באיגוד הפרסום הישראלי העבירו לחברת אתו"ס האחראית להפקת פסטיבל הסרטים הבינלאומי של חיפה, מכתב ובו טענות קשות על מכרז שהוציאה אתו"ס בתחום הפרסום.
מפרטי המכרז, כפי שפורסמו ב"מיינט חיפה", דורשת אתו"ס כי משרד הפרסום שיזכה במכרז, יגייס בעצמו חסויות להפקת חוברת הפסטיבל. סך החסויות המינימלי שנדרש משרד הפרסום לגייס עומד על 150 אלף שקלים. במידה ולא יגוייסו החסויות, אתו"ס תוכל לגבות את הסכום ממשרד הפרסום.
המכרז והדרישה החריגה עוררו סערה בעולם הפרסום, סערה שכעת הגיעה לאיגוד הפרסום הישראלי, המבקר בחריפות את אתו"ס.
"אנו מבקשים להביע בזאת את מחאתנו הנחרצת על תנאי המכרז שפרסמה חברת אתו"ס בקשר למיתוג ופרסום פסטיבל הסרטים הבינלאומי לשנת 2025", ציינו באיגוד הפרסום, "לצערנו, המכרז האמור מבטא תפיסה מעוותת וחסרת תקדים של מערכת היחסים בין מזמין השירות ולבין נותני השירותים המקצועיים בתחום הפרסום. הדרישה שמשרד הפרסום יגייס מטעמו, מכסי ובאחריותו האישית והבלעדית, סכום של 150 אלף שקל עבור חסויות כתנאי זכיה וללא כל תמורה כספית על עבודתו, אינה סבירה, אינה מקובלת, ובעיקר חורגת באופן קיצוני מכל נורמה מקצועית מקובלת בענף".
קראו עוד:
באיגוד מציינים כי הסעיף המעניק לאתוס את הזכות לגבות את הסכום כחוב במקרה שהמשרד לא יצליח לעמוד ביעדי הגיוס, הופך את ההתקשרות לעסקה חד צדדית, בה הסיכון והאחריות מונחים כולם על כתפי משרד הפרסום, בעוד הארגון המזמין חוסך תקציב ועלויות תפעול תוך העברת האחריות למקור ההכנסה.
"אנו מבקשים להזכירכם כי משרדי הפרסום אינם גופי גיוס חסויות, אלא גופים יצירתיים ואסטרטגיים שתפקידם לקדם מותגים ומיזמים – לא לממן אותם", כתבו באיגוד הפרסום, "הדרישה היא לא רק בלתי הולמת, אלא מבזה את מקצוע הפרסום ומעמידה בסכנה את עקרונות ההגינות, השקיפות והשוק החופשי".
באיגוד הפרסום מציינים עוד כי הם אינם מקלים ראש באתגרים הכלכליים איתם מתמודדת אתוס, אבל פתרונות יצירתיים אינם יכולים להיבנות על גבם של בעלי מקצוע, תוך ניצול ההזדמנות להשתתף באירוע יוקרתי כביכול כתחליף לתגמול הולם.
לאור הדברים, באיגוד הפרסום הישראלי קוראים לאתוס לבטל או לתקן את תנאי המכרז הבעייתיים. ולהבא, להימנע מהצבת תנאים הפוגעים בכבודם, בזכויותיהם ובמקצועיותם של אנשי ושנות הפרסום בישראל. באיגוד מדגישים כי הם שומרים לעצמם את הזכות לפנות לגורמים נוספים, לרבות מבקר המדינה, רשות ההגבלים העסקיים וגופי התקשורת, ככל שלא יבוצע שינוי מהותי בתנאי המכרז.
אתו"ס: פועלים במציאות קשה ומתאגרת
באתוס ציינו כי המכתב התקבל אך טרם ענו לאיגוד.
עם פרסום הטענות באשר למכרז ובטרם הגיע מכתבו האיגוד, מסרו באתו"ס: "המכרז נשלח למשרדי פרסום מכל הארץ, כאשר נדרש במכרז להשיג כחלק מהעבודה פרסום בסך שלא יפחת מ-150,000 ש״ח. נתנה למשרד הפרסום הזכות למכור את הפרסום במחירים שמעבר לסך הנ״ל ולהישאר עם רווח משמעותי. המטרה היא לנצל באופן מיטבי את הכסף הציבורי שאתוס מקבלת מכספי האזרחים, (מיסים שמשולמים משכר הנטו של האזרחים). המכרז והתנאים פורסמו בגלוי ובשקיפות. עד עכשיו לא הגיעה לאתוס שום תלונה או בקשת הבהרה משום משרד פרסום.
"חוברת הפסטיבל מגיעה לפחות ל- 100,000 איש בדיוור ישיר ( ווצאפ, מייל,sms) וזאת מלבד הפרסום באתר אתוס, אתר פסטיבל הסרטים ואתר עיריית חיפה. עסקה מצויינת למפרסמים וכלי שיווקי מעולה למשרדי הפרסום למכור. פסטיבל הסרטים פועל במציאות קשה ומאתגרת ויעשה כל מה שניתן כדי למקסם את התועלת מכספי הציבור שמושקעים בו, כאשר בראש ובראשונה תינתן עדיפות לקהל החיפאי ולאורחים המגיעים לפסטיבל. בנוסף, המכרז מציין כי תינתן עדיפות לשתי הצעות זהות אשר אחת מהן תהיה של חברה חיפאית. אנחנו משוכנעים שנצליח לקבל אף יותר מ-150,000 שקל ותהיה חוברת מעולה ונשתמש בכסף להגדיל את פעילות פסטיבל הסרטים הבינלאומי חיפה".