פרופ' איתי בארי, ראש המחלקה למנהל ומדיניות ציבורית בבית הספר למדעי המדינה באוניברסיטת חיפה, צפוי להוביל את עימות הבחירות החשוב ביותר במערכת הבחירות בחיפה. העימות יתקיים שבוע לפני מועד באוניברסיטה ובו יידרשו המועמדים להציג מדיניות סדורה ולענות לשאלות אנשי ציבור ואקדמיה.
7 צפייה בגלריה
מודאג. פרופ' בארי
מודאג. פרופ' בארי
מודאג. פרופ' בארי
(צילום: יאיר שגיא)

פרופ' בארי חוקר את נושא הבחירות בחיפה והפוליטיקה המקומית לאורך מספר קדנציות. בין מחקריו: השוואה בין תמיכת הציבור בקליש ויהב. מחקרים נוספים, שהאחרון שבהם בחודש ינואר, בדקו מה עמדות הציבור בחיפה לנושאים הבוערים.
איך מתנהלות הבחירות עד כה?
"אני מודאג ממה שאני רואה. המנהיגות החיפאית לא הצליחה להתלכד, לא הציבור ולא המועמדים, סביב 2-3 מועמדים לראשות עיר. אין הצדקה ל-12 מועמדים לעיר חיפה. יש פיצול גדול".
מה הבעיה בריבוי מועמדים?
"זה סימן לא טוב שדמוקרטיה צריכה שני סבבים כדי להכריע. הרי ממילא המועמדים בסופו של דבר יצטרכו לשתף פעולה ולהקים קואליציה, אז למה לא לעשות זאת לפני הבחירות? ניתן היה לחסוך מהציבור את התהליך ולהתלכד מאחורי מועמדים בודדים".

7 צפייה בגלריה
המועמדים לראשות העיר
המועמדים לראשות העיר
חלק מהמועמדים לראשות העיר
(צילום: נחום סגל, אלעד מלכה, מיכה בריקמן, ראובן כהן, ראובן קפוצינסקי)

לפתוח ברגל ימין


מה רע בסיבוב שני?
"בסבב שני יש פחות עניין, ולכן פחות באים להצביע, והמועמד שייבחר יקבל פחות קולות והלגיטימציה הציבורית שלו תהיה נמוכה. אותו נבחר לא יוכל לפתוח את הקדנציה שלו ברגל ימין ולהתחיל תקופה חדשה בחיפה. גם אם מועמד יקבל בסיבוב השני 50% מהקולות, זה עלול להיות רק 20% מכלל בעלי זכות הבחירה בעיר. מעבר לכך, בסבב שני העניינים הטכניים חשובים, כמו מי מנהל מטה בחירות יותר טוב. לא כך היינו רוצים לבחור ראש עיר".
יש מועמדים לא רלוונטיים?
"ברור שחלק מהמועמדים לא ייבחרו לראשות עיר והסיכוי שלהם נמוך, ובכל זאת הם מחליטים להישאר במרוץ. המעשה הציבורי, המנהיגותי, וגם הכלכלי הנכון עבור מועמד שנמצא במקום הרביעי ומטה, הוא כריתת ברית ותמיכה במועמד מוביל. זה לטובת העיר. דחיית הקץ בהסכם קואליציוני אינה לטובת הציבור ורק יקשה על המועמדים לעבוד יחד אחר כך".
יכולה לקום שוב מועצה לעומתית?
"בהחלט. וזה הדבר האחרון שחיפה צריכה ולכן כדאי לסגור קואליציות עכשיו ולא להגיע לסיבוב שני".
יש מועמדים שיעזבו אם יפסידו.
"לקום ולנטוש זו אופציה רעה והפקרה של הזירה הציבורית. יש לשרת את הציבור גם מהאופוזיציה. אם אתה רוצה לעזוב במידה ותפסיד, אין בעיה, רק תודיע לציבור על כוונה זו לפני הבחירות".

7 צפייה בגלריה
מועצת העיר חיפה
מועצת העיר חיפה
בסוף כולם ייפגשו כאן. מועצת העיר חיפה
(צילום: שרון צור)

להסיר מועמדות


יש פערים בין הסקרים שמציגים מועמדים.
"כל אחד מחזיק סקר שמטיב איתו. כמי שסקר לא מעט את הציבור בחיפה, אני מודה כי קיים אתגר לסקור את התפלגות עמדות הציבור בעיר, ויש קהלים שאינם משיבים לסקרים".
מה צפוי להערכתך?
"אנו הולכים לסבב ב'. אלא אם יהיה שינוי של התלכדות מאחורי אחד המועמדים".
בבחירות קודמות היו מועמדים שהסירו מועמדות ברגע האחרון ושילמו מחיר ציבורי.
"יש חשיבות לעיתוי הסרת מועמדות. הדרך הנכונה והאפקטיבית לעשות זאת היא שבועיים לפני בחירות, שמתלכדים סביב מועמד מוביל, ויחד חושפים תוכניות משותפות לקדנציה. תנו לקהלים שלכם מספיק זמן לעכל את המהלך, להתאים את עצמם למציאות החדשה, תסבירו את המהלך, וזה עשוי להתקבל בצורה טובה".
מה הדרך הרעה להסרת מועמדות?
"אם תסירו מועמדות ברגע האחרון, הציבור שלכם עלול להרגיש שעבדתם עליו. תדאגו לשקיפות ופתיחות".

7 צפייה בגלריה
הבחירות בחיפה
הבחירות בחיפה
כמה יגיעו להצביע בסיבוב שני? בחירות בחיפה
(צילום: דורון סולומון)

הרפורמה המשפטית


יש מלחמה, הבחירות חשובות?
"אלו הבחירות החשובות ביותר של חיפה. החשיבות נובעת בגלל תפקודו הירוד של השלטון המרכזי. לנוכח התנהלות הממשלה בחודשים האחרונים, אנו רואים חשיבות קריטית לאופן שמתפקדות רשויות. בכל פעם שהשלטון המרכזי מתקשה למצוא מענה, כמו בקורונה, וכמו במלחמת לבנון השנייה, הציבור מחפש תשובות ויציבות ברשות המקומית. מאחר שאנו ככל הנראה לקראת אירוע צבאי בצפון, קיימת חשיבות גדולה למי שיוביל את עיריית חיפה.
"סוגיה נוספת שהופכת את הבחירות לחשובות, היא הרפורמה או ההפיכה המשטרית. הבחירות המקומיות הן ההזדמנות הראשונה של הציבור לומר את דברו ולבחור נציגים שתומכים או מתנגדים לרפורמה".
למי עוזר המצב הבטחוני?
"האם לציבור יש כלים לדעת מי מהמועמדים יתפקד טוב בחירום? קשה לדעת. יש מנהלי קמפיינים שטוענים כי לראשי עיר מכהנים יש יתרון מסויים, אלא אם תהיה קטסטרופה ואז הם ישלמו מחיר ציבורי".

7 צפייה בגלריה
הפגנות בחורב
הפגנות בחורב
האם המחאה תבוא לידי ביטוי בבחירות? הפגנות בחורב
(צילום: עומרי רוזנברג)

הביטחון זה הדבר הכי חשוב כרגע בבחירות?
"להיבט הביטחוני יש חשיבות אבל הוא רק במקום ה-3 או 4 ברשימת הדברים החשובים לציבור. סקר אחרון שעשינו בחודש ינואר, שאנו בתוך המלחמה, מצביע על כך כי הנושא החשוב ביותר שהציבור מבקש מהעירייה לעסוק בו הוא דווקא חזירי הבר. כך שלא נסראללה יקבע מי יהיה ראש העיר חיפה, אלא כנראה חזירי הבר".
נתון מפתיע.
"בהחלט. חזירי הבר נמצאים בפער גדול במקום הראשון, והביטחון האישי והכללי פחות. המלחמה שינתה את סדר היום הציבורי אבל לא ביטלה נושאים שהיו חשובים לציבור".

7 צפייה בגלריה
הסכנה נמשכת. חזירים חוצים במוריה
הסכנה נמשכת. חזירים חוצים במוריה
החזירים ישפיעו יותר מנסראללה. חזירים בחיפה
(צילום: דורון סולומון)

התיק הרפואי


נושא גיל המתמודד צץ ועלה בבחירות האלה. האם נכון לעסוק בו?
"הגיל לא קובע את איכות המועמד, אלא יכולתו להנהיג ולתפקד. לתפיסתי נבחר ציבור צריך להיות מסוגל לעמוד מול הציבור בעימות (דיבייט), לחשוף את עמדותיו בנושאים שונים, ולנהל ויכוח סוער ושיח עירני. העימות לא פחות חשוב מישיבת מועצה שגם בה ראש עיר צריך לעמוד מול מתנגדים ואנשי מקצוע. כל מועמד צריך להוכיח שהוא מוכן ומסוגל לעמוד במערכת לחצים שכזו לפני הבחירות".
האם דרישה להצגת תיק רפואי של מועמד היא לגיטימית?
"ניהול רשות עיריית חיפה אינו משחק ילדים. מדברים על חיי אדם ולכן הציפיה לשתף בבריאות אדם ומסוגלות שלו רלוונטית ולגיטימית. אנשים רוצים לבחור אדם מתאים בריאותית. זה נדבך אחד חשוב והדרישה לגיטימית. ניתן להעביר תיק רפואי לגורם מקצועי אובייקטיבי שיעיד כי אותו מועמד כשיר. גם אם זו לא הנורמה הציבורית או החוקית, נכון היה לחשוף בפני הציבור את המסוגלות של מועמד כזה או אחר".

מי מס' 2?


מה קורה אם ראש עיר נמצא לא כשיר במהלך כהונתו?
"אם ראש רשות נמצא כלא כשיר במהלך כהונתו ניתן להחליפו רק בבחירה ישירה. אם נותרה שנה או יותר – משרד הפנים יודיע על בחירות. פחות משנה – ימונה אחד מחברי מועצה. זה קרה בבנימינה".
יש חשיבות למספר 2 ברשימות?
"בהחלט. אין ראש רשות שיודע לעשות הכל בעצמו. הרשות המקומית כה מגוונת ואין מי שרוצה או יכול לגלגל את כל הכדורים. לכן עבודת הצוות חשובה ויש ערך גדול במספרי 2 וסגני ראש העיר. שימו לב אליהם בבחירתכם".
זה נכון לקיים בחירות בזמן מלחמה?
"בהחלט. חשבתי שיש מקום להקדים אותם. מה היה קורה אם הבחירות היו ב-30 בינואר? לא היה הרבה הבדל מהתאריך שנקבע. הוסדרו הדרכים שחיילים יצביעו גם בעזה. הציבור עומד במשימות קשות יותר מאשר לגשת לקלפי ולהכריע. נכון, זה לא מושלם, ויש קבוצה קטנה שנפגעת, אבל האפשרות השניה והפחות עדיפה היא מתיחת קדנציה לאנשים שלא תכננו לנהל מציאות מורכבת כמו מלחמה".

7 צפייה בגלריה
פרופ בארי וההזמנה לדיבייט
פרופ בארי וההזמנה לדיבייט
פרופ בארי וההזמנה לדיבייט
(צילום: איל תגר)

קראו עוד:

קליש לא מובילה את הסקרים. יש לה סיכוי?
"הסיבוב השני פתוח וקליש להבנתי במשחק. אבל נראה מה יהיה בסיבוב הראשון. לרוב מספרי 3 ומעלה מתלכדים מאחורי המוביל בסיבוב הראשון".
מה ההצעות שלכך למועמדים?
"כמובן להגיע לעימות באוניברסיטה. תאחדו כוחות. הציבור לא צריך 12 מועמדים. התלכדו".