"בעוד שנה אני אהיה ראש העיר חיפה". כך אומר השבוע ל"מיינט חיפה" ניצב בדימוס יעקב בורובסקי והוסיף כי חיפה נמצאת במצב חירום.
5 צפייה בגלריה
יעקב בורבסקי
יעקב בורבסקי
"ניסיון וידע". יעקב בורבסקי
(צילום: אלעד גרשגורן)
בורובסקי מילא שורה ארוכה של תפקידים במשטרה לאורך 30 שנה, ביניהם מפקד תחנת חיפה, מפקד המחוז הצפוני ואף מועמד למפכ"ל המשטרה.
בשנת 2005-2008 כיהן בורובסקי במשרד מבקר המדינה ועסק במאבק בשחיתות השלטונית. בין השאר עסק בבדיקת החשדות נגד אהוד אולמרט ואברהם הירשזון.
בשנת 2008 התמודד לראשונה על ראשות העיר מול יונה יהב, וקיבל 37% מהקולות. בשנת 2013 התמודד פעם נוספת וקיבל כ-30% מהקולות. בשנת 2016 פרש ממועצת העיר ופנה למגזר הפרטי כעורך דין שותף במשרד עורכי דין "אשבול-בורובסקי ושות'".

5 צפייה בגלריה
יעקב בורבסקי
יעקב בורבסקי
ניסיון שלישי. יעקב בורבסקי
(צילום: אלעד גרשגורן)

בורובסקי, נשוי ואב לארבעה, נערך להתמודדות בתנאים יחסית קלים מבעבר בגלל מעמדה של ראש העיר קליש והביקורת שמושמעת נגדה. לכן אין לו ספק שבאוקטובר 2023 הוא ייכנס ללשכת ראש העיר ברחוב חסן שוקרי.
בורובסקי: "יש לי את הידע ויש לי את הניסיון הנדרש כדי להוציא את חיפה מהמצב בו היא נמצאת. זוהי שעת חירום עבור חיפה. אני ושותפיי לדרך נדע איך לעשות את זה בדרך הטובה ביותר".
לדבריו, הוא אינו פוסל אף גורם פוליטי מהצטרפות אליו, והוא בעד חיבורים על כל מי שחפץ בכך. "כל מי שיראה כי יש לו כוח אמיתי, שיכול לפעול למען העיר, יכול לעבוד איתנו".
זה כולל את קליש?
"כל מי שיהיה בעל כוח אמיתי ותמיכה ציבורית, יבורך. אני לא מעריך שקליש תזכה לתמיכה שכזו לאור מצבה היום. יש לנו תוכנית עבודה מסודרת. אנו בקשר עם גורמים רבים ונפעל לשיתופי פעולה הנדרשים לחיפה. יש לנו הרבה תומכים מכל המגזרים וכולם מציעים את עזרתם. אנו פועלים להכניס רשימה גדולה למועצה, בין 8-10 מנדטים. רק ככה נוכל להוציא לפעול תוכניות. אחרי הבחירות הכלליות יתבהרו הרבה דברים. הכרזה רשמית על הריצה לראשות תיעשה בחודש ינואר ונצא לדרך".

5 צפייה בגלריה
עינת קליש
עינת קליש
"לא תזכה לתמיכה". קליש
(צילום: ראובן כהן)

שמו של בורובסקי עלה בחודשים האחרונים בהקשר לפרשת החשד לפריצה לטלפונים ניידים של פוליטיקאים אנשי ציבור ועורכי דין. בורובסקי אף הגיש תלונה למשטרה על חשד להאזנות סתר, והעביר חומרים לגורמי החקירה. עוד נודע כי הוא מסר עדות ביאח"ה, ומעורה בפרשות.
איפה עומדות החקירה בנושא האזנות הסתר?
"החקירה בעיצומה. אני בקשר עם גורמים מוסמכים וידוע לי כי הנושא נבדק בהיבט של האזנות סתר ועבירות כלכליות. העברתי מסמך לפרקליט המדינה, כולל דוח מבקר העירייה בעניינו של החוקר הפרטי יהודה ברלב. אותם גורמים בודקים האם תשלום על עבודות פיקטיביות מימנו את האזנות הסתר".

בורובסקי לא לבד

מספר 2 ברשימתו של בורובסקי צפוי להיות חבר המועצה יעקב פיינגולד. השניים הולכים יחד תקופה ארוכה במסגרת סיעת מהפך. פיינגולד אמר השבוע "לידיעות חיפה" כי החליט שלא להתמודד בעצמו על ראשות העיר, ולגייס את כל המשאבים הנדרשים למען היבחרו של בורובסקי.

5 צפייה בגלריה
יעקב פיינגולד
יעקב פיינגולד
מספר 2. יעקב פיינגולד
(צילום: שרון צור)

פיינגולד: "העיר לא מנוהלת והולכת אחורה ואף אחד לא לוקח אחריות. מצב העיר קשה מאוד. בזמן שבטירת כרמל ובנשר עובדים ומתפתחים, כאן יש בעיה עם קליש. גם אני הגשתי תלונה בעניין האזנות הסתר וראוי היה שקליש תזהה את עצמה בזמן שמתנהלות חקירות. אבל היא לא תעשה את זה גם כשתוזמן לחקירה. היום ברור לנו שעשינו טעות שתמכנו בה".
פיינגולד טוען כי היחיד שיכול לשנות את המצב זה בורובסקי. פיינגולד: "בורובסקי יכול להתנהל פוליטית, לנהל ארגונים גדולים. הוא המבוגר האחראי שיכול לאחד את כל השדרה הניהולית החדשה של העירייה. הוא יכול להביא לפה את צמרת הממשלה ואני אדאג לתורמים והבאת השקעות וקידום הספורט. כולם צריכים להתאחד מאחורי בורובסקי, כולל החרדים. לצערי קליש מנהלת שכונה במקום את העיר השלישית בגודלה בישראל. תראו מה קרה פה ב-4 שנים. פגשתי את יונה יהב, אמרתי לו שלא האמנתי שאני אמצא ראש עיר גרוע ממנו. ואז הגיעה קליש".

סוגיית כחלון

בעוד בורובסקי נערך להתמודדות, במערכת הפוליטית ממתינים לשני אירועים משמעותיים שעשויים להשפיע על מערכת הבחירות בחיפה: תוצאות הבחירות הכלליות, ומשה כחלון, חיפאי שורשי ששמו תמיד נקשר עם העיר.
בהיבט של הבחירות הכלליות, למפלגות המנצחות יהיו משאבים להסתער על הערים, ולסייע למועמדים מטעמם להיבחר. בורובסקי, שהיה מקורב לנתניהו ואף היה מועמד מטעמו לתפקידים בכירים, היה רוצה לקבל את תמיכת הליכוד. שיתופי פעולה ותמיכות של מפלגות אחרות בהחלט באות בחשבון.

5 צפייה בגלריה
ילכו אחריו. משה כחלון
ילכו אחריו. משה כחלון
יכול לעשות שינוי. משה כחלון
(צילום: עוז מועלם)

כחלון הוא הקלף הבטוח לראשות העיר ושמו מועלה כל פעם מחדש. בגיל 62, אחרי הישגים ברמה הארצית, עמידה בראש מפלגה בת עשרה מנדטים, אפשרויות עסקיות מגוונות, והצעות לחזור לפוליטיקה הארצית, נראה כי כחלון לא ימהר לנהל ישיבות מועצה קולניות ולהתכתש עם חברי אופוזיציה. השבוע סיפר למקורבים כי הוצע לו שיריון ברשימת הליכוד לכנסת הבאה אבל הוא סירב.
במערכת הפוליטית מעריכים כי אם יחליט להתמודד הוא לוקח את העיר בהליכה. אבל נכון להיום, כחלון מקפיד להבהיר כי הוא לא בכיוון. רבים ששוחחו איתו, התרשמו שאחרי תפקידים כה בכירים בשלטון המרכזי, הוא לא צריך את "כאבי הראש" של השלטון המקומי. כחלון שכיהן כשר אוצר, נתפס כאיש רפורמות כלכליות וחברתיות ואהוד מאד גם בקרב אנשי ליכוד, וגם בקרב רבים בציבור הרחב. בשנה הקרובה שמו יעלה מדי פעם וגם אם לא כמתמודד לראשות, אז לפחות כתומך במועמד כזה או אחר. בינתיים הוא זהיר בנושא ולא ממהר להתחייב לשום תסריט.
השבוע אמר כחלון ל"מיינט חיפה": "חיפה חייבת להיות מטופלת ברמה הארצית, תוך רתימת כלל משרדי הממשלה לטובת שיקומה והפיכתה לעיר צומחת. ראש העיר הבא חייב ללכת לכל ראשי המפלגות ולוודא שלוקחים את חיפה כפרויקט לאומי. אני אתמוך בכל מי שיצליח לעשות זאת".
קראו גם: >>