המערכת הפוליטית בחיפה רותחת בעקבות דוח חמור של מבקר העירייה שהונח השבוע על שולחן מועצת העיר. דוח המבקר עופר טל חשף ליקויים לכאורה בהעסקתו של משרד החקירות של יהודה ברלב.
7 צפייה בגלריה
עינת קליש ויהודה ברלב
עינת קליש ויהודה ברלב
עינת קליש ויהודה ברלב
(צילום: שרון צור)
על פי הדוח, ברלב חקר שורה ארוכה של נושאים בעירייה, ולכאורה גם מחוצה לה, לרבות הגשת דוח נגד חברת המועצה סופי נקש, יריבתה הפוליטית של קליש. המבקר הצביע על התקשרות בעייתית עם החוקר הפרטי, שפעל ללא הגבלת שעות עבודה, ומבלי שהוצגו תוצרי עבודה מסודרים לבכירי העירייה.

עירייה בחקירה

החוקר נשכר כדי לאתר הכנסות לטובת העירייה, אך המבקר קובע כי מטרה זו לא הושגה.
בכמה מקרים המליץ המבקר להעביר את המשך הטיפול ליועצת המשפטית לעירייה, לאחר שעלה חשש כי החוקר ביצע חקירה בניגוד לנהלים, נגד גורמים שאינם קשורים לעירייה. מדובר בחקירה לכאורה של עמותת "שומרי הסף" בראשות עו"ד ליאור דץ, עמותה התוקפת את העירייה והעומדת בראשה, וחקירה נוספת שביצע לכאורה החוקר בעניינו של בכיר לשעבר בעירייה, גם הוא נחשב ליריב פוליטי של קליש.
7 צפייה בגלריה
המבקר עופר טל בישיבה
המבקר עופר טל בישיבה
המבקר עופר טל בישיבה
(צילום: שרון צור)
המבקר עופר טל ל"מיינט חיפה": "הדוח שלי מצא כי אכן בוצעה חקירה נגד סופי נקש על ידי החוקר הפרטי. קבעתי שהדוח שהגיש כולל ממצאים שאינם מעידים על ניגוד עניינים מצידה, ולמעשה הדוח שלי קובע כי לא נפל רבב בפעילותה של נקש. לא התייחסתי בדוח למה החליטה קליש לחקור את סופי. באשר לחקירה לכאורה של עמותת שומרי הסף של דץ, הרי שלי כמבקר אין יכולת לדעת מה עשה החוקר בעניין זה, כי אין כל פירוט במידע שהעביר ברלב לעירייה. כך לגבי אותו בכיר לשעבר בעירייה, שקיבלנו מידע כי ברלב חקר גם בעניינו. ברלב עצמו הכחיש. מצאתי שזה מספיק חשוב כי הנושאים ימשיכו להיבדק ועל כן הוריתי על העברתם ליועצת המשפטית לעירייה להמשך טיפול".

"קליש גייט"

אחרי הצגת הדוח במועצה, הגיע תורם של חברי ועדת הביקורת העירונית בראשות יוסי שלום וקראו לפתיחה בחקירה פלילית של התנהלות קליש בכל הקשור להעסקתו של החוקר, תוך חשש מצידם כי בוצעו לכאורה חקירות נגד יריבים פוליטיים של קליש.
7 צפייה בגלריה
עינת קליש פרשת חקירות
עינת קליש פרשת חקירות
האם ניתנה יד חופשית לחקירות?
(צילום: נחום סגל)
ועדת הביקורת ציינה בין היתר כי "עולה חשש לביצוע עבירות פליליות על ידי ראש העיר". חברת המועצה שרית גולן הציגה מצגת מפורטת בדיון ואמרה בין היתר: "כעו"ד דין פלילית מעולם לא ראיתי דוח חמור שכזה. גילינו שתפרו תיק לסופי נקש. אנו מדברים על קליש-גייט. ראש העיר הפעילה חוקר פרטי שהפך למנכ"ל על בעלות של 2 מיליון שקלים למשלם המיסים. החלו לרדוף את סופי נקש חמישה ימים אחרי שמונתה ליו"ר ועדת הכספים. פגעו במוניטין של סופי ומשפחתה. גזבר העירייה אמר בוועדת הביקורת כי אולץ לחתום על חשבוניות. אסור לעבור על הדוח הזה לסדר היום".
7 צפייה בגלריה
שרית גולן שטיינברג
שרית גולן שטיינברג
"זו פרשת קליש גייט, שלא תטעו". שרית גולן שטיינברג
(ראובן כהן)
ראש העיר עצמה נעדרה מהישיבה בשל מחלה, והדיון במועצה נוהל על ידי סגנה נחשון צוק. בדיון השתתף גם עו"ד ליאור דץ שהתפרץ לעבר החוקר ברלב שישב לידו והטיח בו כי פרץ למכשיר הטלפון שלו. עו"ד דץ הורחק מהישיבה על ידי מאבטחי העירייה. ברלב עצמו לא הורשה לדבר בדיון.
7 צפייה בגלריה
תוקף. יוסי שלום
תוקף. יוסי שלום
תוקף. יוסי שלום
(צילום מתוך שידורי עיריית חיפה)
יו"ר ועדת ביקורת, חבר המועצה יוסי שלום אמר: "ראש העיר מתנהלת כארגון פשע ומבצעת חקירות נגד חברי מועצה. זהו הדוח הכי חמור בתולדות העיר חיפה. היא עסוקה בתפירת תיקים, מנהלת חקירות ומתנהלת ככוכבת ראשית בסדרת פשע בפריים טיים. אף אחד לא רודף אותה אבל היא חיה במציאות מקבילה, מוקפת ביועצים שאומרים לה כי כולם נגדה".
"שקר ובושה"
חברת המועצה חדוה אלמוג: "קראתי מספר פעמים את הדוח ולא האמנתי. אנחנו קובה? רוסיה? אני מספיק שנים במערכת הציבורית ולא נתקלתי באיש ציבור העוסק בצורה שכזו כדי להפיל חברת מועצת עיר ועל כל חשבון כסף ציבורי. דוח הביקורת הוא כתב אישום על התנהגות נלוזה. מערכת שלמה חותמת על הוצאות כספיות מבלי לקבל מהם את העבודות לכאורה ממשרד ברלב. אני לא יודעת איך את ראש העיר לא מפחדת לעשות דברים שלכאורה על גבול הפלילי. לא נראה דוח כזה חמור במדינה ויש לסיים את הדברים בחקירה ביאח"ה. זה מעשה נבלה ואין מילה אחרת של שימוש בכספי ציבור ומסבירים לתושבים שאין מספיק כסף להצללה".
7 צפייה בגלריה
סופי יכולה לחייך. נקש והחוקר ברלב בישיבה
סופי יכולה לחייך. נקש והחוקר ברלב בישיבה
סופי יכולה לחייך. נקש והחוקר ברלב בישיבה
(צילום: שרון צור)
את הדיון סיימה סופי נקש: "הדוח נגדי היה שקר ובושה לראש העיר שהביאה התנהגות של עבריינות, של תשלום לחוקרים ללא הצגת תוצרת. מה שעולה מהדוח שאת (קליש) לא רק שלא ניקית אורוות אלא טינפת אותם ואת העירייה. לקחת כסף ציבור כדי לנהל חקירות נגד חברי מועצה. ראש העיר לקחה כספי ציבור ועשתה בהם כשלה וניסתה לחסל אותי, ושלחתם חוליות חיסול נגדי. לדוח מחכים מבקר המדינה, רשויות החוק ורבים אחרים".
סגן ראש העיר נחשון צוק אמר בדיון: "מעולם לא ראיתי סרט כזה שיושבת חבורה של אנשים, שהם השוטרים, החוקרים, המושבעים והשופטים ולוקחת לעצמה בביטחון מלא את כל התפקידים".
7 צפייה בגלריה
נחשון צוק
נחשון צוק
נחשון צוק
(צילום: שידורי העירייה)
דיון על דוח המבקר והמלצות ועדת הביקורת החריפות, הקוראות להמשך חקירה הנושא, הסתיים בהצבעה של 14 חברי מועצה בעד ורק שניים נגד.
לאחר אישור דוח המבקר עדכנה עו"ד שרית גולן כי העבירה מכתב תלונה ליועצת המשפטית לממשלה, ובמקביל היועצת המשפטית לעירייה צפויה להעביר את החומרים למבקר המדינה ולמשרד הפנים.
קליש צייצה בטייטר לאחר הישיבה: "בלי מתווכים, בלי פרשנות הכל חשוף ושקוף: מצורף לינק לדו״ח מבקר העירייה... כשאין מה להסתיר, חושפים ולא ״גונזים״. מזמינה אתכם לקרוא ולבדוק האם יש קשר בין מסקנות ועדת הביקורת, הנשלטת ע״י מועצה לעומתית, לבין הדו״ח עצמו".
בידי "מיינט חיפה" פניות נוספות לגורמי אכיפה מצד מי שרואים עצמם כנפגעי פרשת החקירות, ביניהם חברי מועצה בעבר ובהווה. כעת ממתינים במערכת הפוליטית לתגובת גורמי האכיפה.
קראו גם: >>