אייל לוי, הבעלים והמנכ"ל של חברת נופי רוממה, מכיר היטב את תחום הבנייה והיזמות במסגרת פעילותו הענפה בעיר. לדבריו, יזמים המבקשים לפעול בחיפה, נאלצים להתמודד עם עיכובים בקבלת אישורי בנייה, כשלבעיות הייחודיות של חיפה הצטרפו השנה השפעות המלחמה.
4 צפייה בגלריה
חייבים לקצר הליכי בירוקרטיה. אייל לוי
חייבים לקצר הליכי בירוקרטיה. אייל לוי
חייבים לקצר הליכי בירוקרטיה. אייל לוי
(צילום: נופי רוממה)
"החברות היזמיות ממשיכות לסבול מעיכובים מטורפים בקבלת היתרי בנייה בחיפה", אומר לוי, "חברה נדרשת לחכות בין שנתיים לשלוש וחצי שנים לקבלת היתר".
ממה נובע העיכוב?
"לוועדת השימור העירונית יש חלק משמעותי בעיכובים. יש התערבות דורסנית של הוועדה בתחומים שאינם בסמכותה. נושא השימור ככלל אינו מוסדר, ובכל שבוע בניינים ומתחמים נכנסים לרשימת השימור. זה מתיש מאד, ואתה מוצא עצמך מקדם עסקה ומשקיע משאבים, ובסוף מתברר כי העסקה לא ניתנת ליישום. לצערי זה קורה לא מעט".
עיכובים נוספים?
"יש עיכוב בקבלת היתר התארגנות שמונע מאיתנו לעולת על הקרקע. בעירייה אין אדם אחד שמרכז את כל הנדרש לקבלת היתר, והיזמים מבזבזים חודשים בהתרוצצות בין הגורמים השונים לרבות משטרה עד שניתן ההיתר לתחילת העבודות".

4 צפייה בגלריה
בניין עיריית חיפה
בניין עיריית חיפה
מצפים לשינוי בהתנהלות. בניין עיריית חיפה
(צילום: שרון צור)

אז למה לבנות בחיפה?
"חיפה היא עיר מאד אטרקטיבית לבנייה שמציעה ים והר. אנו רואים שהמכירות בחיפה לא נפגעו גם במלחמה. הציבור רוצה בית חדש ומוגן, ובחיפה המחירים עדיין אטרקטיביים".
המלחמה לא גרמה להורדת מחירים?
"בחיפה לא ראינו ירידת מחירים. אחת הסיבות היא שחיפה לא חוותה מלחמה, לרבות נפילות טילים, ולכן הביקוש לדירות נותר גבוה".
אי הוודאות של המלחמה לא מסכנת קבלנים?
"העצה שלי לציבור רוכשי הדירות, ובמיוחד בימים של מלחמה, לא להתמקד רק במחיר אלא לבדוק את החברה היזמית. יש לבדוק ותק, ואת האופן שבו היא מטפלת בשוטף בדירות שכבר בנתה בפרויקטים קודמים. לבדוק את כל הפרטים, את יכולתו הכלכלית של הקבלן. המחיר הוא לא הכל".
איך הסגר משפיע על הבנייה?
"לצערנו בתקופה הנוכחית אין עובדי בניין מהשטחים ולכן אנו מנסים להסתדר רק עם עבודה של ישראלים. בשל המחסור בעובדים אנו מעריכים שיהיה עיכוב בכלל הפרויקטים בחיפה ובכלל בארץ בין 4 ל-8 חודשים. העיכוב הוא בעיקר בעבודות השלד ופחות בעבודות הגמר".

4 צפייה בגלריה
בנייה
בנייה
הסגר מעכב התקדמות בעיקר בשלב השלד
(צילום המחשה: shutterstock)

זה מייקר את הפרויקטים?
"בהחלט. כך למשל מחיר של תפסן עלה ל-1,600 שקלים ליום עבודה. כל המרכיבים בפרויקט התייקרו, ביטוחים, ייבוא חומרים ועוד. לפיכך אנו צופים התייקרות של 7-10% של הפרויקטים. אנו מנסים לספוג חלק מהעלויות ולא רוצים להכביד על הצרכן".
קבלן יכול להביא כסף מהבית ולהוזיל עלויות ריבית?
"לא עוזר להביא כסף מהבית, כי כדי לשמור עלינו ועל הלקוח חייבים ליווי בנקאי דרך חשבון סגור. הלקוחות חייבים לוודא שיש ליווי בנקאי ומסגרת חשבון סגור שאין ממנו זליגה של כסף אלא רק לטובת הפרויקט. יש שמאי מטעם הבנק ורק באישורו יש שחרור של כספים. הבנק אמור לספק ערבות חוק מכר לפי הכספים שהופקדו בחשבון הליווי, וזאת כדי להבטיח את כספי הרוכש. ולכן אין חשיבות להון עצמי. בלי ערבות חוק מכר לא לקנות, ולא להתבייש לבדוק את היכולת הכלכלית של הקבלן דרך כלים כמו דוחות BDI".

4 צפייה בגלריה
פרויקט נופי רוממה ברחוב רחל בחיפה
פרויקט נופי רוממה ברחוב רחל בחיפה
פרויקט נופי רוממה ברחוב רחל בחיפה
(הדמיה: נופי רוממה)

קראו עוד:

אייל לוי הוא מנכ"ל ובעלים משותף של נופי רוממה יחד עם עודד וייסבך. החברה הוותיקה בונה 5 פרויקטים בחיפה: ווטסון 11 ברמת בגין, סמולנסקין 6 באחוזה, מוריה 72 בכרמל, דיוויס 4, ויתקין 16, שפירא 5, ובשנה הקרובה יתווספו רחל 4 כרמליה, מוריה 124/126, ועוד.
הערות נוספות לפני רכישה?
"לוודא כי במקרה של רכישה מחברת בת, שחברת האם תהיה אחראית ומחויבת לקיום ההסכם. תתעניינו בפרטים, תשאלו לגבי עבודות הגמר, תראו בניינים שבנה אותו קבלן, לרבות איך נראה הלובי והגינה.בדיקה מוקדמת תמנע בעיות בהמשך".