עמותת 'תנו לחיות לחיות' הגישה (רביעי) עתירה מינהלית לבית המשפט המחוזי בחיפה נגד המדיניות המשותפת של עיריית חיפה ורשות הטבע והגנים (רט"ג) לדילול חזירי הבר בעיר.
6 צפייה בגלריה
חזיר שנורה וטרם נאסף בחיפה
חזיר שנורה וטרם נאסף בחיפה
חזיר שנורה וטרם נאסף בחיפה
(צילום: פרטי)
העתירה הוגשה לאחר שבין החודשים אפריל ליוני, אז שב יונה יהב לתפקיד ראש העירייה, הומתו בחיפה 370 חזירי בר. עפי העמותה, מדובר במספר הגדול מסך כל החזירים שהומתו במשך השנתיים הקודמות.
בהליך של העמותה מחודש מאי בבית משפט השלום בחיפה, הכחישו העירייה ורט"ג כי חל שינוי במדיניות מזו שחלה לפני כניסתו של יונה יהב לתפקיד, וההליך נמחק בהסכמה תוך שהצדדים שומרים על טענותיהם.

6 צפייה בגלריה
הסכנה נמשכת. חזירים חוצים במוריה
הסכנה נמשכת. חזירים חוצים במוריה
במי יורים? חזירים חוצים במוריה
(צילום: דורון סולומון)

קראו עוד:

עיריית חיפה פרסמה אז ש"בית המשפט אישר את מדיניות העירייה". אלא שמאז, גם במענים לפניות העמותה וגם בתקשורת, הצהירו העירייה ורט"ג בפה מלא כי מבוצע דילול של אוכלוסיית חזירי הבר בעיר ובסביבתה.
בעוד בעבר הומתו רק חזירים שהביעו סממנים של מסוכנות, לאחר ביצוע מעקב ובהחלטת גורם אקולוגי מקצועי, כעת המדיניות היא של המתה שיטתית ואינטנסיבית, במסגרתה כל חזיר שנמצא בשטח העיר הוא בר מוות, גם חזירים שמוכרים כידידותיים וגם גורי חזירים.

6 צפייה בגלריה
חזיר שנורה בראשו בחיפה
חזיר שנורה בראשו בחיפה
חזיר שנורה בראשו בחיפה
(צילום: ועד הפעולה למען חיות הבר חיפה)

על פי העתירה, דוח סיכום הפעילות של רט"ג ועיריית חיפה לשנים 2022-2023 ציין כי פעולות הדילול שננקטו תחת יהב במשך למעלה מעשור לא הועילו בצמצום כניסת החזירים לעיר, ושזו אף גדלה בשנים אלו.
בעתירה צוין שהעירייה ורט"ג מפריטות את המתת החזירים לקבלנים פרטיים שהם אלה שמבצעים את הירי, וגם קובעים מתי ואיפה יתבצע הירי ובאיזה חזירים לירות, בניגוד לדין. מלבד ההגדרה האמורפית של 'חזיר שאיבד את הפחד מבני האדם', לא עומדים בפני הקבלנים קריטריונים או נהלים ביחס לחזירים אותם יש להמית. הם יורים בחזירים בתוך שכונות מגורים מתוך רכבים ובמארבים בכניסה לעיר, באופן שיכול לסכן גם את תושבי העיר עליהם מבוקש להגן.

6 צפייה בגלריה
יהב DON'T. עו"ד ארז וול
יהב DON'T. עו"ד ארז וול
יהב DON'T. עו"ד ארז וול מעמותת "תנו לחיות לחיות"
(צילום: טל שחר, אלכס קולומויסקי, אלעד גרשגורן)

עוד נוטען בעתירה כי מסמכים שהתקבלו בבקשות חופש מידע מהעירייה חשפו כי תוכנית העבודה בשטח נוסחו על ידי הקבלנים עצמם. שינוי מדיניות העירייה וכן הפרטת ההמתה הובילה לעלייה מאסיבית במספר החזירים המומתים וכן לתוצאות קשות נוספות – חזירים שנורו ולא מתו נשארים מדממים וגוססים במשך שעות ברחובות העיר, ולפעמים נזרקים לרכבי הפינוי בעודם בחיים, תוך הפרה בוטה של חוק צער בעלי חיים. במקרה אחד, נמצאה גופת חזיר בכניסה לגן ילדים.

6 צפייה בגלריה
כמה חזירים ידוללו?
כמה חזירים ידוללו?
כמה חזירים ידוללו?
(צילום: אלעד גרשגורן)

בעתירה נטען כי פסיקת בית המשפט העליון קובעת שהמתה המונית של בעלי חיים במרחב העירוני תבוצע כמוצא אחרון, לאחר מיצוי חלופות אחרות. "חדשות לבקרים מגיעות פניות לעמותה מצד תושבי ותושבות חיפה על פחי זבל שעולים על גדותיהם ואשפה שמפוזרת ברחובות", נכתב בעתירה.
עוד נכתב: "לא פעם, קבלני הירי יורים בחזירים בעודם נוברים באותם פחים מלאים בחיפוש אחר מזון. מובן כי במצב הזה העירייה לא מיצתה את מאמצי הסניטציה שלה, ובמקום לבצע את הפעולות הנדרשות, להטמין פחים ולהקפיד על פינוי פחים תדיר וניקיון, היא מעדיפה לנקוט בפעולות אכזריות וקטלניות, שהוכחו בעבר כבלתי יעילות. פניות לקבלת מידע ביחס לפעולות הסניטציה נדחו על ידי העירייה בטענות שמדובר במידע פנימי".

6 צפייה בגלריה
 החזיר הענק. "ממש אגדת המפלצת מלוך נס"
 החזיר הענק. "ממש אגדת המפלצת מלוך נס"
החזיר הענק. "ממש אגדת המפלצת מלוך נס"
(צילום: פרטי )

מעמותת תנו לחיות לחיות נמסר: "קשה ומאכזב לראות כי מדיניות הנוגעת להמתה של בעלי חיים חשים ומרגישים מוכתבת בהתאם לקמפיין בחירות אגרסיבי, שהבטיח הבטחות דמיוניות ביחס לבעיית חזירי הבר בעיר.
"למרות שפסיקת בית המשפט העליון הבהירה לפני כמעט שלושים שנה כי לבעלי חיים זכות לחיות וכי המתתם תעשה רק כמוצא אחרון, עיריית חיפה, בגיבוי רט"ג, בוחרת במדיניות של ירי מהמותן, ששנויה במחלוקת מקצועית כבדה, ללא מיצוי של פעולות בסיסיות של סניטציה וניקיון העיר, ושהיא בלתי מתקבלת על הדעת בחברה מוסרית שדואגת גם לאלו שאינם יכולים להשמיע את קולם בעצמם."