בית המשפט המחוזי בחיפה פסק כי תושב חיפה שבתו הצעירה התאבדה יפוצה ב-2.9 מיליון שקלים על ידי בית חולים במרכז הארץ.
2 צפייה בגלריה
שני נשים נוספות התלוננו
שני נשים נוספות התלוננו
הפיסכיאטר מיהר לשחרר
(צילום אילוסטרציה: Shutterstock)

השופטת איילת דגן מבית המשפט המחוזי בחיפה פסקה כי בית החולים התרשל בכך ששחרר מחדר המיון צעירה במצב פסיכוטי, ומבלי לנקוט באמצעים נאותים למנוע את התאבדותה. פסק הדין ניתן בתביעה אותה הגישה עו"ד טלי טרייבנד, בשם אביה של הצעירה המנוחה, בת 25 במותה.
מפסק הדין עולה כי הצעירה עלתה לישראל בגיל 17, והתייתמה מאמה בגיל צעיר. לאחר שחרורה מהצבא התגוררה בבית אביה בחיפה, משם עברה לתל אביב. היא למדה אדריכלות ועיצוב, קיימה את עצמה מעבודות בהן עסקה, תוך שאביה מסייע לה כלכלית מעת לעת.
בתביעה נטען עוד כי ב-12 בינואר 2016 בשעה 01:45 בלילה, הובהלה המנוחה לבית החולים באמבולנס, מלווה על ידי חברתה הקרובה. רופאת המיון שבדקה אותה, הפנתה אותה לפסיכיאטר התורן. הצעירה דיווחה כי היא שומעת קולות המצווים עליה לפגוע בעצמה. בתשאול שנערך לה עלה כי השתמשה באופן תדיר ב"חגיגת" (סם פיצוציות פסיכו-אקטיבי), אלכוהול ומריחואנה, וכן התנסתה לאחרונה בקטמין, אולם לדבריה באותו היום לא נטלה דבר. הפסיכיאטר בדק את המנוחה בדיקה קצרה שלאחריה קבע כי אין מניעה, מבחינתו, לשחררה לביתה.
ברשומות הרפואיות ציין הפסיכיאטר כי המנוחה ביקשה ממנו ללכת לביתה והבטיחה כי לא תפגע בעצמה. על פי אבחנתו שצוינה בתיקה, הצעירה סובלת מהזיות שווא כתוצאה מהרעלה חריפה. להערכתו הזיות אלה יחלפו ככל שהשפעת החומרים בגופה תלך ותדעך. בדו"ח הייעוץ המליץ הפסיכיאטר לצעירה על המשך טיפול פסיכיאטרי להתמודדות עם מצוקות מבלי לברוח אל שימוש בחומרים פסיכו-אקטיביים.
המנוחה ששוחררה מבית החולים שבה לביתה של החברה, לקחה את כלבה ועזבה את המקום. שלושה ימים לאחר שחרורה מבית החולים, נמצאה גופתה תלויה בחורשה בתל אביב.
בתביעה נטען כי הפסיכיאטר התרשל בתפקידו, משבחר שלא לשוחח עם רופאת המיון והאחות שבדקו את המנוחה לפניו, והתעלם מהתיעוד בדבר שמיעת הקולות הפוקדים עליה לפגוע בעצמה.

2 צפייה בגלריה
הפסיכאטר שגה שגיאה חמורה". עו"ד טרייבנד
הפסיכאטר שגה שגיאה חמורה". עו"ד טרייבנד
הפסיכאטר שגה שגיאה חמורה". עו"ד טרייבנד
(צילום: נטליה שור)

לטענת עו"ד טרייבנד, הפסיכיאטר בדק את המנוחה באופן שטחי, בניגוד לכל סטנדרט רפואי, והסתפק בקביעה, לפיה מדובר בהרעלה חריפה של סמים הגורמת למחשבות שווא והזיות, ואף זאת מבלי שבירר מתי ניטלו הסמים ובאיזה מינון. הפסיכיאטר התעלם מהבהרות חברתה של המנוחה, כי בטרם הגעתה למיון שהתה עמה לאורך שעות ארוכות, ובמהלכן לא נטלה שום סם.
עו"ד טרייבנד: "למרות שהפסיכיאטר ציין בדוח הייעוץ כי הצעירה סובלת ממחשבות שווא והזיות, הוא קבע כי ניתן לשחררה לביתה, ובכך שגה שגיאה חמורה, שכן המנוחה ענתה על כל התנאים המצריכים אשפוז כפוי. הוא לא ניסה לשכנע את המנוחה להתאשפז ולא הציע לה להישאר להשגחה במיון, ואפילו לא ניסה ליצור קשר עם אביה".

קראו גם:

לתביעה צורפה חוות דעת של הפסיכיאטר פרופ' עמיחי לוי, שניהל מחלקה פסיכיאטרית במשך 30 שנים. לקביעתו, המנוחה הייתה מצויה במצב פסיכוטי חריף עם תנודות והזיות שמע פוקדות, 'קולות פוקדים' הם אחד המצבים המסוכנים ביותר בפסיכיאטריה, בשל העובדה שלאדם במצב שכזה מתקשה להתנגד לקולות המורים לו להתאבד.
פורסם לראשונה: 09:22, 09.01.23