אז כמה באמת עולה לציבור החיפאי בעיית חזירי הבר? במועצת העיר דנו השבוע בדוח האחרון של רשות הטבע והגנים והעירייה בנושא חזירי הבר. הדוח התייחס לנתוני חודשים יולי אוגוסט, ונתונים נוספים נחשפו בעקבות שאילתה שהגיש חבר מועצת העיר מסיעת הירוקים מוטי בליצבלאו.

6 צפייה בגלריה
חזיר חוצה כביש בחיפה
חזיר חוצה כביש בחיפה
הציבור משלם את נזקי החזירים. חזיר בכרמליה
(צילום: אלעד גרשגורן)

(צילום: צלם לא ידוע. פרסום לפי סעיף 27א' לחוק זכויות יוצרים)

כך נחשף כי באוגוסט 2022 הגיעו למוקד העירוני 363 דיווחים על חזירי בר. עוד מציין הדוח כי בחודש אוגוסט הומתו 14 חזירים שהוגדרו סוררים, חזירים "אשר שינו דפוסי התנהגות בשל האכלת אדם ומסכנים את הציבור, ויש בהם היעדר חשש מאדם".
עוד נקבע כי נראה שהיקף פעילות החזירים בעיר עדיין משמעותי ביותר על אף הפעולות המבוצעות. מחברי הדוח קובעים כי לכאורה ניתן היה לייחס את מספרם הגבוה של החזירים לעונת הרבייה, אך בחינת מצב השכונות מצביעה על המשך בעיית האכלת חזירים, ביניהם תיעוד נרחב של האכלה בשכונות שפרינצק ונווה דוד.

6 צפייה בגלריה
החזיר בבורלא
החזיר בבורלא
החזיר שנכנס לדירה בבורלא. מי ישלם על הנזק?
(צילום: צלם לא ידוע. לפי סעיף 27א' לחוק זכויות יוצרים)

הדוח קובע כי למרות שפעולות סניטציה, חסימת צירי חזירים, והמתת חזירים סוררים גורמים לשינוי, עדיין נרשמת פעילות נרחבת של חזירים בשכונות בגלל תדירות איסוף אשפה שאינה מספקת, וחוסר הירתמות מצד הציבור למאבק בתופעה.
בדיון במועצת העיר ביקשו חברי סיעת הירוקים מוטי בליצבלאו ואביהו האן תשובות על פעילות העירייה בנושא, וההיבטים הכספיים של נזקי החזירים.
חברי סיעת הירוקים תהו כיצד מתועדים פחים הפוכים מדי יום אם העירייה טוענת לאיסוף אשפה גם בערב. חברת המועצה שרית גולן שטיינברג טענה כי העירייה לא יודעת כמה חזירים בעיר יש בעיר, והמוקד העירוני לא יכול לסייע לנערה בת 15 שחוזרת בלילה ממרכז הכרמל ונתקלת בלהקת חזירי בר. "אם החזירים כבר הגיעו לצ'ק פוסט הכישלון הוא שלך", ציינה גולן בפנייתה לסגן ראש העיר נחשון צוק שניהל את ישיבת מועצת העיר, "מושכים כסף לטפל בבעיית החזירים אבל העיר ממשיכה להיות מלוכלכת. ואחרי כל ההתנגדויות שלכם, אתם מדללים ורוצחים חזירים".

6 צפייה בגלריה
תקיפת חזיר בשפרינצק
תקיפת חזיר בשפרינצק
תקיפת חזיר בשפרינצק. מי ישלם על הטיפול?
(צילום: פרטי)

שאילתה שהגיש מוטי בליצבלאו בעניין עלות התביעות נגד העירייה בנושא החזירים, הובילה לחשיפת המחיר שמשלם הציבור החיפאי על המשך הבעיה. כך ציינה העירייה כי מינואר 2019 ועד סוף מאי 2022, הוגשו בסך הכל 142 תביעות. בשנת 2018 – 4 תביעות בלבד, 2019 – 12 תביעות, 2020 – 37 תביעות, 2021 – 60 תביעות, ובשנת 2022 (עד חודש מאי) – 29 תביעות.

6 צפייה בגלריה
פגיעה ברכב ואשפה ברחובות
פגיעה ברכב ואשפה ברחובות
החזיר הפך את הפח על הרכב. מי ישלם?
(צילום: דורון סולומון)

6 צפייה בגלריה
מפגש של חזיר עם רכב השבוע
מפגש של חזיר עם רכב השבוע
רכב נפגע מחזיר. מי ישלם?
(צילום: מעמוד הפייסבוק של מושית אדני גל)

היועצת המשפטית לעירייה עו"ד ימית קליין ציינה כי סך התביעות מגיע ל-1.5 מיליון שקלים. ב-31 תביעות הושגה פשרה ובגינה שילמה העירייה 185 אלף שקלים לתובעים. 111 תביעות נוספות נותרו פתוחות וטרם הושגה פשרה בעניינן. עו"ד קליין ציינה כי היא מנסה להגיע להסדר ב-85 אחוז מהמקרים כך שלא יהפכו לתביעות, אך רק בשבוע שעבר הוגשו על שולחנה חמש תביעות חדשות.

6 צפייה בגלריה
חבר מועצת העיר חיפה מוטי בליצבלאו
חבר מועצת העיר חיפה מוטי בליצבלאו
"הציבור משלם מחיר יקר". מוטי בליצבלאו
(צילום: נחום סגל)

בליצבלאו: "התנהלות העירייה חושפת אותנו לתביעות שלא ייגמרו. הציבור החיפאי משלם מחיר על יקר על אי הטיפול הנכון בבעיית החזירים שרחוק מסיום. נזכיר כי תשלום בגין תביעות זה רק חלק מהעלויות בנושא החזירים, ומעבר לכך יש תוספות תקנים לתברואה, השקעה בתשתיות, ועוד הוצאות שכולנו משלמים עליהם".
קראו גם: >>
פורסם לראשונה: 09:23, 15.09.22