12 מועמדים לראשות עיר ולמעלה מ-20 רשימות התרוצצו ברחבי העיר במשך חודשים וביקשו את תמיכת הציבור בבחירות שהתקיימו השבוע.
9 צפייה בגלריה
פח הפוך ברחוב הרופא
פח הפוך ברחוב הרופא
מגיע לנו יותר. פחים הפוכים בעיר החזירים
(צילום: פרטי)

בקמפיינים של המועמדים מצד אחד, ובאמצעי התקשורת מצד שני, נוטים לעסוק בדמותו של המועמד, ועוסקים פחות בעיר עצמה, בבעיות שלה ושל התושבים.
תושבים ברחוב שנשאלו האם הם מכירים את המועמדים או הרשימות למועצה, התקשו בדרך לנקוב בשמותיהם. אך אותם תושבים לא התקשו לפרט מהם הבעיות של העיר ומה צריך לתקן בה.
פרופ' איתי בארי מאוניברסיטת חיפה עורך סקרים ומחקרים בהם נשאלים תושבי חיפה שאלות שונות על התנהלות העיר. מחקרים אלו מצביעים על מספר נושאים משמעותיים שהציבור בעיר מבקש פתרונות עבורם. לידיעתך ראש העיר, אלו הנושאים שמצריכים את טיפול הדחוף:

תחושת בטחון
תושבי חיפה רוצים להרגיש בטוחים שהם הולכים ברחובות. אחרי שהסתובב בחוגי בית לבוש חליפות, על ראש העיר לעבור ללבוש נוח ולהסתובב בעיר התחתית, הדר, חליסה ובחוף הים בשעות הלילה ולוודא כי המקומות מוארים ובטוחים.

9 צפייה בגלריה
פעילות משטרתית בשכונת חליסה
פעילות משטרתית בשכונת חליסה
פעילות משטרתית בשכונת חליסה
(צילום: אלעד גרשגורן)

"ישנם אזורים בעיר בהם המשטרה מפחדת להיכנס", אומר גורם ברווחה, "המעמד הסוציו אקונומי של תושבי חיפה ירד, יש אוכלוסיות מוחלשות באזורים מסוימים, ולא בטוח להסתובב בכל מקום. צריך יותר משטרה ברחובות, יותר תאורה ומצלמות, ושיפור הכלכלה, הרווחה וההשכלה כדי שנראה אוכלוסייה חזקה יותר בעיר".
נושא הבטחון התרחב מאז ה-7 לאוקטובר, ומעבר להיבט הפלילי, כעת נאלצים להתמודד בחיפה עם נושא החשש ממלחמה.
"מאז לבנון השניה לא עשו הרבה בנושא המקלטים", אומרת תושב העיר, "חלק גדול מהתושבים ללא מרחב מוגן. אין להם לאן לרוץ שיתחילו ליפול טילים. ראש העיר צריך בטווח הקצר לדאוג למרחבים מוגנים, ובטווח הארוך יותר לאשר בניית מבנים עם ממ"דים, וקידום תוכניות התחדשות עירונית שתוביל להריסת מבנים ישנים ובניית מבנים חדשים מוגנים. קל להגיד מלבצע, אבל בשביל זה נבחרת ראש העיר".

9 צפייה בגלריה
הסכנה נמשכת. חזירים חוצים במוריה
הסכנה נמשכת. חזירים חוצים במוריה
הסכנה נמשכת. חזירים חוצים במוריה
(צילום: דורון סולומון)

חזירים נמאסתם
נושא החזירים שב ועולה כמעט בכל מחקר שנעשה על חיפה כנושא שהכי מפריע לאחוז ניכר מהתושבים.
בעוד שיש הרואים בנושא החזירים כסיפור צבעוני ומשעשע, עבור רבים בחיפה מדובר בסיוט מתמשך שהופך את חייהם לגיהינום. מעבר לפחים הפוכים, הרס של גינות ורכבים, החזירים מעוררים פחד, ובמיוחד עבור מי שכבר נפגע. הורים שמפחדים לתת לילדים להסתובב בלילה שחזיר לא יתקוף אותם, קשישים שפוחדים שלא יוכלו לברוח מהחזיר, ובעלי כלבים שלא יכולים לשחרר אותם מחשש לפגעה בהם.
"שבענו מהבטחות, מחקרים והצעות לגדרות כאלו ואחרות", אומרת תושבת העיר, "תדללו או שתמצאו פתרון אחר. אי אפשר להמשיך כך יותר. לא רוצים להיות עיר החזירים".

9 צפייה בגלריה
כל חזיר עולה לנו כסף. שלט בחיפה
כל חזיר עולה לנו כסף. שלט בחיפה
כל חזיר עולה לנו כסף. שלט בחיפה
(צילום: אלעד גשגורן)

קיצור הליכי בניה
לידיעת ראש העיר, בעיר השלישית בישראל קיימת אנרכיה בנושא מינהל ההנדסה. בדוק כמה זמן לוקח להוציא אישור לבניית מרפסת, לממ"ד או לתכניות בנייה.
"לא ברור כמה זמן זה נמשך אבל בחיפה כבר כמה עשורים כל אחד עושה מה שהוא רוצה בנושא בנייה", אומר תושב העיר, "אדם המבקש אישור לבניית מרפסת צריך להמתין שנה ולחכות שוועדה כזו או אחרת תועיל בטובה להתכנס?! בגלל עיכובים שכאלו אנשים מחליטים לא להמתין ובונים ללא אישורים. תושב שרואה כי השכן בנה בצורה לא חוקית ושום דבר לא קורה, יסיק כי ככה דברים מתנהלים. בהמשך הדירה עם המרפסת ללא אישור תימכר והעוול יתגלגל הלאה. אין דין ואין דיין. מאלצים את הציבור לפעול שלא על פי חוק. ראש העיר, תעשה סדר".
מנהל תקין
ניצחת, מזל טוב. עכשיו המקורבים והפעילים והתומכים והתורמים יתחילו עם הטלפונים וידרשו תמורה לאגרה. אז לנו נמאס ממנויים פוליטיים של בעלי תפקידים לא מתאימים וחסרי כישורים שיקבעו את גורלנו, רק בגלל שהם חברים של ראש העיר. אל תשכח. אנחנו מממנים את השכר להם וההטבות והרכב, וזכותנו לדרוש את האנשים הכי טובים והכי מתאימים. ועוד דבר. הכסף הוא שלנו וזכותנו לדעת לדעת לאן הוא הולך. בלי שטיקים ובלי טריקים. קוראים לזה שקיפות.

9 צפייה בגלריה
אתר הבניה ברחוב סמולנסקין
אתר הבניה ברחוב סמולנסקין
כמה זמן לוקח לקבל אישור למרפסת? בנייה בחיפה
(צילום: כבאות והצלה)

התחבורה קטסטרופה
שקליש נכנסה לתפקידה היא הזמינה דוח מסודר של חברה חיצונית שמצאה כי יעלה מיליארדים להסדיר את כלל נושא התשתיות בעיר.
אחת התשתיות הרעועות ביותר היא התחבורה. הכבישים במצב לא טוב ובחלק גדול יש בורות הנפתחים בכל חורף. יש רחובות ללא מדרכות, רחובות צרים מידי שרכבים נתקעים בהם באופן קבוע. מעבר לכך, יש מצוקת חניה עצומה ובשכונות נאלצים להחנות על מדרכות.

9 צפייה בגלריה
הרכב ההפוך בצ'ק פוסט
הרכב ההפוך בצ'ק פוסט
תאונות, עומסים, ומצוקת חניה. תאונה בחיפה
(צילום: פרטי)

מלבד כבישים, מדרכות ומצוקת החניה, עומסי התנועה הופכים לבלתי נסבלים בשעות השיא. משאית אחת בפרויקט בנייה עלולה לעכב עשרות רכבים כי אין אכיפה.
יש למצוא פתרונות לשכונות הכלואות בחירום כדי שלא ייתקעו תושבים המבקשים לצאת במהירות מהשכונה בזמן חירום, כמו שקרה באסון הכרמל.
הפתרון ברור והוא תחבורה ציבורית יעילה שתאפשר ליותר תושבים להשאיר את הרכב בבית. הבעיה מורכבת ומאתגרת אבל התושבים זקוקים לפתרון מידי רגע לפני שנגיע לנקודה שיא חדשה.

9 צפייה בגלריה
חיפה פקוקה
חיפה פקוקה
לפתוח את הפקקים בעיר
(צילום: מתוך תוכנית חניה שפרסמה עיריית חיפה)

איפה הכסף
כתוצאה מהמלחמה מדינת ישראל נמצאת במיתון, עסקים נסגרים, עובדים מפוטרים, משפחות נקלעות למשברים. ראש העיר שנבחר צריך לדאוג להוצאתה של חיפה מהבוץ הכלכלי והעלאתה על פסים של צמיחה ושגשוג. פעם אחר פעם טענו המועמדים לראשות העיר כי לחיפה יש פוטנציאל לא ממומש, בגלל המוסדות האקדמיים, הים, הכרמל, ההייטק, בתי החולים, והם יידעו איך להפוך אותה למעצמה כלכלית ובירת המטרופולין. הציבור בחיפה זקוק למשרות חדשות, איכותיות, עידוד הכלכלה המקומית שלא התאוששה מהקורונה וכעת מהמלחמה.

9 צפייה בגלריה
הייטק
הייטק
חייבים עוד משרות איכותיות בעיר
(צילום המחשה: shutterstock)

יש לרתום את מנועי הצמיחה של העיר, לרבות הנמלים, ולהניע את הכלכלה המקומית קדימה. ראש העיר מוזמן לגייס כספים ממשרדי הממשלה או מתורמים מהארץ ומחו"ל, ומציאת הנוסחה שתוציא את חיפה מהרשימה "המכובדת" של הערים העניות בישראל. "תסתדרו עם הממשלה, תפסיקו לריב והעיקר שתשיגו תקציבים לפיתוח העיר ויצירת מקומות עבודה", אומר תושב העיר, "ראש העיר, הבטחת בבחירות שגשוג וצמיחה. אז קדימה".
תכנית שיקום מפרץ חיפה היא הזדמנות טובה לדאוג לעתיד הכלכלי של חיפה, ולהבטיח כי התכנית תשפר את מצבה של חיפה, בדיוק כמו שדואגים לכך יתר ראשי הערים במפרץ.
קצת תרבות
נושא נוסף שראש העיר צריך לקחת בחשבון הוא רצונם וזכותם של תושבי חיפה להרגיש טוב וליהנות בעיר שלהם, בלי שיהיה להם צורך לנסוע לערים אחרות די לצרוך תרבות. "העיר השלישית בישראל צריכה להתנהג בהתאם", אומר איש תרבות בעיר, "תדאגו לחיי לילה, להופעות, פסטיבלים, תקציבים שיעוררו את התרבות פה. לא הגיוני שניסע לנשר לפסטיבל בירה. תעשו את זה חכם ורווחי. רוצים להיות גאים בעיר שלנו. חבל על הזמן. גש לעבודה".

9 צפייה בגלריה
עיר הבירה בנשר
עיר הבירה בנשר
מגיע לנו תרבות. "עיר הבירה" בנשר
(צילום: אקליפס מדיה ועומרי סילבר)

קראו עוד:

בגובה העיניים
"יום למחרת הבחירות אתה המלך, ואנחנו הנתינים. אבל מלך זה לא אומר שאתה צריך להסתגר בלשכה המהודרת, להקיף עצמך בעוזרים ופקידות ולשכוח מי הביא אותך לשם. חטא היוהרה הוא הרעה החולה של שלטון מסואב, חסר רגישות, ומושחת. נכון, לא הכל פלילי, אבל יש דברים של מראית עין, צא לרחובות, תדבר עם הציבור, אל תסתיר, תשתף בהחלטות, ותהיה ראש עיר של כוווולם".