לפני כ-30 שנה יצא לדרכו מאבק ציבורי לסגירת המפעלים המזהמים ממפרץ חיפה. בהתחלה היו אלה בודדים, בראשם ד"ר ג'ימי קריקון שהקים את הקואליציה לבריאות הציבור, שדרש וחשף דוחות על היקף תחלואת הסרטן באזור חיפה. בהמשך הצטרפו נוספים בדרישה להוצאת המפעלים המזהמים אבל נתקלו בחומות של שתיקה, הסתרת נתונים, ניסיונות למנוע מחקרים רפואיים שימצאו קשר בין זיהום ותחלואה.
8 צפייה בגלריה
הקרב על עתיד המפרץ
הקרב על עתיד המפרץ
הקרב על עתיד המפרץ
(צילום: אלעד גרשגורן)

אחרי שנים של מאבק עיקש החליטה הממשלה בשיתוף המפעלים עצמם לפנות את המפרץ מתעשייה מזהמת. ההחלטה התקבלה וזכתה לאישור היסטורי בשבוע שעבר בוועדה לנושאים תכנוניים עקרוניים (הולנת"ע) לאחר אישור הממשלה. במסגרת ההחלטה ההיסטורית נקבע שיורחבו שטחי התעסוקה ואלו יתפרסו על פני 5 מיליון מ"ר, יוקמו מבני ציבור בהיקף 3 מיליון מ"ר, יוקמו שטחי פארק בהיקף 6,000 דונם, 1.5 מיליון מ"ר יוקצו לשטחי מסחר ועוד.

"העירייה הפכה לגורם מעכב"


במהלך הדיון בו השתתפו ראשי ערים ובעלי תפקידים בכירים ממשלתיים, השתתפה גם ראש העיר חיפה עינת קליש רותם שתקפה את התוכנית והעלתה טענות קשות שהדהימו את הנוכחים ובראשם יו"ר הוועדה רפי אלמליח. מדבריה של קליש הובן כי בכוונתה להגיש עתירה לעצירת התוכנית.
בסופה של הישיבה פרסם אלמליח הודעה חריגה בשם הוועדה ובשם מינהל התכנון: "צר לנו שעיריית חיפה מחמיצה הזדמנות לתת רוח גבית למהלך היסטורי זה והפכה להיות גורם מעכב".

8 צפייה בגלריה
עימות חזיתי. אלמליח וקליש
עימות חזיתי. אלמליח וקליש
עימות חזיתי. אלמליח וקליש
(צילום: מינהל התכנון, נחום סגל)

מחוץ לישיבה קליש המשיכה לתקוף וטענה כי התוכנית ההיסטורית, היא למעשה החלפתה של רעה חולה באחרת, וכי הפסקת הזיקוק במפרץ והוצאת בתי הזיקוק מהאזור, לא תביא מזור לתושבים. קליש הזהירה את התושבים מהתוכנית. "בניגוד מוחלט לטענות מנהל התכנון, תמ״א 75 לא רק שתנציח את תעשיית הפטרוכימיה במפרץ חיפה, אלא אף תגדיל את מצבורי התזקיקים, הגפ״מ וחומרים המסוכנים שיעברו דרך מפרץ חיפה ויאוחסנו בו".
קליש הוסיפה כי "במסווה של מעל 100 אלף יחידות דיור, מינהל התכנון סירב להזכיר בישיבה הקמת נמל דלקים חדש גדול פי 6 ורציף כימיקלים חדש גדול פי 3, בצמוד לעיר החדשה. לו היו חושפים את הנתונים בשקיפות בפני הציבור, ולא רק נצמדים למנטרת "סוגרים את בז"ן" בלי תאריך ובלי שלבים, סביר שלא היתה נמכרת שם אפילו יחידת דיור אחת, כי מי יסכים לגדל את ילדיו על אדמה מלאת רעל? ושלא ישלו אתכם - הקרקעות תישארנה מזוהמות לדורות קדימה, גם לאחר הניקוי המתואר בתוכנית".

"משחקת ברוגז"


השבוע נשמעו דברים קשים מאוד נגד קליש מצד גורמים בכירים במינהל התכנון. גורם בכיר במינהל התכנון ל"מיינט חיפה": "קליש רוצה להחזיק במקל בשתי קצותיו. ברור לכולם שאי אפשר לסגור את בזן ללא ייבוא תזקיקים שאותם ייצטרכו לאחסן איפה שהוא. היא רואה בזה קונספירציה? יהיו ויכוחים היכן וכמה תזקיקים יאוחסנו. היא טועה בגישה שלה. במקום לעבוד עם הממשלה על התוכנית החשובה הזו, העיר חיפה תשב בצד? תשחק ברוגז? הכל יקרה ממילא, אז בואי תילחמי בוועדות ואל תהפכי את עצמך לבלתי רלוונטית".
אולי היא צודקת בטענותיה?
"גם אם היא צודקת, היא לא התעמקה בחומר. עכשיו שיצאה לדרך האונייה הגדולה, הכוללת את הממשלה, מינהל התכנון וכל מנועי תעשיית הזיקוק, וכולם כבר נערכים לסגירת מפעלים, עיריית חיפה יושבת בפינה. קודם כל תברכי על מה שהוחלט ותפעלי במקביל להתאים את התוכנית לעיר שלך. יהיה נמל דלקים, אז תדאגי שיהיה הכי מתקדם בעולם. היא הפכה את עצמה לגורם שלא יתחשבו בו וחבל".
האם היא יכולה לעכב את התוכנית?
"קליש הגישה עתירה בעניין עורף הנמל. זה עזר לה? עתירות זה קרב מאסף, אם הגעת לשם ברור לך שהפסדת. מה תגיד קליש לבית המשפט, שיש פגם תכנוני בתוכנית? על מה עתירה בדיוק? שסגרו לה את בתי הזיקוק?!".
מה הנזק שנגרם לחיפה מההתנגדות שלה?
"בתוכנית כזו המתכננים לא מתרגשים מראש עיר כזה או אחר. אבל יש כאן הפסד אדיר לחיפה שבמקום שהאינטרסים שלה יקודמו בצורה הכי טובה בוועדות התכנון ושולחנות קבלת ההחלטות, ראש העיר משחקת ברוגז, מסומנת כמתנגדת סדרתית ולכן קולה לא יישמע והוא אינו רלוונטי. פה הפגיעה הכי קשה בחיפה ובתושביה".

8 צפייה בגלריה
קליש בביקור בבזן
קליש בביקור בבזן
קליש בביקור בבזן
(צילום: ראובן כהן עיריית חיפה)

"מהפך הסטורי"


מי שעומד בראש התוכנית ליישום תמ"א 75, ראש מנהלת פיתוח מפרץ חיפה במשרד ראש הממשלה, סגן ראש המועצה הלאומית לכלכלה, הוא יובל אדמון, תושב טבעון לשעבר: "עובדתית, ברמת הנתונים, מה שקליש אומרת פשוט לא נכון. אני אצא מנקודת הנחה שקליש לא באמת רוצה למנוע סגירת מפעלים מזהמים, אלא חוששת מהגדלת אחסון תזקיקים ותשתיות אנרגיה בעיר. אז ראשית נבין כי ללא ייבוא תזקיקים, לא ניתן יהיה לסגור את בזן. בוא נסתכל על המספרים, ושם אנו על קרקע יציבה.
"כיום יש את בתי זיקוק הפרוסים על פני 2,400 דונם שמהם יוצאים לפידים, זיהום מצנרת וארובות. זה לב העניין. מלבד המפעל הזה, יש במפרץ כ-2 מיליון טון של תזקיקים נפט וחומרים אחרים. כל שנה מזוקקים במפרץ 10 מיליון טון נפט גולמי, ששליש ממנו מגיע דרך אוניות במקשר ימי, ושני שליש מגיע מצינור נפט מאשקלון, שמזרים נפט מתחת לרחוב העצמאות עד לחוות המכלים ועד לבזן. את כל זה בזן מאחסנים, מייצרים ומשנעים. 60 אחוז מזיקוק הנפט בישראל קורה בחיפה".

8 צפייה בגלריה
יסגור את בזן. אדמון
יסגור את בזן. אדמון
לא מבין את קליש. אדמון
(צילום: נחום סגל)

"התוכנית המקודמת מבקשת לעשות סדר חדש בתחום האנרגיה, ולחלק באופו צודק את תשתיות האנרגיה, שלא הכל ייפול על חיפה כמו היום. במקום שרוב הזיקוק ייעשה בחיפה והצפון, יגיעו לישראל תזקיקים שייכנסו לנמלי אשקלון, אשדוד וחיפה. מאחר ורוב הפעילות והביקוש הם במרכז ודרום הארץ, חלק קטן יותר של תזקיקים יגיע לחיפה. כלומר: במקום להכניס 10 מיליון טון נפט לחיפה, ייכנסו רק כ-3 מיליון טון תזקיקים. במפרץ יאוחסן רק מה שנדרש לטובת שימוש אזור הצפון, סדר גדול של עשירית מהכמותיות כיום. כך גם לגבי גפ"מ. האחסון יהיה צמוד נמל או בנמל ולא בתוך הערים ובשכונות כמו היום. מצב טוב יותר לכל הדעות".

8 צפייה בגלריה
מיכלי תשן
מיכלי תשן
מתי ייסגרו? מיכלי תשן בסמוך לקרית חיים
(צילום: גיל נחושתן)

אדמון מתקשה להבין את עמדה של קליש, אך טוען כי זו זכותה. אדמון: "אני לא מבין למה להתנגד לכל זה. זה רק יכול לעכב את סגירת בזן, שזה לא באינטרס של תושבי אזור המפרץ וכלל המדינה. זה ברור לכל ראשי הערים בישראל שצריך לסגור את כל המפעלים המזהמים, ולעשות מהפך היסטורי"
קליש טוענת כי יהיה אזורים עם קרקעות מזוהמות.
אדמון: "בוא נניח שייקח זמן לנקות את חוות המכלים ושטח בזן. עדיין אלו 4,500 דונם בשטח תוכנית כולל של עשרות אלפי דונמים. אין היגיון כלכלי בהשארת קרקעות מזוהמות. קליש גם חוששת שבסוף לא ייסגרו את בזן. גם זה לא עושה היגיון. אנו הולכים לשינוי משק האנרגיה. ברור לכולם, כולל ארגוני הסביבה, שלא ניתן לעבור ממצב של 100 לאפס. ולא נוכל להסתדר בלי תזקיקים, אבל כן נוכל לעבור מזיהום גדול לזיהום מוגבל".

8 צפייה בגלריה
תשתיות הדלקים במפרץ
תשתיות הדלקים במפרץ
תשתיות הדלקים במפרץ
(צילום: גיל נחושתן)

היא חוששת מנמל דלקים ונמל כימיקלים.
אדמון: "כיום יש נמל דלקים בשטח 40 אקרס. במקום דלקים יהיו תזקיקים. יוקם נמל תזקיקים מתקדם בנמל המפרץ. בלעדיו כאמור אי אפשר לסגור את בזן. הוא יהיה מודרני, מרוחק יותר מאזורים מיושבים, הוא יאפשר את פיתוח העיר התחתית וחזית הים העירונית, ויאפשר את פיתוח השכונה במקום חוות המכלים. לגבי נמל הכימיקלים, כיום קיים אחד ליד מספנות ישראל ליד מיכל האמוניה, יהיה נמל חדש יותר, מחוזק, מוגדל אבל בטוח הרבה יותר. נקווה שההתנגדות של קליש לא תעצור את המומנטום שיוביל לסגירת המפעלי המזהמים במפרץ".

ירוקים מכעס


גם בארגוני הסביבה השונים התקשו להבין מה קליש רוצה. לדבריהם המידע שהציגה לא היה נכון, נושא הדלקים שהעלתה קליש נדון בדיון שהתקיים לפני שבועיים. נציגי הארגונים: "במקום לקבוע כמה דירות יהיו או כמה מסחר, קליש באה לריב. ראש עיריית קריית אתא למשל קיים פגישות לפני הוועדה, הגיע להסכמות ושינה את התוכנית לטובת עירו".
"הירוקים של חיפה": "תוכנית "מפרץ החדשנות" אינה מושלמת אך בסיס התוכנית נכון וחשוב. החלפת המפעלים במלונאות, מסחר ומגורים תיצור עתיד חדש למטרופולין כולו ולכן קידום התוכנית ויישומה בפועל חשובים והכרחיים. עם זאת, תנאי סף ליישום התוכנית חייב להיות הוצאת מערך אחסון הדלקים והחומרים המסוכנים, אשר גורם לזיהום ותחלואה. זהו תנאי בל יעבור.
"יש למצוא פתרון לאחסון התזקיקים והדלקים מחוץ לעיר ובמרחבים אחרים בארץ, רחוקים מריכוזי אוכלוסין. לצערנו, קליש שוב נכשלה בגדול – נטייתה האוטומטית לשלול כל הצעה וכל תוכנית ולומר עליהן רק "לא-לא-לא!" לא תאפשר לקדם כל שינוי חיובי בעתידו של מפרץ חיפה.

8 צפייה בגלריה
סיעת הירוקים בכרמלית
סיעת הירוקים בכרמלית
סיעת הירוקים של חיפה
(צילום: נחום סגל)

קראו גם:

"במקום לקחת את התוכנית ולעשות בה את השינויים וההתאמות הנדרשים לצורכי העיר, בעזרת הממשלה, קליש בוחרת שוב ושוב להילחם בעולם כולו ועלולה לייצר מציאות שבה נישאר כולנו עם המפעלים המסרטנים עוד שנים רבות".
בירוקים טוענים כי למרות הצהרותיה הרבות, קליש איננה סביבתית ולא "ירוקה". "היא מעולם לא השתתפה בהפגנות פעילי הסביבה אלא אף בזה להן ולא פעלה לשינוי המצב במפרץ חיפה. התנגדותה אינה מפתיעה אותנו. עד כה היא התנגדה לכל הצעה".

באיגוד ערים תומכים בתוכנית


בניסיון להבין האם חששותיה של קליש מגובות על ידי אנשי מקצוע, פנינו לאיגוד ערים הגנת הסביבה מפרץ חיפה. מנכ"לית האיגוד ד"ר ליהי שחר ברמן הבהירה כי האיגוד תומך בתוכנית.
ד"ר שחר ברמן: "תמא 75 המתכננת את היערכות משק האנרגיה פורסת את תשתיות האנרגיה בכל הארץ באופן מאוזן. תמא 75 תציל את חיפה מהמגמה השלילית בה האוכלוסייה החזקה נוטשת את חיפה. התכנית הזו אכן תאחסן 550,000 טון מוצרי דלק לכל היותר, בעוד שהיום יש מעל מליון וחצי טון המשמשים את תעשיית הזיקוק. בנוסף להקטנת כמויות האחסון פי שלוש לפחות, תמא 75 אף תסגור את כל פעילות הייצור ובתוך כך מאות מתקנים וצנרות של חומרים מסוכנים. אחסון של דלקים מזהם עשרות מונים פחות מתהליך הייצור.

8 צפייה בגלריה
ד"ר ליהי שחר ברמן
ד"ר ליהי שחר ברמן
התוכנית תפחית דרמטית סיכונים. ד"ר ליהי שחר ברמן
(צילום: פרטי)

"הסכנה הביטחונית כיום, מרחפת מעל מאות אלפי תושבי חיפה והקריות, בעוד שתמא 75 תקטין דרמטית את הסיכון. באשר לגפ"ם, החלופה של מפרץ חיפה לייבוא דרך נמל המפרץ מתועדפת נמוך לעומת חלופות אחרות, בנוסף לכך שהאחסון יהיה ביבור, הרחק מאוכלוסייה. שיווק יחידות הדיור יחל רק לאחר סגירת בז"ן, ולא תוך כדי פעילות של המתחם הפטרוכימי. תהליך ניקוי הקרקעות נבחן על ידי מספר גורמים מקבילים והוערך בעלות של כמיליארד שקלים. שלביות הפרויקט תקבע בהתאם לקצב שיווק יחידות הדיור ובמקביל, יקודם ניקוי הקרקעות. אם לא נוציא לפועל את תמא 75, מטרופולין חיפה ילך וידעך כפי שאנו רואים היום. סקר של המועצה הלאומית לכלכלה הצביע על התעשייה הפטרוכימית כמקור להיחלשות המטרופולין. מועצת האיגוד המונה את נציגי כל הרשויות, ביניהן חיפה, מאשרת את המדיניות ואת ליווי התוכנית בכל שלב ושלב".
פנינו לקליש ודובר עיריית חיפה בבקשה להתראיין ולהגיב על הטענות נגדה וכן להסביר לציבור את עמדתה בנושא, אולם קליש סירבה.