לבית המשפט לעניינים מקומיים בחיפה הוגשה תביעה ייצוגית נגד עיריית חיפה על רקע בעיית חזירי הבר בעיר. את התביעה הגישו, באמצעות עורכי הדין חיה ודוד מנע, 7 תובעים ותובעות תושבי העיר שנפגעו מחזירי הבר.
8 צפייה בגלריה
חזיר חוצה כביש בחיפה
חזיר חוצה כביש בחיפה
כמה יעלה לציבור חוסר הטיפול בחזירים?
(צילום: אלעד גרשגורן)
סכום התביעה עומד על 700 מיליון שקלים, מתוכם 250 מיליון לקבוצת הנפגעים, ועוד 450 מיליון לכלל תושבי העיר. בכתב התביעה מתארים התובעים מציאות בה עולה חשש להסתובב ברחובות בגלל להקות חזירי בר ענקיים המשוטטים ללא השגחה. חלק מהתובעים, כמו גם תושבי העיר, לא מעיזים לצאת מהבית או מהרכב לבדם וקוראים לעזרה וליווי. אחרים מתקשרים למוקד ומתלוננים אך במקרים רבים ללא הועיל.
בתביעה מצוטט איש מקצוע בתחום כבר עשרות שנים, שמזהיר כי כל המערכת האקולוגית הופרה, וכי מדובר במחדל עצום כשאת המחיר ישלמו בחייהם חזירי בר ואנשים כאחד.

8 צפייה בגלריה
חזירים ברחובות חיפה
חזירים ברחובות חיפה
חזירים ברחובות חיפה
(צילום: אלעד גרשגורן)

קראו עוד:

הנקודה המרכזית הנטענת, היא כי בשנים האחרונות, בעוד רבים מתושבי העיר ראו בבעיית החזירים כבעיה משמעותית ובעלת פוטנציאל סיכון גבוה, בעיריית חיפה הקלו ראש. "מדיניות מזוגזגת, קיפאון, הטעיות, היעדר השקעה כספית מספקת וריבים מיותרים, הביאו לגידול משמעותי של מאות אחוזים במספרם של חזירי הבר המשוטטים בעיר", נטען בכתב התביעה.

8 צפייה בגלריה
עו"ד חיה ודוד מנע
עו"ד חיה ודוד מנע
עו"ד חיה ודוד מנע
(צילום: ראובן קפוצינסקי)

7 תובעים תושבי העיר חיפה עומדים מאחורי התביעה הייצוגית. לכל אחד מהם סיפור אישי, שמספר את סיפור חזירי הבר בחיפה.
בתביעה מופיעים לא פחות משלושה בני משפחה אחת, משפחת בן שמחון. אביהו, רעייתו ורד, והבת ונס משכונת רמת הנשיא החדשה. אנו מביאים את עדויות התובעים.

8 צפייה בגלריה
אושרי כהן
אושרי כהן
אושרי כהן
(צילום: פרטי, אלעד גרשגורן)

"יכולתי לקבל ביס"


אושרי כהן - בת גלים: "אני גר בשיכון קלעים ומוצא עצמי לא פעם מול חזיר השוקל 200-300 קילוגרם שמחטט בפח אשפה. לפני כמה שבועות חזרתי הביתה מהסופר עם שקית עם בשר. רדף אחרי חזיר במשך 20 דקות אחרי שהפתיע אותי והגיח מסמטת מונש. הוא חטף ממני את שקית הבשרים ואני הצלחתי לברוח ממנו רק שעליתי לקומה שלישית. יכולתי לקבל ביס. באירוע אחר פספסתי פגישה בגלל שחזיר ישב בכניסה לבית שלי ולא יכולתי לצאת. אימא שלי אישה מבוגרת נאלצה לברוח מחזיר, מעדה ונקעה את היד. במקרה אחר חזירים שברו את הגינה. החזירים הגיעו לשכונת בת גלים לפני 3-4 שנים כאשר זוג חזירים הגיע לראשונה והמליטו והתרבו.
"יש פה בעיה שיכולה להפוך לאסון. חזירים אוכלים מידי יום מהפחים, ילדים קטנים עוצרים ומצלמים וחזירים עלולים לתקוף אותם. אני לא יודע אם לדלל וכמה, זה לא התפקיד שלי אבל צריך לפתור את זה".

8 צפייה בגלריה
תובעים. אביהו בן שמחון והבת ונס
תובעים. אביהו בן שמחון והבת ונס
תובעים. אביהו בן שמחון והבת ונס
(צילום: פרטי)

"נמאס לחיות בפחד"


אביהו בן שמחון - רמת הנשיא: "אנחנו גרים ברחוב אלמוג וחווים פחד נוראי מחזירים שחיים איתנו בוקר, צהריים וערב. מספר פעמים ניצלתי מתאונות דרכים עקב התפרצות חזירים לכביש בזמן הנסיעה. זה פשוט מטורף. ילדים מבוהלים ומפוחדים אצלנו בבניין רב קומות. אתה שומע מאנשים רבים על טראומות שהם חווים מהחזירים. משפחות שרוצות לעבור לעיר אחרת רק בגלל החזירים. נמאס לנו לחיות בפחד. הבטיחו לנו הבטחות במשך שנים ובשטח לא נעשה כלום. החזירים איתנו כל הזמן".
"אשתי ויתרה על יציאה לעשות ספורט בחוץ כי היא מפחדת לצאת להליכות. הילדה שלי פייטרית בחיל האוויר, אבל שהיא באה הביתה היא מפחדת לצאת מהרכב. היא מתקשרת אליי שאני אבוא לעזור לה לצאת ולהגיע הביתה. אני נוהג ללכת מול הבית לפיצרייה. חזירים תוקפים אנשים שעוברים עם מגש פיצה. אחרי רדף חזיר ותפס את המגש. חזירים רדפו אחרי אישה עם עגלה שבאה לקחת פיצות. באירוע נוסף כמעט ונכנסתי בחזיר שרץ לכביש. בדקה 90 עצרתי כדי לא להיכנס בו. אני נתקל באנשים שלוקחים כדורי חרדה בגלל החזירים, ואני לא מדבר על הנזקים שנגרמים לגינות וחצרות".

חזירים בנוה דוד
(צילום: אביהו בן שמחון)


"נגח אותי בבטן"

ורד בן שמחון - רמת הנשיא: "אני אימא לשלושה, וחיה בחרדה מחיית בר המסוכנת הזו. ביום 20.11.23 שהתהלכתי בשכונה להוציא את הפח, נתקלתי בחזיר בר ענק שתקף אותי בעוצמה ונגח בבטני על מנת לקחת את שקית הזבל שהיית בידי. נפלתי על הרצפה, קיבלתי מכה חזקה בגב התחתון ומיד עזבתי את שקית האשפה כדי שיתרחק ממני. מאותו היום אני בטראומה נוראית ואיני מסוגלת לזרוק את הפח לבדי מאחר והמאורע השאיר בי חרדה גדולה. מדוע כתושבת העיר אני צריכה לחיות באימה?".

8 צפייה בגלריה
אמיר הקמן ואימא שלו
אמיר הקמן ואימא שלו
אמיר הקמן ואימא שלו
(צילום: פרטי)

המרדף אחרי הקמן
(צלם לא ידוע פרסום לפי 27א לחוק זכויות יוצרים)


"בגלל שקית בשר"


אמיר אקמן - כרמל: "אני בעל משרד תיווך ברחוב מוריה. ביום 7.4.21 בשעה 18:00 היה לי מפגש טראומטי עם חזירי בר. ירדתי למשרד עם שקית בשרים בשעות הערב של יום חמישי. בעודי הולך לכיוון הרכב, ראיתי חזיר ענק מתחיל לרוץ לכיווני, לרדוף אחריי ולנסות לתקוף אותי כדי לקחת לי את השקית. הייתי בהלם, התחלתי לרוץ סביב הרכב. אני והחזיר כאילו משחקים תופסת. קפצתי מעל הרכב כדי שיעזוב אותי בשקט ונפצעתי ברגל. האירוע גם תועד על ידי אישה שהסריטה. החוויה הזו הותירה בי טראומה עד היום ואני רואה בעיריית חיפה אשר התייחסה תופעת החזירים באופן מקל כגורם המפגע בכך שאפשרה לחזירים להסתובב בחופשיות בשטח השיפוט שלה".
בנוסף, אני בן לאמא עיוורת שמלווה אותה ומסייע לה להגיע ממקום למקום. אימא שלי מתגוררת בקרית אליעזר. לפני כשנתיים יצאתי מהבית שלה ופתאום הופיעו שני חזירים ענקיים מהשיחים והתחילו לרוץ לכיווננו. נבהלנו, נאלצנו לחזור לבית ולא הגענו לרופא. מאז ולאחר עוד מספר מקרים אני בטראומה וחששות לצאת מהבית וכל פעם שאני הולך ברחוב אני מסתכל ימינה ושמאלה בפחד".

8 צפייה בגלריה
מפגש של חזיר עם רכב השבוע
מפגש של חזיר עם רכב השבוע
מפגש של חזיר עם רכב
(צילום המחשה: מעמוד הפייסבוק של מושית אדני גל)

"לפתע התנגשתי בחזיר"


קרני שגב - דניה: "בתאריך 9.7.21 בשעת חצות בעליה של רחוב שמשון לכיוון רחוב יותם התנגשתי עם הרכב בחזיר שהיה מוטל על הכביש ללא רוח חיים ומאחר והיה חשוך לא הבחנתי בו. קיבלתי מכה חזקה בראש. כמו כן טמבון הרכב נשבר ונגרם נזק. כיום אני ומשפחתי חווים לילות קשים מול אותם שיירות חזירי בר אשר מונעות מאיתנו לצאת מהרכב ומטילים אימה בשעות הערב.
"הילד הקטן שלי בחרדות מיציאה בערב מהבית. אני חוששת מאסון גדול בגלל החזירים. סביבת החניה כולה מטונפת מהפיכת פחים והחגיגה הקולינרית של החזירים מידי ערב. הפסולת והצחנה מושכים זבובים ויתושים וריח צחנה כל הזמן בכניסה לבית ולרכב. אנו משלמים ארנונה גבוהה וסובלים. בקבוצות הוואטצאפ של השוכנה מדווחים תושבים כי החיים הפכו לסיוט".

8 צפייה בגלריה
אורי בן הרוש
אורי בן הרוש
אורי בן הרוש
(צילום: פרטי)

"החיים שלנו השתנו"


אורי בן הרוש - בת גלים: "ישבתי באחד הערבים בספסל ליד הבית ברחוב החייל, ולפתע להקה של חזירים החלו לרדוף אחריי. נבהלתי, רצתי מהר עד שהגעתי לחדר מדרגות. מאז אני חש פחד וחרדה ותמיד מסתכל לצדדים ולוקח איתי משהו להגנה עצמית נגד חזירים. חוויתי גם כמעט תאונה בכביש בזמן שנסעתי עם אשתי והילדים, ומאז הם מפחדים לנסוע ברכב. אחד הילדים גם מפחד לרדת לשחק בשכונה. חיינו השתנו מקצה לקצה בגלל החזירים. אמא שלי מפחדת ללכת לקנות תרופות ואני צריך ללוות אותה. הפחד מהחזירים גדול יותר מהפחד מהמלחמה".