מחקרים שנעשו בשנים האחרונות באוניברסיטת חיפה מלמדים כי סוגיית חזירי הבר בחיפה היא הנושא החשוב ביותר עבור רוב התושבים.
9 צפייה בגלריה
יהב DON'T. עו"ד ארז וול
יהב DON'T. עו"ד ארז וול
יהב DON'T. עו"ד ארז וול
(צילום: טל שחר, אלכס קולומויסקי, אלעד גרשגורן)
נושא החזירים עלה לאורך כל הקדנציה של ראש העיר הקודמת עינת קליש, ויש מי שטוען כי לחזירי הבר חלק משמעותי בתבוסה שספגה בבחירות המקומיות.
יהב ידע לנצל את החזירים להשגת הון פוליטי בקמפיין והבטיח כי הבעיה תיפתר בתוך 3 חודשים מרגע כניסתו לתפקיד.
בינתיים יהב הספיק למנות פרויקטור האחראי למציאת הפתרון לחזירים את תא"ל מיל. דוד לוריא, אדם בעל יכולות ארגוניות ורקורד של עשייה. במקביל תושבים מדווחים ומתעדים ציידים המופעים בעיר, יריות שנשמעות בשכונות, וגופות של חזירי בר שהחלו להיערם בסמוך לפחי אשפה.
בארגוני זכויות בעלי החיים זועמים ומודאגים. ארגון "תנו לחיות לחיות" הגישו עתירה נגד עיריית חיפה, ודרשו מיהב לחשוף מה המדיניות שלו. כמה חזירים בכוונתו להרוג? מה הקריטריונים להמתה? ועוד. הגשת העתירה הובילה לדיון סוער בבית המשפט, התפרצות מצידו של יהב לעבר העותרים, וסופו של דבר מחיקת העתירה.

9 צפייה בגלריה
עו"ד ארז וול
עו"ד ארז וול
עו"ד ארז וול
(צילום: טל שחר)

"זה הרג גורף"


עו"ד ארז וול, מנהל המחלקה המשפטית של "תנו לחיות לחיות", ומי שעומד בראש המאבק להפסקת הדילול בחיפה, קורא ליהב לשקול מחדש את הטיפול בחזירי הבר.
למה הגשתם עתירה?
"קיבלנו דיווחים מתושבים על ירי ללא הבחנה בחזירים. במקביל נחשפנו להתבטאויות של יהב ואחרים על כוונתם לדלל חזירים. עלה חשד כי העירייה לא עומדת בהתחייבות קודמת לדלל רק חזירים סוררים".
דילול היה גם קודם. מה הבעיה?
"העירייה מבצעת למעשה המתה, כלומר הרג גורף של חזירים. קודם לכן בוצע דילול, שזה הרג של חזיר במקרה שהוא מהווה סכנה. נראה כי החליטו להרוג את כולם ולא רק את הסוררים".
יש הגדרה לחזיר סורר?
"חזיר 'סורר' הוגדר עד לא מזמן כחזיר שהראה התנהגות של האכלת יד מבני אדם. עכשיו נראה כי הגדרת חזיר סורר הורחבה, וכל חזיר שנמצא בעיר ואיבד פחד מבני אדם נכנס להגדרה וניתן לירות בו".
איך יודעים מי איבד פחד מבני אדם?
"לפי דיווחי תושבים, מסתובבים ציידים בעיר ומתקרבים לחזירים. אם החזיר לא בורח, הוא מוגדר סורר ויורים בו. אותו קבלן/צייד מקבל כוח גדול מאד ויכולת להחליט מי להרוג כאשר יש לצייד תמריץ להרוג כמה שיותר חזירים, ולפיכך ניגוד עניינים".
איך הוחלט קודם במי יורים?
"לפי הדוחות שהציגו העירייה ורשות הטבע והגנים, היה מיפוי מסודר, מעקב אחרי חזירים וקבלת החלטה שקולה ומסודרת את מי להמית. בעבר גם היו מרדימים ואחר כך הורגים, מה שנתן אפשרות נוספת לבחון האם הורגים את החזיר הנכון, ורק אז הרגו. עכשיו נראה כי התהליך קוצר. חזיר שמתקרב לפח – יורים בו. במקום שירוקנו פחים שלא ימשכו חזירים, מעדיפים לירות בהם".
יש נתונים כמה חזירים דוללו?
"זה גם חלק מהעניין. ראיתי פרסום שהרגו 100 חזירים, אבל בעירייה ורט"ג הפסיקו לדווח לציבור מה הם עושים. הדוח האחרון יצא בחודש ינואר. רשות וגוף מנהלי צריכים להתנהל בשקיפות. בבית המשפט דרשנו להציג נתונים, אבל במקום להיות גלויים, בעירייה ורט"ג בחרו לומר שאנחנו לא מצליחים להוכיח את היקף הדילול".

9 צפייה בגלריה
גופת חזיר ברחובות חיפה
גופת חזיר ברחובות חיפה
גופת חזיר ברחובות חיפה
(צלם לא ידוע פרסום לפי סעיף 27א לחוק זכויות יוצרים)

מדילול להמתה


מה בית בית המשפט קבע?
"בית המשפט לא התערב. מחקנו את העתירה וההליך נמחק כי בית המשפט הלך לכיוון בו נדרשנו להוכיח את היקף הדילול, ואנו התקשנו לעמוד בנטל הראייתי ללא שיתוף פעולה של הרשויות. העדפנו למחוק את ההליך כדי שנוכל לחדש אותו כשיגיעו נתונים נוספים".
הגיעו נתונים חדשים?
"כן. הגיעו לידינו ראיות על ירי בחזירים, לרבות גורים. תהינו כיצד ירי בגורים עומד בהגדרת העירייה של ירי בחזירים המהווים סכנה. התשובה שקיבלנו הייתה שגם הגורים היו סוררים "שכן אלו איבדו את החשש מבני אדם והסתובבו ברחבי עיר". זו תשובה מקוממת והודאה כי העירייה עברה מהמתה לדילול והחריבו את הגדרת חזיר 'סורר' לכל חזיר בעיר".
יהב דילל חזירים כבר לפני 10 שנים. מה השתנה?
"נכון. מאז למדנו כמה דברים ובוצעו מחקרים מהם למדנו כי דילול הוא לא אמצעי יעיל, ויש להפעיל כלים נוספים לטובת השגת שינוי המצב. כמו שיפור הניקיון, חלוקת דוחות למאכילי חזירים, הקמת גדרות. אנחנו לא יודעים אם מרגע כניסתו לתפקיד יהב השלים את פעולות הסניטציה ובניית הגדרות, אבל כן יודעים שהורחבו פעולות הירי וההמתה".

9 צפייה בגלריה
פח הפוך ברחוב הרופא
פח הפוך ברחוב הרופא
חזירים הפכו פח ברחוב הרופא
(צילום: פרטי)

גם ב-2007 עתרתם נגד יהב.
"ולזמן מסויים נעצר הירי, ונקבע כי יש לאפשר דילול אחרי בחינת פתרונות נוספים. כאמור, מאז למדנו דבר או שניים, ומעבר לעניין המוסרי יש לבחון את יעילות ההמתה".
יהב התפרץ בבית המשפט. מה קרה?
"נתחיל מזה שיהב הסתיר נתונים וגם אמר את זה בבית המשפט. לא רק אמר, צעק שלא תהיה שקיפות, שזה לא מעניין אותו ואם השופטת רוצה שתיתן פסק דין. ככה מתנהג ראש עיר? מגיע לציבור לדעת מה המדיניות כדי שנוכל לבחון אותה ציבורית. מה עוד שיהב הוא עורך דין. אני מכיר התנהגות כזו מהרבה גורמים, אבל ראש עיר שלא מתכוון לגלות מדיניות עירונית? יהב בז למינהל תקין וחושב שהוא מעל החוק".

9 צפייה בגלריה
כמה חזירים ידוללו?
כמה חזירים ידוללו?
כמה חזירים ידוללו?
(צילום: אלעד גרשגורן)

בלי אידיאולוגיה


מה אתם מציעים?
"נניח בצד את האידיאולוגיה שלנו שאין להרוג חיות. אנו לא באים לבית משפט ואומרים אסור להמית בעל חיים. אנו אומרים תתבססו על נתונים, מחקרים ואנשי המקצוע, ולמצות כלים נוספים לפני שיוציאו למסע דילול. אין פתרון קסם. דילול לא יעזור. גם ברט"ג אמרו ליהב שלא ניתן להעלים את החזירים ב-90 יום. אין זבנג וגמרנו. יש להטמין פחים, לדאוג לניקיון, ורק אז לשקול המתה".
זה מה שקליש עשתה?
"המדיניות שהציעה קליש נכונה אבל היא לא השלימה אותה, לא דאגה לתיקון גדרות, סניטציה ועוד. אסור למהר לתפוס רובים. קודם היית התכונית מסודרת ועכשיו יורים מהמותן. האצבע קלה על ההדק. אי אפשר לירות בכל חזיר שהורס את הדשא".

9 צפייה בגלריה
כל חזיר עולה לנו כסף. שלט בחיפה
כל חזיר עולה לנו כסף. שלט בחיפה
כל חזיר עולה לנו כסף. שלט בחיפה
(צילום: אלעד גשגורן)

מדיניות קליש הובילה לירידה בחזירים?
"לפי העירייה כן. מספר דיווחי תושבים על חזירים ירד מ-500 ל-200".
התושבים כבר הפסיקו לדווח.
"אלו הנתונים שיש. מעבר לכך אנו יודעים שהורגים 12 אלף חזירים בשנה בישראל. בנוסף יש הרג לא חוקי".
מה עושים עם החזירים שהורגים?
"אמורים לאסוף אותם, לעשות בדיקות דם. כנראה זה לא קורה, נשארות גוויות. אולי יש מי שאוכל את הבשר. אנחנו לא יודעים כי בעירייה לא חושפים מידע. המצב חייב להשתנות".
אתם תתנגדו לכל הרג חזירים?
"אנו לא תומכים בירי בחזירים אבל קשה לנו להתווכח משפטית עם מדיניות מסודרת ומנומקת המגובה במחקרים והמלצות אנשי מקצוע".

9 צפייה בגלריה
הותקף ונפצע. דורון שפר
הותקף ונפצע. דורון שפר
תקיפות חזירים ופציעות
(צילום: פרטי)

"אנחנו אוהבי אדם"


אתם מבינים את המציאות בחיפה?
"מבינים היטב שיש בעיה. יש מי שמבקש לצייר אותנו כאוהבי חיות ולא אוהבי אדם. זה נועד כדי להוריד אחריות מגורמים מסויימים. מנסים להשליך עלינו את האחריות לבעיית החזירים. יהב מחפש שעיר לעזעזל ובכל פעם שיש אירוע עם חזירים, יגידו שזה בגללנו. אנו שותפים לניסיונות למציאת פתרון. אנחנו לא הבעיה.
פגשת חזיר?
"כן, ולא רק בחיפה. חזיר זו חיה מדהימה, אינטליגנטית ורגישה. היא מאד דומה לחזיר מבוית. אני מודע שמפגש עם חזיר יכול להיות מפחיד, יש לצמצם את המפגשים אבל לא להרוג. אם זה תלוי בי היו מוצאים פתרונות ללא ירי בכלל. אנחנו בני האדם השתלטנו על מרחבי הטבע ויש לנו אחריות ליצורים שלצידנו. אי אפשר לפתוח פח, למשוך את החזיר ולהרוג אותו שהוא מגיע".
אתה מודע לאנטגוניזם נגדכם?
"אכפת לנו מאנשים, ידוע לנו שיש בעיות המצריכות טיפול. יש למצוא פתרונות טובים ולא פופוליסטים. לא נוכל לקבל השמדת אוכלוסיית החזירים אבל לא נצא למלחמה על המתה של חזירים שאוכלים מהיד. יהב, אם אתה מתכוון להשמיד את כל אוכלוסיית החזירים – DON'T".

9 צפייה בגלריה
הסכנה נמשכת. חזירים חוצים במוריה
הסכנה נמשכת. חזירים חוצים במוריה
הסכנה נמשכת. חזירים חוצים במוריה
(צילום: דורון סולומון)

קראו עוד:

אתם מודעים לנזקי החזירים?
"העירייה הצהירה על 6 תלונות נזקי גוף ו-47 תלונות נזקי רכוש בשנת 2023. אם יהב ימהר לדלל לפני שיינקטו צעדים משלימים, הוא יתקשה להגן את המדיניות שלו בבית המשפט והעירייה תידרש לשלם הרבה יותר לכל נפגע".
ואם יהב יגביר את קצב הדילול ויהרוג 70% מהחזירים?
"מחקרים מראים כי נראה עלייה בפיריון, ובשנה הבאה נראה את אותו מספר חזירים. יש לזכור כי כל הרג עולה כסף לציבור".

9 צפייה בגלריה
מרדף בשדרות מוריה
מרדף בשדרות מוריה
מרדף בשדרות מוריה
(צילום: פרטי)

יש מסר לציבור?
"אנו לא נגדכם אלא מחפשים פתרונות מבוססי מחקר ומדע. מדיניות יהב מוסתרת ולא ברור על מה היא מתבססת. מה שברור שאם זו תימשך נראה עוד ירי בשכונות ואחרי 90 יום לא יהיה פתרון לבעיה. יהב מדלל חזירים כבר עשור וזה לא עובד".
תגובת עיריית חיפה: "הרחקת חזירי הבר מתבצעת במגוון דרכים, ובכלל זה דאגה לניקיון המרחב הציבורי, תוך צמצום מוקדי ההאכלה והאשפה, חסימת נתיבי חדירה לשכונות המגורים והמתת חזירי בר "סוררים", אשר איבדו את תחושת הפחד מבני האדם ומהווים סכנה מוחשית כלפיהם. פעילות זו יש לציין נעשית בשעות הלילה, הרחק ככל הניתן מהציבור".