השבוע ניתנה החלטה דרמטית באחד הנושאים החשובים לעתיד פיתוח חיפה – תוואי הרכבת.
6 צפייה בגלריה
הרכבת עוברת על קו החוף
הרכבת עוברת על קו החוף
היכן תעבור הרכבת בחיפה?
(צילום: רכבת ישראל)
ועדת המשנה לעררים של המועצה הארצית לתכנון ולבניה דנה בערר שהגישו דב הלוי (באמצעות עו"ד דביר לנגר), שמואל גלבהרט ויעל דורי (אדם טבע ודין) נגד הוועדה לשמירה על הסביבה החופית (ולחו"ף), הוועדה לתשתיות לאומיות (ות"ל), רכבת ישראל, והוועדה לתכנון ולבניה חיפה.
במרכז הערר, החלטת הולחו"ף מחודש יוני 2021 לאשר את התוכנית לתשתית לאומית (תת"ל) 65א', להוספת מסילות מהירות (250 קמ"ש) בין שפיים לתחנת חוף הכרמל. התוכנית כוללת הכפלת מסילת החוף ל-4 מסילות, שתי מסילות מהירות ושתי מסילות פרבריות.
6 צפייה בגלריה
תחנת חוף הכרמל
תחנת חוף הכרמל
תחנת חוף הכרמל תבוטל?
(צילום: גיל נחושתן )
בהקשר של חיפה, קובעת התוכנית כי שתי המסילות המהירות ייכנסו לחיפה בתוואי תת קרקעי באזור הכניסה הדרומי של העיר, כאשר בסביבה החופית בסביבת תחנת חוף הכרמל צפויות עבודות הנדסיות משמעותיות, לרבות תוספת מסילות, תוספת חומות מגן אקוסטיות גבוהות לאורך החוף, הרחבת גשרים ועוד. על מפגעי סביבה אלה הוגשו העררים, תוך טענה כי ניתן להעביר את מסילות הרכבת שלא בסביבה החופית, ולפיכך לא לפגוע בכלל בסביבה הרגישה.
התוכנית המשלימה של תת"ל 65א' העוסקת בתוואי הרכבת בין תחנת חוף הכרמל לתחנת מרכזית המפרץ, היא תת"ל 65ב'. שתי התוכניות, מיותר לציין, משפיעות האחת על השניה. למעשה בעבר זו הייתה תוכנית אחת, תת"ל 65, אשר פוצלה לשתים בחודש יוני 2019 בהחלטה שנויה במחלוקת עד עצם היום הזה (העוררים מציינים כי שמורה להם הזכות לעתור לבג"ץ בנושא זה עם סיום ההליך התכנוני).
מטרת התוכניות תת"ל 65א' ותת"ל 65ב' היא תוספת של רכבות מהירות (250 קמ"ש) ממרכזית המפרץ ועד שפיים (כאשר המשך הרכבות המהירות עד באר שבע יוסדר בתוכניות לאומיות אחרות).
תפקיד הוועדה לתשתיות לאומיות (ות"ל), המורכבת מנציגי משרדי הממשלה השוים וכן ממספר נציגי ציבור, הוא להכריע לגבי התוואי המדויק של המסילות המהירות החדשות הנדרשות לפי התוכנית.
6 צפייה בגלריה
חלופות הרכבת בחיפה
חלופות הרכבת בחיפה
102 בחוץ, 11 אפשרית. חלופות הרכבת בחיפה
(הדמיה: ממסמכי התוכנית)
כאמור, ביוני 2019 החליטה הות"ל כי התוואי הנבחר הוא חלופה 102, חלופה לפיה המסילות ימונהרו בסמוך לחופי חיפה, החל מסביבת מלונות חוף הכרמל ועד קריית הממשלה (בניין הטיל), כמעט בתוואי המסילות הקיים כיום.
עיריית חיפה ורכבת ישראל תמכו בחלופה 102, חרף ביקורת שהמדובר בתוואי ארוך ומעוקל. לעיריית חיפה היה חשוב כי המסילות יעברו דרך בת גלים, כאשר לפי העירייה תחנת בת גלים הקיימת תעבור לסביבת מגרש הכדורגל הישן בקריית אליעזר.
במסגרת הליכי התכנון, הולחו"ף בחנה רק את חלופה 102, שעוברת בסביבת חוף דדו ותחנת חוף הכרמל (שגם היא בסביבה החופית), ולא התייחסה באופן כלשהו לחלופות אחרות למסילות הרכבת שאינן עוברות על החוף – כפי שהוצגו על ידי העוררים בהליכי התכנון הקודמים בות"ל.
בהחלטה הודגש כי לא נבחנה חלופה 11, אשר מציעה להעתיק את תחנת חוף הכרמל הקיימת לתחנה תת-קרקעית בסביבת האצטדיון וצומת מת"מ. ועדת המשנה לעררים ציינה כי חלופה שכזו הייתה מייתרת את הפגיעה בסביבה החופית, ולפיכך הולחוף הייתה חייבת לבחון חלופה זו.
6 צפייה בגלריה
סמי עופר
סמי עופר
עושה היגיון שתהיה שם תחנה. אצטדיון סמי עופר
(צילום: שאטרסטוק)
כך ועדת המשנה לעררים ציינה: "הולחו"ף שגתה בכך שלא התייחסה לחלופה שהוצגה בחלופה ראויה שפגיעתה בסביבה החופית פחותה, שלא נבחנה על ידי מוסד התכנון המוסמך לדון בתכנית. נוכח שגיאות אלה החלטנו לבטל את החלטת הוולחו"ף".
לביטול החלטת ולחו"ף משמעויות רבות. חלופה 102 לא תקודם אלא אם יוכח מעל כל צל של ספק שהיא הכרחית חרף חלופות אחרות אשר מציגות פגיעה פחוּתה בסביבה החופית, ואף ללא פגיעה בכלל.
בעבר עינת קליש רותם התייחסה לחלופה 102 כך: "מדובר בהישג היסטורי, סביבתי ונופי, לתושבי העיר, אשר מוביל אותנו למימוש החזון לו אנו מייחלים מזה עשרות שנים והוא – הסרת החיץ שבין שכונות העיר לים. ההחלטה לשקע את מסילות הברזל של חיפה מהווה מהפכה של ממש בעיר, המשוועת לקשר עם חוף הים שלה. התוכנית שאושרה מהווה בשורה לפיתוח פרויקטים בתחומי הנדל"ן, התיירות והתחבורה בחיפה ותאיץ את פיתוחה בתנופה חסרת תקדים".
כעת נראה כי התוכניות למנהור מסילות הרכבת חוזרות לנקודת ההתחלה, ועל שולחן ועדות התכנון תשוב ותעלה חלופה 11 המוזכרת, אותה הוביל עו"ד דביר לנגר, למנהור הרכבת מדרום חיפה, בתחנה שתוקם בסמוך לאצטדיון סמי עופר, מתחת לשכונות החוף, ועד לקרית הממשלה.
6 צפייה בגלריה
קליש
קליש
תאפשר חישמול? קליש
(צילום: נחום סגל)
כך גם תעלה לדיון חלופה נוספת המדברת על מנהרה ארוכה (9.5 ק"מ) ממרכזית המפרץ למסילת החוף מעט צפונית לעתלית (חלופה זו, חלופה 9, זכתה בכינוי "מנהרת שדרה" לאורך השנים).
בשלב זה, בהחלט ייתכן שמשרד התחבורה יבחר להתקדם עם חלופה 9 (מנהרת שדרה), תוך הותרת המסילות הקיימות (עם עמודי חשמל) לאורך חופי הים בחיפה.
6 צפייה בגלריה
עו"ד דביר לנגר
עו"ד דביר לנגר
עו"ד דביר לנגר
(צילום: פרטי)
עו"ד דביר לנגר (מייצג ראשי רשויות בצפון הארץ ועשרות תושבי חיפה) מסר: "אנו מברכים על ההחלטה המבטלת את תוכנית עיריית חיפה ורכבת ישראל להוסיף כ-750,000 קו"ב בטון בסביבה החופית בסמוך לתחנת חוף כרמל, תוך הקמת חומה באורך קילומטרים בגובה מספר מטרים, אשר הייתה מייצרת חיץ נוראי בין העיר לים.
"אנו מברכים על תמיכת המועצה הארצית ב"חלופה 11", לפיה המסילות החדשות בחלקה המערבי של העיר ימונהרו באופן מלא, באמצעות תחנה תת-קרקעית באצטדיון-מת"מ ועוד תחנה תת-קרקעית בקריית הממשלה (עם ממשק תת-קרקעי לכרמלית).
"הצגנו לעיריית חיפה חלופה זו עוד בשנת 2017, ואין לנו אלא להצטער כי העירייה העדיפה לקדם את חלופה 102, אשר לפיה כאמור יוקמו מבנים הנדסיים עצומים בסביבת תחנת חוף הכרמל הקיימת (לרבות הרחבת הגשרים של כביש 2 וגשר מאיר הזורע). במסגרת כל הליכי התכנון, כמו גם בתגובה לעתירתנו לבג"ץ, העירייה שבה והדגישה שהיא מעוניינת בהוספת מסילות וחומות לאורך חוף הים בחיפה לפי המתווה המוצע על ידי רכבת ישראל".
קראו גם: >>
עו"ד לנגר מוסיף כי יש חשיבות עצומה למה שתעשה עיריית חיפה, והאם תאפשר לרכבת לחשמל את מסילת הרכבת בשטחה. סירובה של העירייה לאפשר חישמול, יחזיר את תוכניות השיקוע לחשיבה מחדש ובחינת הנושא ללא צורך בפגיעה בסביבה החופית. ההחלטה השבוע טומנת בחובה גם סכנה כי הסיכוי לשיקוע הרכבת בעיר קטן, אך הסיכוי לחישמול התוואי הקיים רק גדל.
פורסם לראשונה: 07:20, 16.06.22