"כל כך קרוב לבית. מי היה מאמין...בחיים לא חשבנו שזה יקרה כל כך קרוב", כך אומרים האחים ליאור ודניאל בן ישי, אשר בסמוך לביתם ברחוב שרל לוץ בסמוך לבסיס חיל הים, אירע פיגוע שלא נראה שנים בעיר.
6 צפייה בגלריה
נטרול המפגע
נטרול המפגע
נטרול המפגע
(צלם לא ידוע פרסום לפי סעיף 27א' לחוק פרסום זכויות יוצרים)

בצהרי שני, המחבל וסים אבו אל היג'א (27), תושב טמרה דרס ופצע קשה חייל בן 18.5, יאיר גרשון תושב נווה שאנן, אשר התגייס לצבא לפני כחודשיים.
האחים בן ישי נקלעו לסיטואציה. ביתם צמוד לכביש, במרחק לא יותר מכמה מטרים. האירוע התרחש בסביבות 10:30. המחבל דרס את החייל ליד הבסיס ואז התנגש עם רכבו בחומה של המתחם. חור שנפער בחומה מעיד על עוצמת הפגיעה. לאחר מכן יצא המחבל ממכונית המאזדה שלו, רץ 200 מטר לעבר שער בסיס ההדרכה של חיל הים כשהוא אוחז בגרזן, ונורה למוות על ידי קצין חובל. ברכבו נמצא גרזן נוסף.
החייל שסובל מפציעות בכל הגפיים, הורדם והונשם ויצא מכלל סכנה. פרמדיק מד"א, חנן זוהר: "כשהגענו למקום ראינו את הפצוע שוכב סמוך לחומה כשהוא בהכרה וסובל מחבלות קשות בגפיים התחתונות".

6 צפייה בגלריה
המפגע לאחר שנורה ולידו הגרזן
המפגע לאחר שנורה ולידו הגרזן
המפגע לאחר שנורה ולידו הגרזן
(צלם לא ידוע פרסום לפי סעיף 27א לחוק זכויות יוצרים)

גרזן ברכב


האזור נסגר ובתמונות שהופצו מהזירה נראה המחבל שנוטרל כשהוא שרוע על הכביש ולידו הגרזן. בתמונות נראים גם הרכב שהתנגש בחומת הבסיס. לזירה הגיעו המפכ"ל יעקב שבתאי ראש העיר עינת קליש והמתמודד לראשות העיר דוד עציוני.
"שמעתי את הבום של המכונית שפגעה בחייל ובחומה. הוא קרא לעזרה יצאתי לראות מה קרה", מספרת התושבת דניאל שהגיעה ראשנה לזירה. "אני רואה את החייל שכוב בין החומה למכונית והוא קרא לעזרה. התכופפתי אליו כדי לעזור והתחילו היריות. אבא שלי משך אותי בחזרה הביתה. חייגתי ל- 100, אמרתי שיש פה חייל.
"גם מד"א חייגו אליי כדי שאגיד להם מה מצבו. הוא היה בהכרה, וקרא לעזרה, צעק ודיבר, נראה שכואב לו מאוד. שאלו אותי איך שמרתי על קור רוח. זה מבאס להגיד אבל אנחנו רגילים לזה. תמיד אתה מדמיין סיטואציות, מה יקרה אם, אני מכינה את עצמי למקרים כאלה, אבל כל כך קרוב לבית שלי? מי היה מאמין?".
ליאור, אחיה של דניאל: "אני גר פה מאז שנולדתי, עוד ישנתי וקמתי למשמע בום מטורף, לא הבנתי מה קרה, קמתי בבהלה וראיתי את כולם יוצאים החוצה. אחותי הלכה לבדוק וראתה את החייל והרכב מעוך על הקיר. זה היה מפחיד ואז שמעו את קולות הירי והבנו שאלו כוחותינו שנטרלו את המחבל, ואז גם הגיעו לבדוק את הרכב שאין בו חפץ חשוד".

6 צפייה בגלריה
האחים ליאור ודניאל
האחים ליאור ודניאל
האחים ליאור ודניאל
(צילום: נטע פלג)

"זה הנכד שלי"


כמה שעות אחרי הפיגוע שוטרים עדיין ניצבו בשטח המסומן. אל הזירה הגיעו דודו של החייל הפצוע ואימו וסבתו שמיררה בבכי: "זה הנכד שלי שם, מה קרה לנכד שלי?'".
אוראל פדידה, קרוב משפחתו: "מדינת ישראל צריכה לטפל בתומכי תומכי דע"ש ופעילי חמאס. לא משנה אם זו עזה או טמרה. זה מתחיל מהברחות נשק וסמים ופרוטקשן ונגמר בסוף בפיגועים. אני לא מופתע שזה הגיע לחיפה כי אני יודע מה זה תומכי טרור בחיפה עם הפגנות במושבה הגרמנית עם דגלי אש"פ. כתושב חיפה מלידה אני זוכר את חוסר הכבוד גם בימי כיפור כשזורקים עלינו נפצים ונוסעים מולנו ברכב במהירות גבוהה.
"אנחנו חיים פה עם סרטן שחייבים להדביר אותו. המשטרה משתדלת, אבל לא יכולה לעצור מחבל שפתאום קם בבוקר ומחליט לקחת את הרכב שלו ולהרוג חיילים. צריך לשלול למשפחה של המחבל את האזרחות באוטומט ולגרש אותם מכאן, מי שגידל כזה ילד לא צריך לחיות כאן, כי בסוף יהיה עוד מישהו מהכפר שלו עם תעודת זהות כחולה שיפגע בכל מי שמתחשק לו".

6 צפייה בגלריה
"היה בום אדיר". הרכב הדורס
"היה בום אדיר". הרכב הדורס
"היה בום אדיר". הרכב הדורס
(צילום: תיעוד מבצעי מד"א)

הרשת גועשת


יעל שנער, חברת מועצת העיר מסיעת הירוקים, ותושבת השכונה גרה כמה דקות הליכה ממיקום הפיגוע. "עמדתי לצאת מהבית כשקיבלתי הודעה מהגננת של הבת שלי אם אני יודעת מה קרה, ואז הווטסאפ התחיל לרתוח מהודעות. בהתחלה חשבתי שמקור הרעש בבסיס חיל הים מתרגיל אבל אז זרמו תמונות של המחבל המנוטרל ואני מזהה את רחוב שרל לוץ ואת בית הקפה השכונתי שלי.
"כיתת הכוננות והחמ"ל האזרחי של השכונה קראו לתושבים להישאר בבתים ולהגיף תריסים ובמקביל הלכו לגני ילדים בשכונה ולבתי הספר. שובר את ליבי שהמחבל ערבי-ישראלי. במתקפת ה-7 באוקטובר ראינו שהטרוריסטים השפלים של החמאס לא מבדילים בין דם ודם ומטרתם זריעת הרס ושכל הישראליים הם מטרה מבחינתם".

6 צפייה בגלריה
יעל שנער
יעל שנער
"הווטסאפ התחיל לרתוח". יעל שנער
(צילום: טל חפץ)

המחבל היה אמור להתייצב בבוקר בבית המשפט לתעבורה בעכו, אולם נסע לחיפה. בשעות אחר הצהריים הגיעו כוחות משטרה לביתו לקחו את אימו ואביו ושלושה האחים לחקירה וערכו חיפוש בבית.
מוחמד דיאב, מנהל ביטחון קהילתי בטמרה: "כואב וחורה לי מה שקרה ואף אחד מאיתנו לא יסכים לזה. אבל אני חושב שזה היה תאונת דרכים. ואסים למד בתיכון עם הבן שלי והם היו מיודדים. כמו שהכרתי אותו, הוא לא היה נגד המדינה ולא האמין בפיגועים".
"הוא היה עם גרזן? בשבת הייתי במטע הזיתים שלי ולקחתי איתי באוטו גרזן ומסור. אז גם אני מחבל? ואסים הוא צעיר משכיל שעבד בבית החולים מאיר בחדרה, בן למשפחה נורמטיבית, אחותו עושה דוקטורט בטכניון. הוא היה בדרכו לבית המשפט לתעבורה ואני בטוח שהיתה לו תאונה. הרכב שלו כנראה החליק וקרה מה שקרה".

תלונה במשטרה


יניב בן שושן, יו"ר סניף הליכוד בחיפה שהגיע לזירה: "הפיגוע הקשה היום בחיפה הוא תוצאה של ההסתה הפרועה של חד"ש נגד חיילי צה"ל ונגד מטרות המלחמה. המחבל בן העוולה שהגיע לכאן היום הגיע כשהוא שטוף שנאה מקריאות חד"ש. אני קורא לכל אזרח להוציא רישיון נשק ולשאת נשק. אני גם קורא לשר בן גביר לעזור לנו להקים משמר חיפאי בשכונות חיפה ולנהוג כך בכל הערים המעורבות בארץ. היום ברור שתושבי ערים מעורבות הם קבוצת סיכון".

6 צפייה בגלריה
בן שושן בהגשת הבקשה להפגנה במשטרה
בן שושן בהגשת הבקשה להפגנה במשטרה
בן שושן בהגשת הבקשה להפגנה במשטרה
(צילום: פרטי)

קראו עוד:

בסיעת חד"ש בחיפה הגיבו לדברי בן שושן בהגשת תלונה נגדו במשטרה בטענה ששלח אלפי מסרונים לפיהם "הפיגוע הקשה בעירנו חיפה הבוקר הוא תוצאה ישירה של הפגנת חד"ש לפני שבוע".
יו"ר חד"ש בחיפה רג'א זעאתרה: "יו"ר הליכוד והימין הופכים הסתה פרועה לתעמולת בחירות. מדובר בהאשמה מופרכת נגד הפגנה משותפת של יהודים וערבים שקראה להפסקת אש וחילופי שבויים כמו שרבים וטובים חושבים ודורשים. הפגנה שאושרה על ידי בית המשפט והמשטרה ושבה נשאו דברים בין היתר נציגי משפחות שכולות. ההסתה של יו"ר הליכוד בחיפה היא חלק ממכונת הרעל מבית מדרשו של בנימין נתניהו. בעיר כמו חיפה שבה חיים, לומדים ועובדים יחד רבבות יהודים וערבים".