אוניברסיטת חיפה והמרכז האקדמי ויצ"ו מתאחדים לגוף אקדמי אחד. את האיחוד אישרה השבוע המועצה להשכלה גבוהה (מל"ג), והחלטה דומה התקבלה שבוע קודם לכן בוועדה לתקצוב ולתכנון (ות"ת).
5 צפייה בגלריה
פרופ' רון רובין פרופ' שמעון עמר
פרופ' רון רובין פרופ' שמעון עמר
פרופ' רון רובין ופרופ' שמעון עמר חותמים על ההסכם
(צילום: מרכז אקדמי ויצו)
אישור האיחוד ניתן אחרי משאים ומתנים, טיוטות, דיונים, והסכם אחד שלא צלח, ובסך הכל 4 שנים של מגעים בין האוניברסיטה וויצו. מדובר באחד המהלכים האקדמיים המשמעותיים שנעשו בישראל בשנים האחרונות. האיחוד צפוי להעלות את שני המוסדות האקדמיים לפסים של צמיחה, ולתת להם יתרון משמעותי בתחום העיצוב על פני מוסדות בתל אביב וירושלים.
האדריכלים של האיחוד הם בצד האוניברסיטה הנשיא פרופ' רון רובין והרקטור פרופ' גור אלרואי, ובצד ויצו, נשיא המכללה פרופ' שמעון עמר.
5 צפייה בגלריה
מכללת ויצו
מכללת ויצו
תהיה המובילה בישראל. מכללת ויצו
(צילום: ויצו)
"האיחוד שאושר יהפוך את חיפה לאחת הערים האוניברסיטאיות הכי טובות בארץ, ואותנו למוסד העיצוב טוב ביותר בישראל", אומר פרופ' עמר.
מה משמעות האיחוד?
"זה אומר שכעת אנו נוכל לפתח תוכניות לימוד ולהציע תארים מתקדמים בתחום העיצוב. העשייה תהיה מעמיקה הרבה יותר. זה משנה לגמרי את האופי האקדמי של ויצו וזה הופך למוסד אוניברסיטאי שיכול להציע לסטודנטים להתקדם, ולקיים מחקר כמו במוסדות בעולם בהם תחום העיצוב נמצא בתוך האוניברסיטה. בארץ עוד אין דבר כזה".
מה זה אומר לסטודנטים?
"עד היום הצענו לסטודנטים לימוד מעשי בלבד. עכשיו נכנס נושא המחקר שעד היום לא ניתן לנו אישור לעסוק בו, ולא ניתן תקצוב עבורו. כעת ניתן יהיה להציע תואר שני ושלישי בעיצוב. זה נותן עתיד אקדמי למי מהבוגרים שירצו להתפתח באקדמיה, אך גם לאלו שהולכים על ההיבט היישומי".
5 צפייה בגלריה
עושים היסטוריה. נשיא אוניברסיטת חיפה פרופ' רון רובין, נשיא מכללת ויצ"ו פרופ' שמעון עמר
עושים היסטוריה. נשיא אוניברסיטת חיפה פרופ' רון רובין, נשיא מכללת ויצ"ו פרופ' שמעון עמר
אדריכלי האיחוד.פרופ' רון רובין, פרופ' שמעון עמר
(אוניברסיטה, ויצ"ו)
זה קורה מחר בבוקר?
"מי שיירשם לשנת הלימודים הבאה יירשם כבר לתוכנית לימודים עם תואר אוניברסיטאי ולא של מכללה. מי שירצה יוכל לעשות גם תעודת הוראה. הבוגרים יוכלו להמשיך לתארים מתקדמים בעיצוב. זה לא יקרה מחר בבוקר ואנו ניכנס לעולם האקדמי המחקרי בצורה מדורגת, ולט לאט יפתחו מחלקות שיבשילו לתואר שלישי".
אין תארים מתקדמים בעיצוב בארץ?
"אין תואר שלישי בעיצוב בארץ. עד היום סטודנטים לעיצוב נאלצו להתפשר ולהסתפק בתואר שלישי באדריכלות כמו בטכניון או באוניברסיטת תל אביב. אנו נהיה בית ספר לעיצוב בתוך האוניברסיטה, ובעתיד המחלקות ובתי הספר לאומנויות יהוו פקולטה לאומנויות ועיצוב".

1,200 סטודנטים

לכמה סטודנטים אתם מצפים?
"כיום יש לנו כ-700 במרכז האקדמי בארבע מחלקות העיצוב ואנו מקווים שתוך 5-6 שנים נגיע עד 1,200 סטודנטים. אנו מקווים שיגיעו גם סטודנטים מהמרכז והפריפריה. אנו כמה מאות מטרים מתחנת הרכבת ואין מניעה מסטודנטים שיגיעו מכל הארץ. יהיו מי שירצו להתגורר בחיפה. נבחן את נושא המעונות".
5 צפייה בגלריה
האקדמיה בצלאל
האקדמיה בצלאל
מכללת בצלאל
(צילום: חיים צח)
תהיו בצלאל 2?
"בצלאל היא עדיין מכללה ולא אוניברסיטה, ואנו נהיה טובים יותר. זה יהיה המקום הטוב ביותר בישראל והאוניברסיטה תהיה הראשונה בה יילמד עיצוב אופנה ברמה אקדמית. אין עוד מוסד כזה בישראל, רק בחו"ל. נתחיל להתעסק בנושא הצילום ואומנויות המסך. ננצל גם את תחום פיתוח בר קיימא, אליו נכנסה האוניברסיטה, תחום שהמקצועות שלנו מאד יכולים לתרום בו".
מי קהל היעד שלכם?
"כל מי שיצירתי ויזם בנשמתו, מי שרוצה לשלב בין יכולות יצירתיות ויכולות יזמיות, ומקצועיות עיצוביות. נגיע לקהלים רבים מאד שעד היום היו מעדיפים ללכת לאוניברסיטה אחרת ולהתפשר על מה שהם רוצים ללמוד. זה יהיה המקום ללמוד אדריכלות, עיצוב אופנה או תקשורת חזותית, צילום ואומנויות המסך".
5 צפייה בגלריה
אוניברסיטת חיפה
אוניברסיטת חיפה
יגיעו לעיר התחתית. סטודנטים באוניברסיטת חיפה
(צילום ארכיון: יח"צ)
קראו גם: >>
מה תרוויח חיפה?
"חיפה תרוויח עוד קמפוס עירוני בלב המושבה הגרמנית ובלב הקהילה. תרוויח מוסד גמיש ודינמי, יצירתי ויזמי שיכול לעזור לעיר בכל הקשור להתחדשות עירונית והסתכלות על שכונות חיפה והתאמתן למאה ה־21 מבחינה חברתית, כלכלית, ועוד. אנו כבר עובדים עם העירייה על שינוי התפיסה של חלק ממרכזים בעיר כדי שהסוחרים ובעלי העסקים ייקחו לקחת חלק בפיתוח השכונות. אנו עושים זאת במרכז ליד קריגר, בדניה, בדרך צרפת, בנווה דוד. לוקחים את המרכזים ועושים עבודה משולבת. האיחוד עם האוניברסיטה יהפוך אותה להרבה יותר מחוברת לעיר ולקהל העירוני שלה. זו מהפכה של ממש".
מאוניברסיטת חיפה נמסר: "האיחוד יאפשר לאוניברסיטת חיפה לגדול עוד יותר ולהיכנס לתחומי לימוד ומחקר חדשים ואטרקטיביים עבור הסטודנטים שלנו. המהלך אף יעמיק עוד יותר את המעורבות שלנו במרקם החברתי של חיפה, בזכות הקמפוס של המרכז האקדמי שממוקם בלב המושבה הגרמנית בחיפה. בכך אנחנו מחזקים עוד יותר את המהלך שהחלנו לפני מספר שנים להפוך לאוניברסיטה עירונית, הנטועה במרחב העירוני, מהווה מוקד משיכה לסטודנטים וסטודנטיות ממגוון רחב של תחומי לימוד ומשפיעה על הקהילה בה אנו חיים".
פורסם לראשונה: 07:18, 17.06.22