ההקלטה המצמררת והשאלות: במשטרה ממשיכים לחקור את נסיבות מותה של אמיליה מרטיננקו ז"ל, שנדרסה למוות על ידי מטרוניות במפרץ חיפה ב-15 בדצמבר 2022.
4 צפייה בגלריה
עולה חדשה שעמדה להתגייס. אמיליה מרטיננקו
עולה חדשה שעמדה להתגייס. אמיליה מרטיננקו
עולה חדשה שעמדה להתגייס. אמיליה מרטיננקו
((מתוך עמוד הפייסבוק של אמיליה)
צוות החקירה העביר לפרקליטות מחוז חיפה את הראיות שנאספו בתיק, אך בפרקליטות החזירו את התיק למשטרה להעמקת החקירה. בתוך כך בפרקליטות הצמידו לצוות החקירה פרקליט מלווה. הצמדת פרקליט מלווה מעידה לרוב על מורכבות החקירה, והצורך בייעוץ מה לחקור כדי לקדם את החקירה ולאפשר גיבוש ממצאים שיבשילו לכתבי אישום.
קונסטנטין, אביה של מרטיננקו, הגיע בימים האחרונים לישראל מאוקראינה, וצפוי להיפגש ביום ראשון עם הפרקליט המלווה כדי להבין מה קרה לבתו, והאם ניתן להשקיע מאמצים רבים יותר שיובילו לסיום החקירה.
עורך דינה של המשפחה, עו"ד אלבר נחאס, פנה מספר פעמים ללשכת התנועה ומשטרת ישראל בפניות דחופות במטרה לקבל פרטים על התקדמות החקירה. עו"ד נחאס ציין בפנייתו כי "אביה של מרטיננקו הוא תושב אוקראינה, ודורש בדחיפות את המידע, שכן הקבורה תיעשה בחו"ל ולכן דרוש אישור משטרה כולל פרטי הביטוח". בעקבות דרישת עורך הדין, ייפגש אביה של מרטיננקו עם החוקרים והפרקליט המלווה.

4 צפייה בגלריה
אמיליה
אמיליה
תלמידה מצטיינת. אמיליה מרטיננקו
(צילום מתוך דף הפייסבוק של אמיליה)

שיחה מטרידה


האב קונסטנטין מסר ל"מיינט חיפה": "המשפחה מבקשת לדעת מה קרה שם. האם מדובר בדריסה או שיש אמת בטענות שנשמעו כי מישהו היה מעורב בהגעתה של אמיליה לאזור התאונה. שמענו כמה גרסאות ואנו רוצים לדעת את האמת. נמסר לנו שמכשיר הטלפון הנייד של אמיליה נמצא במקום אבל הוא נפגע והיינו רוצים לדעת האם נעשה ניסיון לשחזר את המידע שנשמר בטלפון".
במשפחה מסרו למשטרה הקלטה של שיחת טלפון אחרונה שניהלו עם אמיליה בסביבות השעה 23:00 בלילה בו מצאה את מותה. באותה שיחה מציינת אמיליה כי היא בתחנת אוטובוס בסמוך למועדון ומישהו מאיים עליה. כמה שעות לאחר מכן נמצאה גופתה לא רחוק משם. כך נשמעת השיחה:


האב קונסטנטין מדגיש כי הוא מוכן לעשות כל שנדרש כדי להגיע לחקר האמת. "באתי לרדוף אחר האמת ואני מוכן לעשות כל דבר. אני מבקש שהחקירה תקודם כדי שאוכל לחזור במהרה לאוקראינה". בתום ניתוח הגופה, על פי בקשת המשפחה, גופתה של מרטיננקו נשרפה בישראל ואפרה נשלח לאוקראינה.

תלמידה מצטיינת


במשפחה מציינים כי אמיליה בת ה-18 הגיעה לישראל לפני כשנה בשיאה של המלחמה עם רוסיה. הוריה נשארו באוקראינה, והבת נשלחה לשהות בבית הסבא והסבתא בחיפה.
במהלך שהותה בישראל החלה אמיליה ללמוד עברית בכרמיאל במסגרת תכנית "סלע" לעולים חדשים שסיימו תיכון. אמיליה הייתה מלאת אמביציה והצליחה בלימודיה. לקראת גיוסה לצה"ל היא חזרה להתגורר עם סבה וסבתה בחיפה והמתינה לגיוס. ההודעה על מותה היכתה בתדהמה את המשפחה שכעת מבקשת תשובות.
עו"ד נחאס: "כמייצג של המשפחה קיימתי קשר עם המשטרה והפרקליטות ונראה כי החקירה בסיומה ונמתין להחלטות. המשפחה חרדה ומעוניינת להבין מה קרה עם הילדה הצעירה והאב שהגיע במיוחד מאוקראינה".

4 צפייה בגלריה
אמיליה
אמיליה
מי גרם למותה? אמיליה מרטיננקו
(צילום מתוך עמוד הפייסבוק של אמיליה)

במשטרת ישראל ובפרקליטות מחוז חיפה אישרו את צירופו של פרקליט מלווה לחקירה. כפי שחשף "מיינט חיפה", מה שהחל כתאונת דרכים בה מטרונית דרסה למוות הולכת רגל, הוביל להתפתחות בחקירה וממצאים שהצביעו על סימני דם על כמה מטרוניות, וחשש כי מרטיננקו נדרסה על ידי כמה מטרוניות. עדיין לא ברור האם במשטרה מייחסים חשיבות לשיחת הטלפון האחרונה בה אמיליה אומרת כי יש אדם שלא מרפה ממנה.

התקדמות החקירה


מרטיננקו נמצאה ללא רוח חיים בכביש שדרות ההסתדרות בסמוך לבתי הזיקוק ב-02:00 לפנות בוקר. הנהג במטרונית שנמצאה במקום עזב את המקום, ובהמשך נעצר בחשד לדריסה. אחרי הימצאות סימני דם על מטרוניות נוספות, בית המשפט הורה על שחרור הנהג שנעצר, וזאת בשל החשש כי הפגיעה הראשונה במרטיננקו התרחשה כמה שעות קודם למועד מציאת הגופה.
נתיחת גופתה במכון המשפטי אבו כביר אמורה הייתה לספק תשובות באשר לשעת הפטירה, אך בשל התדירות הגבוהה של המטרוניות קיים קושי להעריך מי היה הרכב שגרם למכה הקטלנית. בנוסף, יש לבחון האם אמיליה נפגעה בטרם נדרסה.

4 צפייה בגלריה
זיאת התאונה ועו"ד אלבר נחאס
זיאת התאונה ועו"ד אלבר נחאס
זירת התאונה ועו"ד אלבר נחאס
(צילום: מד"א, פרטי)

קראו גם:

מקורבים למשפחת מרטיננקו ציינו: "זו טרגדיה קשה. המשפחה כואבת ואחרי המוות של אמיליה, כל שנותר להבין הוא מה קרה שם. האם מישהו גרם למותה? יש הרבה שאלות וכולנו רוצים להגיע לחקר האמת. מעבר לטרגדיה, משהו פה לא מסתדר".
בפרקליטות מחוז חיפה מסרו: "התיק עבר אלינו וביקשנו השלמות חקירה. לא התקבלה עדיין החלטה".