במועצת השינוי מתכוונים לפנות למשרד הפנים כדי שיחייב את ראש העיר להטמיע בתקציב 2022 תוכנית הבראה שתמנע את הגירעון הצפוי ב־ 2023. עוד מתכוונים חברי מועצת השינוי לבקש ממשרד הפנים הארכה להגשת תקציב 2022 עד מאי.
2 צפייה בגלריה
ראש העיר עינת קליש במועצת העיר
ראש העיר עינת קליש במועצת העיר
ראש העיר עינת קליש במועצת העיר
(צילום: שרון צור)
ההחלטה לפנות למשרד הפנים נפלה אחרי שהבינו כי אין בכוונת ראש העיר, לבקש ממשרד הפנים הארכה להגשת התקציב.
במהלך הישיבה ביקש נחשון צוק מהיועצת המשפטית עו"ד ימית קליין הסבר מלא למצב. קליין ציטטה סעיף מפסק דין שנערך במועצת ירכא בנושא אי העברת תקציב ובו הוחלט כי המועצה תתפזר וראש המועצה יישאר, וכי מרגע שהמועצה מתפזרת ראש העיר נשאר שלוש שנים נוספות ללא בחירות.
חברים טענו כי צוק מנסה לאיים עליהם. הישיבה זומנה כדי לקיים הצבעה על עדכונים תקציביים בתקציב הרגיל ובתקציב הפיתוח לשנה החולפת 2021 אשר ראש העיר ניסתה לשנות ובוועדת הכספים לא אישרו.
2 צפייה בגלריה
מועצת העיר חיפה
מועצת העיר חיפה
מועצת העיר חיפה
(צילום: שרון צור)
קראו גם >>>
חשיבות השינויים נובעת מכך שעד שלא יאושר תקציב 2022 התקציב מ־ 1 בינואר יהיה 1 חלקי 12 קרי, בדיוק התקציב הרגיל כפי שהיה ב־ 2021. הבעיה העיקרית היא שבשנה החולפת השתמשה ראש העיר בכספים מתקציב הפיתוח שעברו לתקציב הרגיל ושימשו לפעילויות השוטפות של העיר כגון פינוי אשפה וכיו״ב. אי אישור הסעיפים המיוחדים הללו יעמיד את העיר במצב שלא יתאפשר לאסוף אשפה כבר מהשבוע הבא. על כך גם התריעה מנכ"ל העירייה אוהד שגב כשהוציא מכתב לכל חברי המועצה.
״ראש העיר הגיעה לשפל המדרגה ומפקירה את נקיון העיר ופינוי האשפה כדי לקבל שיק פתוח ולהמשיך לבזבז על המערכת המנופחת שלה. היא ומקורביה מנסים לסחוט את הציבור ולקחת את העיר בת ערובה כדי לשמור על הכיסא....מועצת השינוי תמשיך לעמוד על המשמר ולא תאפשר פגיעה נוספת בשירותים לתושבי חיפה".
3 ימים לפני תום שנת 2021, ביקשה ראש העיר לאשר העברה של 112 מיליון שקל מתקציב הפיתוח לתקציב הרגיל. חברי מועצת השינוי התעקשו לקבל מראש העיר תשובות והסברים לנתונים אך היא נמנעה מלתת והפנתה אותם ל״אנשי המקצוע״, כלומר למנכ"ל ולמנהל אגף משאבי אנוש לקבל תשובות. לטענתם קליש ניסתה לעשות תרגיל לכאורה ולהעביר ברגע האחרון לתקציב 2021 כדי שאת החלוקה של 1 חלקי 12 על בסיס 2021 יהיה לה גם לשנת 2022, וכך יהיה לה מספיק כסף.
במועצת השינוי אומרים כי הקטסטרופה היא בהעברה של 112 מיליון שקלים שביקשה ראש העיר להעביר מתקציב הפיתוח לתקציב הרגיל ובכך לחסל את מקורות התקציב של 2022.
רוב הסעיפים לא אושרו בישיבה המיוחדת. מנגד אושר ״תקציב מילואים, ותקציב לפינוי אשפה ולווטרינריה", כאשר מקורות המימון לתקציב יילקחו מתקציב של לשכת ראש העיר ומנהלת 2030 ומתקציבם של סגני ראש העיר ועוזריהם וחלק מתקציב הפיתוח. 5 מיליון שקלים מתוך תקציב לשכת ראש העיר ו־ 13 מיליון שקלים מתקציב הפיתוח.