מועצת העיר חיפה קיימה ישיבה סוערת על רקע אישורו של דוח מבקר העירייה עופר טל בנושא העסקתו של משרד חקירות ברלב.
בדוח ארוך ומפורט, הציג המבקר את ממצאי בדיקת התקשרות העירייה עם משרד החקירות. מהדוח עולים שורה של ליקויים. כך נמצא כי התקשרות שהחלה באישור לחקירה של שני נושאים, הסתיימה בחקירה של שורה ארוכה וסכום כולל שעלותו לעירייה ולחברה הכלכלית מסתכם בכשני מיליון שקלים.
11 צפייה בגלריה
עינת קליש פרשת חקירות
עינת קליש פרשת חקירות
עינת קליש פרשת חקירות
(צילום: נחום סגל)
בין הליקויים שנמצאו, היה שימוש עשה ברלב בשמות קוד לחקירות שונות שבוצעו בעירייה. שמות הקוד לא מוכרים לנציגי העירייה, אין פירוט מה בדיוק נחקר ומי הזמין את החקירות.
המבקר מצא מספר חקירות שלכאורה בוצעו נגד גורמים שאינם עובדי עירייה, ביניהם גזבר העירייה לשעבר, ועמותה פרטית בשל "שומרי הסף". המבקר קבע כי הוא אינו רשאי לחקור גופים שאינם עירוניים ועל כן העביר את הטיפול בחקירות אלו שבוצעו לכאורה, כמו גם חקירה שבוצעה בעניינה של חברת המועצה סופי נקש, לטיפולו של הייעוץ המשפטי לעירייה.
11 צפייה בגלריה
מבקר העירייה בודק. עופר טל
מבקר העירייה בודק. עופר טל
חד וברור. עופר טל
(נחום סגל)
לדוח המבקר צורפו גם המלצות ועדת הביקורת, בראשה עומד חבר המועצה יוסי שלום. הוועדה רואה בחומרה את ממצאי הדוח, לרבות העסקתו של ברלב שלא לפי כללי מינהל תקין. כך רואים בחומרה בוועדה את השימוש בשמות קוד, ללא יכולת לבצע בקרה ופיקוח על טיב העבודה שנעשתה.
11 צפייה בגלריה
נחשון צוק
נחשון צוק
מנע דיון שוטף. נחשון צוק
(צילום: שידורי העירייה)
הוועדה: "הוועדה רואה בחומרה את העובדה כי רו"ח קיבל גיבוי מראש העיר לפעול "כמנכ"ל על"... ועל העובדה כי במקרים רבים פעל בניגוד גמור לנהלים, המצדיקים מעורבות של היועצת המשפטית או של מבקר העירייה מבעוד מועד".
ראש העיר עינת קליש נעדרה מהישיבה בשל מחלה, אך צירפה את תגובתה לדוח ולהמלצות הוועדה.
11 צפייה בגלריה
יהודה ברלב בדיון
יהודה ברלב בדיון
החוקר יהודה ברלב בדיון
(צילום: שרון צור)
ועדת הביקורת מציינת כי בשל ממצאי הביקורת בנושא החקירה שבוצעה בעניינה של סופי נקש, ובוצעו לכאורה בעניין עמותת שומרי הסף וג'אקי ואקים, קיים חשש לכאורה, לביצוע עברות פליליות תוך שימוש בעובדי עירייה וביועץ החיצוני, לאיסוף חומרים כנגד נבחרי ציבור ובכירים לשעבר בעירייה או על עמותות הפועלות כנגד פעילות ראש העיר, ובכלל זה עולה חשש לכאורה לביצוע עברות פליליות על ידי ראש העיר, של שימוש לרעה בכוח המשרה, ושימוש בכספי ציבור למטרה לא כשרה, שעניינה חקירות כנגד יריבים פוליטיים... בוועדה ממליצים להעביר למועצת העיר את הדוח וכלל החומרים שנאספו למבקר המדינה וליועץ המשפטי לממשלה להמשך ביצוע חקירה והשלמת הנתונים שנותרו בערפל לעת זו".
11 צפייה בגלריה
עו"ד קליין
עו"ד קליין
היועצת המשפטית עו"ד קליין
(צילום: שידורי עיריית חיפה)
מבקר העירייה עופר טל אמר בישיבה כי הוא דורש כי ברלב יציג את תוצריו החסרים לעירייה, ישיב כספים בגין חשבונות שלא אושרו, וכי יימשך הטיפול בנושא החקירה לכאורה בעניינה של עמותת "שומרי הסף".
בשלב זה התפרץ עו"ד ליאור דץ, העמוד בראש עמותת "שומרי הסף" לעבר החוקר יהודה ברלב. "פרצת לי לטלפון", צעק עו"ד דץ. מאבטחי העירייה הוציאו את דץ מהדיון.
11 צפייה בגלריה
עו"ד ליאור דץ פונה לברלב
עו"ד ליאור דץ פונה לברלב
עו"ד ליאור דץ פונה לברלב
(צילום: שרון צור)
11 צפייה בגלריה
עו"ד ליאור דץ מוצא מהישיבה
עו"ד ליאור דץ מוצא מהישיבה
עו"ד ליאור דץ מוצא מהישיבה
(צילום: שרון צור)
לאורך הדיון במועצת העיר, מנהל הדיון סגן ראש העיר נחשון צוק, שהחליף את קליש, שב ודרש להקפיד את זמני דיבור מוגבלים, ומנע דיון שוטף. חברי המועצה טענו כי אין להגביל את הדיון בנושא כה משמעותי, ודרשו להציג מצגת מסכמת. צוק עצר מספר פעמים את הדיון והאפשרות להקשיב לו בטענה לחריגה מנהלי פרוטוקול הישיבה.
11 צפייה בגלריה
תוקף. יוסי שלום
תוקף. יוסי שלום
תוקף. יוסי שלום
(צילום מתוך שידורי עיריית חיפה)
יו"ר ועדת ביקורת, חבר המועצה יוסי שלום: "ראש העיר התחבאה בבית מתחת לשמיכות. ראש העיר מתנהלת כארגון פשע ומבצעת חקירות נגד חברי מועצה. זהו הדוח הכי חמור בתולדות העיר חיפה. היא עסוקה בתפירת תיקים, מנהלת חקירות ומתנהלת ככוכבת ראשית בסדרת פשע בפריים טיים. אף אחד לא רודף אותה אבל היא חיה במציאות מקבילה, מוקפת ביועצים שאומרים לה כי כולם נגדה. פלא שאין לה זמן להתעסק בטיפול בעיר. האופוזיציה היחידה מנסה לחשוף מידע. קליש, את צריכה ללכת הביתה, ראש העיר הכי גרועה בתולדות חיפה".
11 צפייה בגלריה
שרית גולן שטיינברג
שרית גולן שטיינברג
שרית גולן שטיינברג
(צילום: ראובן כהן)
שרית גולן שטיינברג הציגה מצגת מופרטת על השתלשלות האירועים שהובילו לדוח המבקר ופעילותה בעירייה. גולן תקפה בחריפות את המבקר וקליש.
עו"ד שרית גולן שטיינברג: "מעולם לא ראיתי דוחות חמור שכזה ומעולם לא ראיתי את התעוזה שלא לבוא ולהסיר את העננה הכבדה. אני באה מהעולם הפלילי שמי שמייצגת נאשמים. גילינו שתפרו דוח לסופי נקש וקשרתי את גורלה בגורלי והבנתי שקליש לא רק שלא מנהלת היא גם מרקיבה את האורוות היא התיימה לנקות. אנו מדברים על קליש- גייט. את החוקר הפעילה ראש העיר. הגזבר אמר לנו בוועדות הביקורת כי ראש העיר שכרה את שירותי החוקר להגדלת הכנסות העירייה, וכי החוקר שימש כמנכ"ל על. שילמו 2 מיליון שקלים לחוקר שהציג מצגות שאפילו לא נשארו בעירייה. היו יחסים סימביוטיים בין קליש והחוקר שעלו למשלם המיסים 2 מיליון שקלים. הביאו את החוקר גם לחברה הכלכלית ללא מכרז".
11 צפייה בגלריה
סופי נקש בדיון
סופי נקש בדיון
סופי נקש בדיון
(צילום: שרון צור)
שרית גולן ממשיכה: "למה נטפלו דווקא לסופי נקש? רדפו אותה. ידעו כל התושבים כי (העירייה) השמצתם והפצתם דיבה על חברת מועצה ניסיתם להגיד שהיא גנבה אותו. המסמכים מראים שלא היו דברים מעולם. חמישה ימים אחרי שמונתה ליו"ר ועדת כספים יצא דוח עליה כדי שהיא לא תשב בוועדה. לא הצליח לכם. החשש כי מעבר למעקבים אחרי נקש שהיו מעקבים נוספים. מה היה צריך לקחת יועץ לביקורת חקירתית כדי להגיע לישיבת עם ראש עיריית נשר? לא יכול להיות שהפחד והפרנויה והחרדה תביא אתכם לעשות דברים חמורים. איפה עובר הגבול? התנועה לאיכות השלטון הזדעזעה ופנתה ליועצת המשפטית בעניין חשש לחקירות נגד יריבים פוליטיים בעיריית חיפה. רצו לפגוע במוניטין של חברת מועצה ובמשפחתה. גזבר העירייה טען בוועדת הביקורת כי אולץ לחתום על חשבוניות לחוקר. ההמלצה שלנו כי יושבו הכספים מהחוקר, ומאחר והוא תובע את העירייה, וקליש מתעקשת כי היא ראתה תוצרים, אז ככל שהעירייה תידרש לשלם יש מקום לתבוע בתביעה צד ג' את ראש העיר. אסור לעבור על הדוח בשתיקה ויש להעבירו לכל גורמי האכיפה. קליש לא מנקה אורוות אלא מלכלכת אותם".
11 צפייה בגלריה
עו"ד ליאור דץ יושב ליד החוקר ברלב וסופי נקש
עו"ד ליאור דץ יושב ליד החוקר ברלב וסופי נקש
עו"ד ליאור דץ יושב ליד החוקר ברלב וסופי נקש
(צילום: שרון צור)
קראו גם: >>
חבר המועצה מוטי בליצבלאו: "זו שערורייה שראש העיר יכולה לעשות מה שבא לה. היא ניסתה לעבוד על כולם בשיטת מצליח עד שהחלו לשאול מי אישר חשבוניות. זה בפירוש לא מינהל תקין".
חברת המועצה חדוה אלמוג: "קראתי מספר פעמים את הדוח ולא האמנתי. אנחנו קובה? רוסיה? אני מספיק שנים במערכת הציבורית ולא נתקלתי באיש ציבור העוסק בצורה שכזו כדי להפיל חברת מועצת עיר ועל כל חשבון כסף ציבורי. דוח הביקורת הוא כתב אישום על התנהגות נלוזה. ראש העיר מובילה באופן אישי את הנושא על מנת לכאורה לנקות את האורוות. מערכת שלמה חותמת על הוצאות כספיות מבלי לקבל מהם את העבודות לכאורה ממשרד ברלב. עד שמתעוררים בהנהלה ומבינים מה קורה פה. הכי נורא שקליש לא הלכה לקורא על מינהל תקין לקראת הכשרתה לתפקיד. לא למדה כלום על שימוש בכספי ציבור, איך מנהלים, וחוסר היכולת להתמודד עם חברי מועצה 'סוררים' תוך יצירת תוך שיקרי בעניין סופי נקש. יש להתנצל בפניה של סופי. יש להגיש תלונה על מינהל לא תקין. אני לא יודעת איך את ראש העיר לא מפחדת לעשות דברים שלכאורה על גבול הפלילי. את לא מבינה שמוליכים אותך שולל? לא נראה דוח כזה חמור במדינה ויש לסיים את הדברים בחקירה ביאח"ה. זה מעשה נבלה ואין מילה אחרת של שימוש בכספי ציבור שמסבירים להם שאין מספיק כסף להצללה".
חברת המועצה סופי נקש: "הדוח נגדי היה שקר ובושה לראש העיר שהביאה התנהגות של עבריינות, של תשלום לחוקרים ללא הצגת תוצרת. מה היא תטען שהמבקר והיועצת המשפטית הוא שקרן ורק היא צדיקה? המסקנה היא ניסיון עלוב של ראש עיר לתפור תיק לחברת מועצה. מה שעולה מהדוח שאת לא רק שלא ניקית אורוות אלא טינפת אותם ואת העירייה. לקחת כסף ציבור כדי לנהל חקירות נגד חברי מועצה. אתה נחשון יודע לאיזה תביעות חשפת את העיר בעקבות עבודת החוקר? ראש העיר לא יכולה להתחמק מהדוח שהזמינה וחתמה על היועץ היקר שלה. היועץ תפר אתכם. אל תתבלבלו לרגע הקורבן פה זה אני. לא ראש העיר לקחה כספי ציבור ועשתה בהם כשלה וניסתה לחסל אותי ושלחתם חוליות חיסול נגדי. לדוח מחכים מבקר המדינה, רשויות החוק ורבים אחרים. הם באמת רוצים לחקור את השוד הגדול כי מי שביצע אותו לכאורה זו ראש העיר. תתביישו לכם".
סגן ראש העיר נחשון צוק: "מעולם לא ראיתי סרט כזה שיושבת חבורה של אנשים, שהם השוטרים, החוקרים, המושבעים והשופטים ולוקחת לעצמה בבטחון מלא את כל התפקידים".
בסיומה של הישיבה אושר דוח המבקר ודוח ועדת הביקורת. 14 בעד, 2 נגד.
קליש צייצה בטייטר לאחר הישיבה: "בלי מתווכים, בלי פרשנות הכל חשוף ושקוף: מצורף לינק לדו״ח מבקר העירייה... כשאין מה להסתיר, חושפים ולא ״גונזים״. מזמינה אתכם לקרוא ולבדוק האם יש קשר בין מסקנות ועדת הביקורת, הנשלטת ע״י מועצה לעומתית, לבין הדו״ח עצמו".
פורסם לראשונה: 22:38, 28.06.22