בעקבות פשרה שהושגה בעתירה שהגישו 13 יזמי נדל״ן לבית המשפט המחוזי בחיפה נגד עיריית חיפה בנובמבר 2022, ועדת השימור העירונית בחיפה אישרה (שלישי) את מסמך המדיניות החלקי לשימור.
3 צפייה בגלריה
בנייה
בנייה
איך תשתנה הבנייה בחיפה?
(צילום: shutterstock)
בעתירה, שהוגשה על ידי עו"ד אסף עירוני ואנה אליאשקביץ׳ ממשרד ש. פרידמן אברמזון, נטען כי עיריית חיפה נמנעת מלהסדיר את מדיניות השימור בעיר ובכך מעכבת מיזמים של התחדשות עירונית ולמעשה גורמת לקיפאון בנייה בעיר השלישית בישראל.
את העתירה הגישו החברות והיזמים הבאים: "נופי רוממה ייזום והשקעות", "מבנים תוצרת הארץ", "שרון-נהב", "הרט יזמות ובנייה", "נקסט אורבן", "שתית", "א.ג כוכב תמ"א 38", "י.ד זמיר", "שובל התחדשות עירונית", "אבי רחמים ייזום ופרויקטים", "י.ע. ביליה יזמות", "מ.ש.י אלפא יזמות ובנייה" ו"יוזמה אלונים".
בעקבות העתירה הושג במרץ האחרון הסדר בין היזמים לעיריית חיפה, שקיבל תוקף של פסק דין. לפי ההסדר שהושג, העירייה התחייבה להסדיר עד סוף 2024 את מדיניות השימור הנוגעת למבנים שנבנו לפני 1970 ובינתיים תאשר ועדת השימור העירונית מסמך מדיניות חלקי שיקל על הליכי הרישוי בחלקים גדולים של חיפה.

3 צפייה בגלריה
שכונת בת גלים חיפה
שכונת בת גלים חיפה
הבנייה תתקצר והמחיר ירד
(צילום: שאטרסטוק)

השבוע אישרה ועדת השימור את מסמך המדיניות החלקי שעל פיו, באזורים בתחום המורשת הבנויה שטרם נעשו בהם סקרי שימור, כמו נווה שאנן, רוממה הישנה וקריית חיים, יזמים לא יהיו חייבים להכין תיק תיעוד וניתן יהיה להסתפק בתיק אתר.
לדברי עו"ד עירוני, "מדובר בהקלה משמעותית שכן תיק תיעוד יכול להגיע לעלות של עשרות אלפי שקלים וקשה למצוא אדריכלי שימור שמומחים בהכנת תיקים אלו. הצורך בתיק תיעוד ודיון בוועדת שימור עיכב באופן משמעותי את הליך הרישוי. היה ברור לכולם שזה לא הגיוני לבקש תיק תיעוד ודיון בוועדת שימור לדוגמא במקרים של בקשה להיתר לממ"ד, או בניינים שמיועדים לתמ"א 38, שמחלקת השימור בעירייה מסכימה שאין בהם ערכים לשימור. אבל הוראה בתוכנית המתאר העירונית, חפ/2000, חייבה תיק תיעוד ודיון בוועדת שימור בכל בקשה להיתר בבניין שנבנה לפני שנת 1970 בחלקים גדולים מהעיר, עד שלא יהיה מסמך מדיניות שימור מאושר.

3 צפייה בגלריה
עו"ד אסף עירוני
עו"ד אסף עירוני
עו"ד אסף עירוני
(צילום: מיכה בריקמן)

קראו עוד:

עו"ד עירוני מוסיף כי "העתירה הצליחה לקבוע לוח זמנים מחייב לסיום מסמך מדיניות השימור המלא - עד סוף 2024 - וסייעה בהפחתת הנטל של חובת תיק תיעוד ודיון בוועדת שימור בחלקים גדולים בעיר בתקופת הביניים באמצעות מסמך המדיניות החלקי".