תושבי חיפה והצפון למדו להכיר את חיזבאללה בשנת 2006 בימי מלחמת לבנון השניה. מי ששירת בפיקוד הצפון, וכיום מומחה לניהול סיכונים וניהול מצבי חירום, סגן אלוף (במיל.) ירון חנן, מסביר כי ב-17 שנים האחרונות חיזבאללה רק התחזק ומחזיק ביכולות מהן לא ניתן להתעלם.
6 צפייה בגלריה
איך תיראה התקפה על חיפה?
איך תיראה התקפה על חיפה?
איך תיראה התקפה על חיפה?
(צילום: canva, shutterstock)

לדברי סא"ל חנן, במלחמה הנוכחית שהחלה ב- 7 באוקטובר השנה מתנפצות כמה הנחות יסוד לא רק לגבי חמאס, אלא גם לגבי חיזבאללה.
הנחת יסוד ראשונה שהתנפצה – חיזבאללה מורתע. "חיזבאללה לא מורתע ולמעשה יוזם תקיפות על ישראל ברצועה שמרחקה מגבול לבנון הולך ועולה וכבר מגיעה למפרץ חיפה. הם גם תקפו את העיר אילת מתוך סוריה באמצעות כלי טייס בלתי מאויש (כטב"ם) מתאבד שפגע בבית ספר! החיזבאללה ניסה פעמיים ביולי 2022 לפגוע באסדת הגז "כריש" באמצעות מספר כטב"מים".
הנחת יסוד נוספת שכבר אינה רלוונטית – חיזבאללה תוקף רק ברקטות. "הארגון לא מאיים על ישראל רק עם רקטות מדויקות ולא מדויקות אלא בכל מגוון האמצעים שפותחו או נרכשו על ידם: טילים, ירי נ"ט, כטב"מים, רחפנים וברשותם גם כלי טייס מאוישים (מצנחים וגלשנים ממונעים) וכן יכולות מבצעיות לבצע פשיטות קומנדו מעל ומתחת לקרקע. בחלק גדל והולך של המקרים התקיפות של חיזבאללה לא תמיד מיורטות או מסוכלות בהצלחה על ידי צה"ל".

6 צפייה בגלריה
כטב"מ אירני
כטב"מ אירני
שיפר יכולות. כטב"מ אירני בשירות חיזבאללה
(צילום: shutterstock)

הנחה נוספת שאינה נכונה – חיזבאללה פועל רק מלבנון. "לבנון איננה הזירה היחידה שבה פועל חיזבאללה כנגד כל שטחה של מדינת ישראל. הם פועלים גם מתחום סוריה ובימים האחרונים, ביחד עם מיליציות שיעיות נוספות, הם ניסו להיכנס בכח לתוך שטח ירדן כדי לפעול משם לכיוון שטח ישראל או איו"ש ובינתיים נבלמו על ידי הצבא הירדני".
סא"ל חנן מציין כי אם בעבר חשבנו כי חיזבאללה פועל לבד, כעת ברור כי הארגון הוא חלק מ"ציר הרשע" בהשפעת אירן, שכולל איום רב זירתי קרוב ורחוק. "אלמלא היוזמה הבלתי מתואמת של חמאס בעזה עם שאר מרכיבי ציר הרשע, החיזבאללה היה יכול להפתיע את מדינת ישראל בדרך דומה וקשה הרבה יותר במתקפת ה-7 באוקטובר. ובכל זאת נסראללה בחר בדיעבד לסייע למתקפת החמאס וכבר להשיג הישגים משמעותיים בכך שגם ריתק כוחות רבים של צה"ל לצפון וגם אילץ את כל תושבי הצפון הסמוכים לגבול לבנון, להתפנות בגלל מתקפת החיזבאללה שלא נפסקת ומשבשת לגמרי את החיים של עשרות אלפי תושבים".
שינוי נוסף בארגון הוא היכולת לספוג אבידות ולהמשיך לחימה גם כש-100 אלף איש בורחים מדרום לבנון, וגם שלבנון סופגת פגיעה צבאית וכלכלית, לרבות פגיעה בתשתיות הארגון.

6 צפייה בגלריה
פגיעת טיל בחיפה ב-2006. ברקע נפילות בים.
פגיעת טיל בחיפה ב-2006. ברקע נפילות בים.
פגיעת טיל בחיפה ב-2006. ברקע נפילות בים.
(צילום: פרטי)

קראו עוד:

המלחמה עוד לפנינו


בעוד עיני הישראלים מופנה לעזה, בצפון חיזבאללה אינו בוחל בהפעלת חלק מיכולותיו, לרבות שיגור רקטות לבתים בישובים רבים. ועדיין חיזבאללה אינו פותח במלחמה כוללת. מדוע? על פי סא"ל במיל חנן, יתכן שהארגון מורתע מהאיום האמריקאי לסייע לישראל בצפון.
אז לאן כל זה הולך? "לי אישית קשה להאמין שניתן להגיע עם החיזבאללה להסדר מדיני על בסיס החלטה 1701 של האו"ם שדורשת הרחקה של כוחות חיזבאללה מעבר לליטני. החיזבאללה אף פעם לא קיים את ההחלטה הזו וחיפש תירוצים להצדיק זאת ב"הפרות" ישראליות בגבול. מטרת החיזבאללה הייתה ונשארה כזו, בהשראה איראנית, להביא לחיסולה של מדינת ישראל ומבחינתם קיום החלטה 1701 מהווה נטישה של המטרה הגדולה של כל חברות ציר הרשע".
סא"ל (במיל.) ירון חנן מעריך שללא לחץ בינלאומי מסיבי על לבנון, על סוריה ועל חיזבאללה, בנוסף לאיום צבאי מוחשי מצד צה"ל, ישראל תהיה מחויבת במהלך השנה הקרובה להתעמת עם החיזבאללה בעימות שיהיה לו מחיר כבד ביותר בצד הלבנוני, אבל גם מחיר משמעותי וכואב גם בצד הישראלי.

6 צפייה בגלריה
פגיעת טיל בבית בעיר במלחמת לבנון השניה
פגיעת טיל בבית בעיר במלחמת לבנון השניה
פגיעת טיל בבית בעיר במלחמת לבנון השניה
(צילום: צבי רוגר)

לדבריו, "לנו תושבי חיפה והצפון המשמעות היא להיערך לגרוע מכל, הן מבחינת מיגון מתאים, וכן שינוי והעתקת מיקום האוכלוסייה שעלולה להיפגע, תוך תפקוד הרשויות המקומיות ופיקוד העורף במצב חירום בדרגת הסיכון הכי גבוהה, בעיקר במהלך השבועיים הראשונים של הלחימה, עד שצה"ל יצליח כמצופה להביא להישגים בולטים וקטלניים בצד הלבנוני והסורי".
סא"ל (במיל.) מביע דאגה כי היקף הסכנה לאזור חיפה והצפון לא חדרה מספיק למקבלי ההחלטות באזורנו ומהם אל התושבים במטרופולין כולו. "אני לא רואה לצערי מספיק היערכות ומוכנות רצינית למצב חירום כה מהותי שייגרם בעיר שלנו בהמשך השנה, כנראה לאחר תום שלב התמרון העיקרי ברצועת עזה".

6 צפייה בגלריה
רכבים בוערים בחיפה ארחי שנפגעו מטיל במלחמת לבנון השניה
רכבים בוערים בחיפה ארחי שנפגעו מטיל במלחמת לבנון השניה
רכבים שנפגעו מטיל במלחמת לבנון השניה
(צילום: צבי רוגר)

מה ניתן לעשות? חנן היה רוצה לראות פעילות משמעותית יותר בתחום דילול ו/או הרחקת מאגרי החומרים המסוכנים והדלקים הגדולים במפרץ, בתרגול תלמידים ומורים בבתי הספר לתרחישי ייחוס מסוכנים, ובשקיפות הנדרשת לאוכלוסייה האזרחית, ובתוכניות למיגון או פינוי של אוכלוסיות גדולות שלא ממוגנות מספיק.

6 צפייה בגלריה
"המדינה לא תוכל לסייע. יש חשיבות למוכנות העירייה". חנן
"המדינה לא תוכל לסייע. יש חשיבות למוכנות העירייה". חנן
נדרשת היערכות אחרת. ירון חנן ותרגיל פיקוד העורף בחיפה
(צילום: פיקוד העורף)

סא"ל (במיל.) חנן מסכם ומקווה כי המדינה לא "תמציא את הגלגל מחדש" ולא תתחיל להיערך בזמן אמת ובאיחור רב לנעשה בצפון, כפי שראינו שקרה ב"שבת השחורה" באשקלון, שדרות ועוטף עזה.