הסימנים הצביעו על כך שהחלוץ בדרך החוצה. אם יכולה להיות נקודת מפנה מבחינתו של החלוץ, משחק שיביא לחיזוק מעמדו, זה השינוי שהביא בסופר קלאסיקו הדרמטי מול מכבי ת"א. החלוץ הגנאי עלה מהספסל ונתן את האות למהפך האדיר של הירוקים. הוא כבש ובישל, והעביר מסר ברור לברק בכר: "לא כדאי לך לוותר עליי כל כך מהר".
4 צפייה בגלריה
גודסווי דוניו
גודסווי דוניו
רעב לנצחונות. גודסווי דוניו חוגג את השער
(עוז מועלם)
דוניו אתלטי, אגרסיבי, רעב, מהיר ועוצמתי, אבל במקרים רבים הוא לא יעיל ולא בא לידי ביטוי במספרים. הוא מסוג השחקנים שנוח להם יותר לעלות מהספסל. אז הוא עולה כמו רוח סערה, עם המון תשוקה ואש בעיניים, ובלא מעט משחקים הוא זה שמביא את השינוי. השבוע הוא היה ה"גיים צ'אנגר". השינוי שהביא הוציא את קבוצתו מבור עמוק. לא מן הנמנע שהוא גם הוציא את החלוץ המתנדנד מהבור הפרטי שלו.
במונחים של עלות-תועלת אין ספק שהגנאי מספק את הסחורה. לאחד ממקבלי השכר הנמוך בקבוצה - 100 אלף יורו לעונה, יש כבר במאזן 4 שערים ו- 4 בישולים. בדומה לעונה החולפת בה הוא היה כינור שני לניקיטה רוקאביצה, העונה הוא כינור שני לדין דוד. אין צורך לציין שגם בעונה שעברה הוא תרם משמעותית במאבק האליפות.
4 צפייה בגלריה
גודסווי דוניו
גודסווי דוניו
ערך מוסף. גודסווי דוניו במשחק מול מכבי תל אביב
(עוז מועלם)
קראו גם: >>
הגנאי ידוע במשחק הלחץ ובהתנפלות הטורדנית על שחקני ההגנה. כושר ההרתעה הזה הגיע עד מחוזות הקונפרנס ליג. לשם דוגמה, במשחקה של מכבי חיפה בפראג מול סלביה, המאמן המקומי ביצע חילוף מוקדם של מגן רק בשל האימה שדוניו הטיל על ההגנה. מעבר לכך, הוא הורה לשחקני ההגנה להישאר בעמדותיהם.
דוניו ער לביקורות, ללעג ולצקצוקים סביבו, ולכן אחרי כיבוש שער הוא מצמיד ידיים לאוזניים בתנועת "לא שומע". כנראה זה מה שהופך אותו לממוקד יותר - היכולת שלו לנטרל רעשי הרקע.
לאורך כל הדרך, ועל רקע הביקורות שספג החלוץ, פרשן הכדורגל החיפאי, איציק אהרונוביץ', מגונן עליו בלהט. לכן, רגעי הקסם של החלוץ מול מכבי ת"א לא הפתיעו אותו: "לא ראיתי עוד פרשן בארץ שמחזיק מדוניו חוץ ממני, מה שאני רואה אף אחד לא רואה. אני רואה איכויות בכמה פרמטרים. העלות מול התועלת שלו היא נדירה. השכר שהוא מרוויח זה כאין וכאפס לעומת מה שהוא נותן על המגרש".
4 צפייה בגלריה
אוהדי מכבי חיפה
אוהדי מכבי חיפה
אוהדי מכבי חיפה
(צילום: עוז מועלם)

אנטי כוכב

"הוא חלוץ מסוג אחר", מוסיף אהרונוביץ', "המשימות שברק בכר מטיל עליו זה לא מה שרוקאביצה עשה או בן שהר ודין דוד. דוניו הוא חייל עם כוח פיזי רב, מאוד אגרסיבי, עם מהירות אדירה ותנועה אלכסונית מעולה. אם רק יפעילו אותו נכון הוא יוכל לבשל ולכבוש יותר. המשימות של ברק בכר זה לחץ גבוה על הבלמים שמפחדים ממנו. הוא היה ענק בסמי עופר מול סלביה פראג. החיפוי והגיבוי לכל שחקן במגרש זה חוק אצלו. לפעמים אתה רואה אותו בלם, מגן ימני, שחקן הגנה שמחפה על חבר כזה או אחר.
"הקהל לא יכול להבין את הערך המוסף, את הקבוצתיות שלו. דוניו לא כוכב, הוא כדורגלן שמשחק עבור כל הקבוצה בשונה מרוקאביצה שכל הקבוצה שיחקה עבורו. הוא לא הגיע לפה להיות שחקן הרכב ראשון. הוא הגיע להיות מחליף לרוקאביצה ולמרות שלגלגו עליו והעליבו אותו הוא עולה למגרש ועושה את הכי טוב שהוא יכול.
אהרונוביץ' מסכם: "למזלה של מכבי חיפה יש לה מאמן גדול שלפעמים מעדיף אותו על דין דוד. כשהוא מקבל את הצ'אנס הוא מוכיח את עצמו. כשמשחקים באירופה, מבין החלוצים שיש במכבי, הוא הכי מתאים לשחק. הייתי מציע לכל האוהדים והפרשנים לא לזלזל בו, לא כל חלוץ רוקאביצה או לבנדובסקי, יש את דוניו וגם הוא מאוד איכותי".
4 צפייה בגלריה
צ'ארון שרי חוגג את השער שכבש
צ'ארון שרי חוגג את השער שכבש
דוניו עולה מהספסל ותורם את חלקו. המכבים חוגגים
(צילום: עוז מועלם)
זאהי ארמלי, אחד החלוצים הגדולים בתולדות הירוקים, שופע מחמאות: "יש לדוניו משמעות מאוד גדולה במכבי חיפה. כשחקן בהרכב הראשון הוא לא מספיק נותן מספרים. בכר רואה אותו כשחקן שיכול לשנות משחקים. בכל פעם שהוא עולה מהספסל הוא הופך את התוצאה. יש לו יתרון אדיר על כל שחקן אחר מהספסל. הוא לא בנוי להיות שחקן מרכזי אלא שחקן משלים. התרומה שלו מהספסל היא אדירה, הייתי משאיר אותו ולא מוותר עליו. הכוח והמהירות שלו זה משהו שלא רואים בכדורגל שלנו. גם יש לו ראיית משחק מאוד טובה וכחלוץ זו תכונה מצוינת".
פרשן ערוץ הספורט, אייל לחמן סבור שאסור לירוקים לוותר על השחקן בחלון ההעברות הקרוב: "כמו שמשקיעים בשוק ההון ואוספים מניות וכוח ככה קבוצות כדורגל צריכה לאסוף חלוצים וסקוררים. קשה מאוד בחלון העברות למצוא חלוצים מהכדורגל האירופי. כל קבוצה מחזיקה 5 או 6 כאלה. אין שחרורים של חלוצים באירופה, וכך מכבי חיפה צריכה לנהוג. דוניו עצמו גדל באקדמיה בגאנה שממומנת ע"י מנצ'סטר סיטי. הוא הצליח בליגה הדנית עם 25 שערים בשלוש עונות. הוא מתורגל בכדורגל קשוח וצפוף שמתאים לכדורגל הישראלי. הוא שמאלי ברגל. קשה למצוא שחקני אמצע עם רגל שמאל. יש לו מגע טוב עם הכדור, משחק ראש טוב, וככל שהביטחון שלו יעלה הוא יועיל יותר. אחד כזה לא משחררים, שומרים אותו אצלך".