פרויקט הסרת גג האסבסט בתיכון בית הספר ליאו באק מתקדם ובד בבד עולה רף החששות בקרב ועד ההורים.
5 צפייה בגלריה
מבצע הסרת אסבסט בליאו באק
מבצע הסרת אסבסט בליאו באק
מבצע הסרת אסבסט בליאו באק
(צילום: דורון סולומון)
בסוך השבוע האחרון התכנסו 20 מחברי ועד ההורים של התיכון (כיתות ט'-י"ב) במרכז פסגה ובזום כדי לדון בנושא האסבסט.
החברים ציינו כי נראה שהורים רבים, למרות התעניינות רבה, אינם מתגייסים לפעול בנושא. בנוסף, צוין כי קיים חוסר ידע בנושא, ומידע רב אינו מגיע בסופו של דבר לכלל ההורים.
עוד צוין כי עבודות האיטום שתוכננו להימשך חמישה שבועות נמשכו רק שבועיים, ולא ניתנה התראה מספקת שאפשרה לחברי הוועד לקיים סיור במקום.
5 צפייה בגלריה
מבצע אסבסט בליאו באק
מבצע אסבסט בליאו באק
הבטחה לאפס סיבים. מבצע הסרת אסבסט בליאו באק
(צילום: דורון סולומון)
החשש המרכזי בוועד נוגע להימצאות סיבי אסבסט בסיום הפרויקט. הקבלן המבצע הבטיח לוועד ההורים כי רמת הסיבים בגמר העבודות תעמוד על אפס, בעוד שבהיתר העבודה ובהסכם הכתוב צוין כי רמת הסיבים שתאפשר חזרת תלמידים למבנה תהיה 600-1000 סיבים למ"ק. עוד מסבירים בוועד כי גם אם הבדיקות יצביעו על אפס סיבים, אין זה אומר כי לא קיימים סיבים כמה מטרים ממקום הבדיקה. עוד צוין כי מחקרים מראים כי גם סיב אחד עלול להיות מסוכן ולגרום למחלות לאורך זמן.
באם ההורים יבקשו להיעזר ביועץ חיצוני בלתי תלוי, בוועד מעריכים כי עלותו תהיה כ-100 אלף שקלים, אותם יצטרכו לממן.
חברי ועד הורים ניסו להעריך את המצב בסיום הפרויקט. להערכתם הגעה לרמת אפס סיבים אינה נראית סבירה. אפשרות סבירה יותר היא רמת אסבסט מעל הסף, מה שיצריך שבועות או חודשים נוספים לניקיון נוסף, ומציאת מבנה חלופי ככל שנדרש. אפשרות נוספת היא כי מבנה התיכון יוכרז כאינו ראוי לאכלוס והוא ייאטם.
חוסר ודאות
לאור הערכת המצב, בוועד החליטו כי המטרה המרכזית היא מציאת מבנים מתאימים שיוכלו לשמש את 1,200 תלמידי התיכון במקרה של התארכות הפרויקט. מאחר ואין מבנה שיכול להכיל את כלל שכבות התיכון, יהיה צורך בהפרדת השכבות, מה שיפגע בבית הספר ברמה חברתית, ובתפקוד החטיבה העליונה.
5 צפייה בגלריה
מבצע אסבסט בליאו באק
מבצע אסבסט בליאו באק
הבדיקות אמינות?
(צילום: דורון סולומון)
בוועד מדגישים כי אין כרגע גוף שמטפל ומחפש מבנה חלופי לתיכון, ומשרד החינוך מעביר את האחריות להנהלת בית הספר, ועל ההורים לדרוש מהמשרד לקיחת אחריות. בוועד החליטו כי לא ניתן יהיה לקבל פתרון של חזרה ללימודי זום כפתרון ארוך טווח, וכי לטווח הקצר מכללת גורדון תוכל לשמש את התיכון עד חודש אוקטובר.
לאור ניתוח המצב שביצעו בוועד ההורים, הוחלט על הכנת עצומה עליה יידרשו לחתום הורים, לפיה ללא מבנה חלופי בתחילת השנה, וללא השגת רמת אסבסט עם אפס סיבים, הם לא ישלחו את הילדים לתיכון. עוד הוחלט כי יש לקיים פגישה עם מנכל ליאו באק אופק מאיר כדי להבהיר את דרישות ההורים.
בסיום הפגישה פורסמה העצומה שכותרתה: "גם לנו מגיע מבנה נקי מאסבסט".
חתימה על העצומה: https://forms.gle/u6aseFqFQhJMW3iG6
תעלומה הסיבים
במקביל לפגישת ועד ההורים, התפרסם דוח ראשוני של בדיקות אסבסט בבית הספר שנערכו ב-8 ביוני. בדוח שהגיע לידי "ידיעות חיפה", מצוין כי נמצאו מאות סיבים בחלק הדרומי של בית הספר. בדוח צוין כי מדובר ברמה תקינה שאינה עוברת את הערך המנחה של 1,000 סיבים. הורים שפנו למפקח המשרד להגנת הסביבה בנושא נענו כי לסיבים שנמצאו אין קשר לפרויקט, ועם זאת, ייבחן מחדש אופן הבדיקה.
5 צפייה בגלריה
בדיקה ראשונה. נמצאו מאות סיבים
בדיקה ראשונה. נמצאו מאות סיבים
בדיקה ראשונה. נמצאו מאות סיבים
(צילום: מתוך דוח הבדיקה)
בעקבות פניית "מיינט חיפה", מהעירייה נשלח דוח לפיו בוצעה בדיקה נוספת שבוצעה ב-12 ביוני (ארבעה ימים לאחר הבדיקה הראשונה), ובבדיקה זו מאות הסיבים נעלמו וכעת נמצאו אפס סיבים.
5 צפייה בגלריה
בדיקה שניה. הסיבים נעלמו
בדיקה שניה. הסיבים נעלמו
בדיקה שניה. הסיבים נעלמו
(צילום: מתוך דוח הבדיקה)
מעיריית חיפה ומהנהלת ליאו באק נמסר בתגובה: "מבדיקה שנערכה על ידי מפקח הפרויקט, עוד בטרם תחילת העבודות וללא קשר אליהן, נמצא סיב בודד. בעקבות כך הנחה מפקח הפרויקט לבצע תיקונים העומדים בתקנים המחמירים ביותר ואלה בוצעו באופן מיידי, כפי שגם ניתן לראות בדוח הניטור העדכני מיום 12.6".
הורים בוועד מבולבלים: "אם הכל תקין בבדיקה, למה היה צורך להנחות על ביצוע תיקונים? זה רק מצביע על חוסר ודאות וחוסר דיוק בבדיקות לא אמינות שיכולות להשפיע על בריאות ילדינו. לא ניתן להתפשר על רמת סיבים אפס".
פורסם לראשונה: 12:34, 16.06.22