אחד הדוברים הבולטים במחאות נגד הממשלה והרפורמה הממשלתית בימים שלפני ה-7 באוקטובר, היה חתן פרס נובל לכימיה פרופ' אברהם הרשקו.
4 צפייה בגלריה
הגיע זמן להידברות. פרופ' הרשקו
הגיע זמן להידברות. פרופ' הרשקו
הגיע זמן להידברות. פרופ' הרשקו
(צילום: נחום סגל)

לנוכח האירועים הקשים ומראות הטבח בשבת השחורה, ומנגד ההתגייסות של עם ישראל לסייע למאמץ הלאומי, משהו בפרופ' הרשקו השתנה.
"המצב על הפנים אין ספק", אומר פרופ' הרשקו, "המצב קשה וקטסטרופלי. אף אחד וגם לא אני חשב שדבר כזה יכול לקרות. אבל לנוכח כל הרוע הזה שנחשף הייתי רוצה להצביע על נקודות אור, משהו שעשוי לעודד אותנו לסייע לנו בהמשך הדרך".
נקודות האור אליהם מתייחס פרופ' הרשקו נוגעת למגזר הדתי לאומי ולהשתתפותו בגיוס, בלחימה ולצער כולם גם באובדן החיים.
"לפני ה־ 7 באוקטובר הלכתי להפגנות הדמוקרטיה ופעם אחר פעם הצטערתי לראות את היעדרם של חובשי הכיפות הסרוגות", אומר פרופ' הרשקו, "חשבתי לעצמי שאולי הדמוקרטיה לא חשובה להם. הנה עכשיו אני רואה את המלחמה ואת המחירים שאנו משלמים, ואת חללי צה"ל הרבים. ובין החללים אני רואה הרבה חובשי כיפות. אני שמח לראות את עם ישראל נלחם ומתאחד בעיתות צרה, ואני כואב את הנופלים. אני חושב שיש לשוב לדבר ולקדם שיח מאחד".

4 צפייה בגלריה
בוגי יעלון ופרופ' אברהם הרשקו בצעדה
בוגי יעלון ופרופ' אברהם הרשקו בצעדה
בוגי יעלון ופרופ' אברהם הרשקו בצעדה
(צילום: אמיר שדה)

חתן פרס נובל אינו מפחית מגודל הקטסטרופה אבל מנסה לשמור על אופטימיות. "השבר הוא גדול אבל לפעמים ממשבר צומחת ישועה. המצב כה קטסטרופלי שאפשר וחייבים להוביל לשינוי. על פי תורת המשברים, משבר הוא הזדמנות לפריצת דרך. אולי המשבר הנוכחי דווקא יוביל להסדר עם הערבים היותר שפויים".

4 צפייה בגלריה
פרופ' הרשקו במעבדה
פרופ' הרשקו במעבדה
פרופ' הרשקו במעבדה
(צילום: נחום סגל)

קראו עוד:

ועדיין, פרופ' הרשקו טוען כי שינוי יהיה אפשרי רק בהחלפת ההנהגה בישראל. "עם ההנהגה הנוכחית בישראל לא נוכל להגיע לפתרון למשבר. אם רוצים שינוי והגעה לפתרון היסטורי זה חייב לבוא לידי ביטוי בהנהגה במדינה. נתניהו חייב לעזוב ואיתו כל ההנהגה הנוכחית".
מתוקף פעילותו המחקרית וזכייתו בפרס נובל, פרופ' הרשקו נמצא בקשרים עם חוקרים ברחבי העולם, לרבות האוניברסיטאות בהם התפרסמו התבטאויות אנטישמיות.
לדבריו של פרופ' הרשקו, הוא לא התקבל באנטישמיות, ולא היה מי שניתק מגע רק בגלל היותו יהודי מישראל.
"לא הופתעתי מגילויי האנטישמיות באוניברסיטאות. אני מעריך כי הכל הנובע המצב והמלחמה. יש לנו בעיה ענקית בתחום ההסברה. היינו רעים בהסברה ולראיה מעל 50 אחוז מבני הנוער בארה"ב חושבים שישראל צריכה להיעלם. מתקשרים אליי חברים מרחבי העולם ואומרים שהם לא מבינים מה קרה ואיך הגענו למצב הזה".

4 צפייה בגלריה
חתן פרס נובל פרופ' אברהם הרשקו צועד
חתן פרס נובל פרופ' אברהם הרשקו צועד
"להמתין עם המחאה". פרופ' אברהם הרשקו בצעדת מחאה
(צילום: נדב בטשא)

לצד האמירות הברורות כי נתניהו צריך ללכת, הוא לא מתכוון לצאת להפגין בשלב זה. "להבנתי יש להמתין עם המחאה כדי לקדם הידברות עם הצד השני. אנשי הכיפות הסרוגות נפלו בקרב, הם גיבורים. מי שנלחם ונפל זה לצד זה למען המדינה לא יכול להרשות לעצמו עכשיו לריב. זה זמן להידברות".