רני בנדר נכנס לאחרונה לתפקיד יו"ר החברה הכלכלית חיפה ולמעשה מרכז את הפעילות הכלכלית של העיר השלישית בישראל.
10 צפייה בגלריה
רני בנדר יו"ר כלכלית חיפה
רני בנדר יו"ר כלכלית חיפה
מציב יעדים. רני בנדר יו"ר כלכלית חיפה
(צילום: מיכה בריקמן)
נתוני הפתיחה של חיפה אינם מרשימים, ובירת המטרופולין צומחת פחות משכונותיה בקריות, נשר וטירת כרמל, בתחומי הכלכלה והנדל"ן. לקראת השנה החדשה ביקשנו מבנדר לנתח את מצבה של חיפה ואיך מעלים אותה על פסים של צמיחה.
מה מצבה הכלכלי של חיפה?
"כיו"ר החברה הכלכלית אנו אחראים על פיתוח מיזמים כלכליים בחיפה, לפיכך אוכל להתייחס בהיבטי הפיתוח הכלכלי ופחות בהיבט תקציבי עירייה. יש מספר מיזמים כלכליים משמעותיים בבואנו לראות את המצב הכלכלי היום ובהתייחס לשנים הקרובות.

10 צפייה בגלריה
 מימין: גונן אוסישקין, מיקי שטרסבורגר וליאור יבור - מייסדי חברת ה תעופה אייר חיפה
 מימין: גונן אוסישקין, מיקי שטרסבורגר וליאור יבור - מייסדי חברת ה תעופה אייר חיפה
יסייעו בתיירות. מייסדי חברת התעופה אייר חיפה
(צילום: אלעד גרשגורן)

קראו עוד:

בנדר: "בין הפרויקטים: פתיחת חזית הים ברבעון אחרון בשנת 2025, שתשנה את תפיסת התיירות בחיפה ותחבר בין העיר לים; חברת התעופה Air Haifa מתחילה לפעול בימים אלו עם כ-400 עובדים ישירים ועקיפים בתוך שנה; השנה אוכלס במלואו בניין מת"מ מזרח בפארק מת"מ עם 90,000 מ"ר ותוספת של מעל ל-3,500 עובדים חדשים החלו בבניית יסודות לבניין חדש עם 60,000 מ"ר;
"השנה נסיים את בניית שני הבניינים בפארק "מדעי החיים והיי טק" עם כ-30,000 מ"ר של חברות היי טק; תחום "הכלכלה הכחולה" המקדם חברות היי טק בתחום הים, תופס גובה ומקדם את סצינת הסטארטאפים בעיר התחתית. יש הרבה פרויקטים ואת התוצאות נראה בקרוב".

10 צפייה בגלריה
בתפוסה מלאה. פארק מת"ם מתרחב
בתפוסה מלאה. פארק מת"ם מתרחב
מנוע צמיחה. פארק מת"ם מתרחב
(צילום: חברת מת"ם)

מהם מנופי הצמיחה שאתה הולך לטפל בהם?
"פיתוח נדל"ן הינו אבן דרך מרכזית מתוך הבנה שנכסי משרדים להיי טק יצמיחו מקומות תעסוקה נוספים ולכן אנו מקדמים את 'פארק המדע וההייטק חיפה', בשיתוף חברת 'מבנה', אשר נמצא לקראת סיום בניית שני בניינים נוספים של 28,000 מ"ר שיאכלסו מעל ל-1500 עובדים חדשים וחניון הכולל 24,000 מ"ר. אנו צופים שנסיים בתוך 6 חודשים ואני שמח לראות שיש ביקושים של חברות מתחומי מדעי החיים וההייטק".

10 צפייה בגלריה
אירוע ראשון בסדרת מפגשים
אירוע ראשון בסדרת מפגשים
חזון: חברות בינלאומיות שדוחפות את מת"ם. אירוע גוגל חיפה
(צילום: פרטי)

בנדר: "פרויקט משמעותי נוסף הינו פארק מתם, המנוהל בהצלחה על ידי השותפה שלנו, חברת 'גב ים'. פארק מת"ם עם מעל ל-400 אלף מ"ר ובתפוסה מלאה של מרכזי R&D של חברות בינלאומיות, כמו מיקרוסופט, גוגל, אמזון, 500+ ואינטל, והביקושים הקיימים מסייעים לנו לבנות בניין נוסף בשטח של 60,000 מ"ר.
"לפני כשנה סיימנו את בניית בניין "מתם מזרח" בצמוד לכביש 4, עם כ- 90,000 מ"ר. הפארק הינו מהטובים בישראל ומאפשר אקוסיסטם ייחודי, בשילוב המוסדות האקדמיים בעיר ביניהם הטכניון והאוניברסיטה, מוסדות רפואה ביניהם רמב"ם, בני ציון וכרמל ורמה גבוהה של איכות עובדים הגרים בחיפה ובצפון".

10 צפייה בגלריה
סמי עופר
סמי עופר
הפעילות בו תורחב. סמי עופר
(צילום: שאטרסטוק)

לכלכלית יש חברות בנות.
"לחברה הכלכלית לחיפה, שתי חברות בנות, האחת היא חברת קריית הספורט והבילוי חיפה, המנהלת את אצטדיון סמי עופר עם 30,000 מושבים ביציעים מקורים. בימים אלו הוציאה החברה מכרז פומבי, להקמה והפעלה של שטחי מסחר במפלס 01 באצטדיון, בשטח של כ- 7,500 מ"ר, עבור פעילות למסחר, לבילוי ולפנאי".

10 צפייה בגלריה
כנס שנתי של המרכז הלאומי לכלכלה כחולה וחדשנות חיפה
כנס שנתי של המרכז הלאומי לכלכלה כחולה וחדשנות חיפה
כנס שנתי של המרכז הלאומי לכלכלה כחולה וחדשנות חיפה
(צילום רונן טופלברג)

בנדר: "חברת בת נוספת של החברה הכלכלית לחיפה היא חברת היי סנטר, המקדמת יזמות טכנולוגית באמצעות In Ventech - במסגרתה ניתנות הטבות ותמריצים ליזמים וחברות סטארטאפ הממוקמות בחיפה. החברה הקימה בחיפה מרכז לאומי וחדשני המקדם כלכלה כחולה Blue Tech וכן הקימה את Hifund - פלטפורמה לגיוס הון לחברות הזנק חיפאיות.
"במרחב העיר, נקדם נכסים עירוניים שאינם שמישים ונסב אותם לנכסים עם אופי כלכלי, תיירותי ותרבותי עם הכנסות משכירות לחברה ולעיר וכן נפעל במסגרת פרויקט 'החזרת העסקים לרחוב וברחוב' לחיזוק הכלכלה במספר שכונות מרכזיות בעיר".

10 צפייה בגלריה
אוניית קרוז VISTA נורוויג'ן
אוניית קרוז VISTA נורוויג'ן
אוניות הקרוז לא הגיעו בזמן המלחמה. ספינת נוסעים בנמל חיפה
(צילום: גיאודרונס)

עד כמה חיפה נפגעה מהמלחמה?
"אין ספק שהעיר נפגעת הן בכמות התיירים הישראלים שלא מגיעים לבקר או אוניות הקרוזים שהגעתם נדחתה, מדובר על מאות אלפי תיירים בשנה. גם בעסקים הקטנים יש ירידה בכמות הרכישות ובקניונים יש ירידה של כ-60%, הרי למי יש מצב רוח לקנות שמסביבך אזעקות. אם זאת, יש גם הזדמנויות והגיעו אלינו הרבה מאוד תושבים מהצפון שביקשו להשתקע בעיר וכבר אנו רואים אותם פותחים עסקים ומועסקים בחברות חיפאיות. קשה לנבא את העתיד אך החברה הכלכלית הכינה תכנית כלכלית חירום שתסייע לכלכלת העיר במידה והמצב יחמיר".

10 צפייה בגלריה
החזון: חברות הזנק שפועלות בחיפה
החזון: חברות הזנק שפועלות בחיפה
החזון: חברות הזנק שפועלות בחיפה
(צילום: canva)

מה צריך לדרוש מהממשלה כדי לחזור לצמיחה בעיר?
"אנו מקדמים מספר נושאים אל מול משרדי הממשלה. משרד הכלכלה מסייע לנו לפתח את פארק היי טק החדש בצומת הצ'ק פוסט, "פארק עוזיה", משרד התיירות מקדם איתנו מספר פרויקטים להגדלת מספר התיירים בשנים הקרובות, אנו בקשר ישיר עם הרשות לחדשנות להגדיל את כמות הסטארטפים בחיפה. הם באים אל העיר ורוצים לשמוע ולעזור הן בקשרי הממשל והן בכסף. אנחנו מאמינים במשרדי הממשלה ורואים בהם כשותפים".

10 צפייה בגלריה
שכונת בת גלים חיפה
שכונת בת גלים חיפה
מפוטנציאל למימוש. חיפה מחכה לפיתוח
(צילום: שאטרסטוק)

מה החזון שלך לקדנציה הקרובה?
"החברה הכלכלית לחיפה תהיה מגדלור כלכלי לחיפה ולצפון ישראל. אני מאמין שכלכלה מניעה עיר. במסגרת הפעילות שלנו אנו נוגעים גם בנדל"ן, גם בעסקים קטנים ובינוניים, גם בהשקעות היי טק, כדי להוסיף כמה שיותר משרות איכותיות וגם להגדיל את השטחים המניבים. אנחנו נמצאים בצומת כלכלי/ עסקי/ נדל"ני, ולכן יש לנו השפעה כלכלית על העיר חיפה.
"כרגע אני מתווה מדיניות, דרכי פעולה, וכמובן התפקיד המרכזי שלי הוא להוציא את הפרויקטים אל הפועל, וזו תהיה המדידה האמיתית. לחיפה יש את כל התנאים להפוך לעיר כלכלית ותיירותית משמעותית בארץ ובעולם. בעתיד הקרוב החברה הכלכלית לחיפה, תהיה אחראית גם על תחום התיירות בעיר, יחד עם העמותה לפיתוח תיירות חיפה (עפת"ח)".

10 צפייה בגלריה
סטודנטים למען שינוי אקלימי באוניברסיטה
סטודנטים למען שינוי אקלימי באוניברסיטה
החזון: 50 אלף סטודנטים ילמדו ויחיו בחיפה
(צילום: אוניברסיטת חיפה)

בנדר: "אנו מקדמים מודל תעסוקה ביחד עם המוסדות האקדמיים בחיפה, הכוללים מעל ל-50,000 סטודנטים. השאיפה שלנו לייצר מקומות תעסוקה למסיימי התארים לצד אפשרות של דיור אטרקטיבי וסביבת תרבות ופנאי עשירה.
"משימה נוספת שלי כיו"ר היא לחבר את כלכלת העיר למשרדי ממשלה ולשיתופי פעולה עם ארגונים וחברות בארץ ובעולם. אני קורא לכל יזם שירצה לבחון כניסה כלכלית לחיפה לפנות אליי, ומבטיח לעשות הכל כדי לסייע. ראש העיר ומנכ"ל העירייה נותנים גיבוי מלא לתוכניות לפיתוח הכלכלה בעיר. ביחד נדאג להוציא אותן אל הפועל ולהצעיד את חיפה קדימה גם בתחום הכלכלי".