ב-30 באוקטובר יתייצב יונה יהב פעם נוספת בפני הציבור החיפאי ויבקש את אמונו לכהן כראש העיר חיפה. שבוע לאחר הכרזתו, ביום הולדתו ה-79, וזמן קצר לפני פגישתו עם יאיר לפיד, הגיע יהב למערכת מיינט חיפה לשיחה מהלב.
10 צפייה בגלריה
יהב
יהב
חזר מפוכח יותר. יהב
(צילום: גביש מדיה)
מה עשית ב-4 שנים מאז ההפסד?
"עשיתי משהו מאד מעניין. יעצתי לראשי ערים צעירים. זה הביא אותי למחוזות חדשים וערים אחרות. כך למשל בת ים. סייעתי לצביקה ברוט שביקש ממני. הייתי פעיל במכללת בראודה, פעיל בישראל יפה. הייתי בשבתון של אשתי בארה"ב. לעיריית חיפה לא נתנו לי להיכנס, לא הייתה חפיפה ולא שאלו אותי מה אני יודע או לא יודע".
זה לא הפריע לך?
"דבר אחד זה מאד הטריד ולא יכולתי לשתוק. אני היחיד שניהל עיר במהלך 3 קטסטרופות ואסונות, ולמדתי שלכל שכונה צריכות להיות שתי כניסות נוגדות. כך למשל דניה, אם תהיה בה שריפה היא בבעיה. חששתי לשכונות הכלואות, וגם שלא התבקשתי, פניתי לשרת הפנים איילת שקד כדי שתקדם חקיקה במסגרת חוק תכנון ובנייה כדי לחייב סלילה".
אז למה חזרת?
"אנשים קראו מכל עבר לבוא ולעזור לעיר. לא יכולתי לעבור ברחוב מבלי שקראו לי לחזור. לא הכרתי חוויה שכזו. לא יכולתי להתעלם מהבקשה".

10 צפייה בגלריה
צילומים מקצועיים בעמוד של יהב
צילומים מקצועיים בעמוד של יהב
"קראו לי לחזור", יהב בעיר התחתית
(צילום קמפיין יהב: גביש מדיה)

למה התעכבה ההכרזה?
"היו הרבה בדיקות לעשות וחשבתי שאם אצא מוקדם מדי, זה לא טוב".
תרוץ עם "יש עתיד"?
"לפיד קרא לי ואנחנו ניפגש שוב בקרוב ונחליט מה עושים".
כמה עולה קמפיין?
"3.5 מיליון שקלים. החלק הארי מגיע ממשרד הפנים כי יש לנו סיעה".
מי יהיה ברשימה שלך?
"סופי נקש תהיה מעורבת מאד. לגבי יוסי שלום נראה בהתאם לפגישה עם לפיד".

10 צפייה בגלריה
יונה יהב ויאיר לפיד
יונה יהב ויאיר לפיד
מחכה להחלטה של יאיר. יהב ויאיר לפיד
(צילום: גביש מדיה, אלעד גוטמן)

"ניסתה למחוק אותי"


בוא נדבר על קליש. דיברת איתה ב-4 שנים שעברו?
"בחיים לא החלפתי איתה מילה. נשמע הגיוני? אחרי הבחירות הודעתי בישיבת מועצה שאני מוכן לסייע לה ונתתי לה אפילו נשיקה. וזהו. לא נתנו לי להיכנס לעירייה. היא לא רצתה חפיפה. התרחקתי וראיתי שלא רוצים אותי ושהעובדים מפחדים".
עד כמה נפגעת?
"זה פגע בה יותר מאשר שפגע בי. היא ניסתה למחוק כל מה שהיה קשור בי".
מה למשל בוטל?
"הקמתי סיירת ביטחון וקליש ביטלה אותה. אני שומע על מירוצי מכוניות בכל העיר. זה לא היה אצלי. נחזור ליד קשה. נחזיר ניידות, מאבטחים ושוטרים לרחובות. ב-4 השנים הללו הסתובבתי בעיר ולא ראיתי אנשי ביטחון".
איך תכין את העיר למלחמה?
"נתרגל אחד לחודש את המוכנות שלנו. בלבנון השנייה ידענו לקיים לימודים מרחוק, לקיים פעילויות בחניונים. לא נבזבז זמן על שיעורי בית. הניסיון חשוב פה. את התקציב ללימוד מרחוק קיבלנו מהערים התאומות שלנו, איתם אגב קליש ניתקה כל מגע".

10 צפייה בגלריה
סירבה לחפיפה. קליש ויהב בישיבת המועצה הראשונה שלה
סירבה לחפיפה. קליש ויהב בישיבת המועצה הראשונה שלה
לא דיברו 4 שנים. קליש ויהב בישיבת המועצה הראשונה שלה
(צילום: ראובן כהן, עיריית חיפה)

"אני בריא תודה לאל"


יהב אדם פוליטי ותיק ומנוסה ולמיותר לציין כי לא הייתה מתקבלת החלטה על התמודדות ללא סקר. מטה יהב הזמין סקר של קמיל פוקס לפיו הוא עשוי להיות המנצח כבר בסיבוב הראשון.
יש סקר המצביע על סיבוב שני שלך מול עציוני.
"אני מקווה שלא יחזרו על הטעות של לקחת אדם חסר ניסיון רק בגלל שהוא צעיר, וכך להכניס את העיר לבור עמוק יותר".
גם אתה היית פעם צעיר.
"עשיתי עשרה תפקידים שתכננתי מראש כדי להכשיר אותי להיות ראש עיר. הייתי עוזרו של טדי קולק ולמדתי על ניהול עיר מעורבת. עבור הצעירים היום ניסיון זו מילה גסה ובזבוז זמן. כל מועמד צעיר חסר ניסיון כבר חושב שהוא יכול להיות ראש עיר ולנהל חצי מדינה".

10 צפייה בגלריה
המועמדים לראשות העיר חיפה
המועמדים לראשות העיר חיפה
"אשב עם כולם". המועמדים לראשות העיר
(צילום:נחום סגל, אלעד גרשגורן, ראובן כהן, גונן שמר, פרטי)

תשב במועצה עם כולם?
"אקדם קואליציה מקיר לקיר. אני מגיע מפוייס ומתרחק מסכסוך. למדתי שאף אחד לא מרוויח ממלחמות. אשב אפילו עם קליש בקואליציה שלי, אם היא תרצה".
אם תפסיד אתה מתחייב להישאר במועצה?
"כן. אבל אין לי כוונה להפסיד".
אתה מתקרב לגיל 80, האם אתה מוכן לחשוף את התיק הרפואי שלך?
"אני בריא תודה לאל. מעולם לא לקחתי ימי מחלה. היה לי תאונה לפני שנה בעין הוד. עברתי כביש, הגיע רכב שנסע במהירות. עשיתי פזצט"א ונפגעתי ביד, וזה עבר".
בשומר חומות חיפה בערה והדו קיום נסדק.
"צריך למנוע כניסת מפירי סדר שאינם מחיפה. אנחנו חסמנו אותם בצ'ק פוסט. ערביי חיפה לא מעוניינים להפר את הסדר. אני גאה בדו קיום של חיפה אבל אין לי תשובה איך יהודים וערבים מסתדרים בחיפה ולא מסתדרים בערים אחרות. מכל העולם באים לתהות מה קורה פה".

10 צפייה בגלריה
לא רק טילים. התפרעויות בחיפה בשומר חומות
לא רק טילים. התפרעויות בחיפה בשומר חומות
חיפה בערה. התפרעויות בשומר חומות
(צילום: אלעד גרשגורן)

יהב: "אני לא התחלתי בטיפוח הדו קיום אלא חסן שוקרי שחקרתי מה הניע אותו. גיליתי שזו הייתה האידיאולוגיה שלו. בנו הבכור התחתן עם יהודייה. כשהייתי הסגן של מצנע ישבה לידי בלימודים הנכדה של חסן שוקרי שביקשה לנקות את בית הקברות המוסלמי. שאלתי למה? אמרה שהדוד שלה מגיע מירדן, גנרל שוקרי, ראש הלשכה של המלך חוסיין. כל הלשכה שלי יצאה לנקות את בית הקברות.
"הוריי היגרו לחיפה. ממולנו גרה משפחה עם שופט ערבי שעזר לאבא שלי נהג המשאית מול השלטונות הבריטים. אני זוכר איך עמדנו על המרפסת וראינו אותם אורזים ועוזבים ללבנון ב-48 ואני ואמא בכינו. אלו דברים שנכנסים לך עמוק".

"אני הולך להפגנות"


איפה אתה בהפגנות נגד הרפורמה?
"מערכת המשפט שלנו הייתה שם דבר בעולם. כל שינוי בה חייב להיות בהידברות ובשקט, ולא באופן חד צדדי. אני מקבל את הצעתו של אהרון ברק שלא לשפוך את התינוק עם המים. הלכתי עם אשתי להפגנות. אני כבר לא מצביע בלשכת עורכי הדין אבל הייתי מצביע לבכר".

10 צפייה בגלריה
אלפים בצומת חורב
אלפים בצומת חורב
"השתתפתי בהפגנות". המחאה בצומת חורב
(צילום: עומרי רוזנברג)

קראו גם:

הילדים שלך כבר לא גרים בעיר.
"האחת מפיקת אירועי גדולים ואמרתי לה שתעזוב שלא יגידו שהיא מקבלת עזרה מהעירייה. השניה הקדישה את עצמה לעם היהודי והיא עוזרת ראשית של סגן יו"ר התנועה הציונית וגרה מול בית הנשיא בירושלים".
אומרים שהבחירות האחרונות הוכרעו על הקמפיין "רק לא יונה".
"המסקנה שלי היא שעשו טעות שהעזיבו אותי. לא הרגשתי שאני לא רצוי. אם הייתי פחות שאנן אולי הייתי רואה את זה. לא הבחנתי במה שהולך סביבי. זה גרם לי לחשוב, ולהבין שמאבקים אישיים הם לא תוכנית עבודה. אולי בדיעבד ההפסד עשה לי טוב והעניק לי ראייה מפוכחת יותר".

10 צפייה בגלריה
כל חזיר עולה לנו כסף. שלט בחיפה
כל חזיר עולה לנו כסף. שלט בחיפה
"החזירים ייעלמו מחיינו". שלטי חזיר בר בחיפה
(צילום: אלעד גשגורן)

הצהרת שתעלים את החזירים ב-90 יום. איך בדיוק?
"חזירים ואנשים לא יכולים לחיות יחד ויש להפריד. יש שתי חברות שיודעות לטפל בחזירים ונשוב לשכור אותם. נעשה כל מה שנדרש כדי להרחיק את החזירים".

הפרויקט הבא


הקמת אצטדיון, הערת את העיר התחתית. מה הפרויקט הבא?
"אתן דגש למקומות העבודה. אקדם את מת"ם 2 בצ'ק פוסט. 250 דונם פרטיים שיהפכו לשטחי הייטק. בניגוד למת"ם, בצ'ק פוסט אין הגבלה לגובה. ניתן דגש לביוטק ונסיים את בניית פארק מדעי החיים. נעמיק את ההשקעה בחינוך. נקדם תוכנית של יום בשבוע בו תלמידים יוכלו לצאת מבתי הספר לפעילויות העשרה ברחבי העיר".

10 צפייה בגלריה
נאות פרס
נאות פרס
סמי עופר ונאות פרס
(צילום: שאטרסטוק)

יהיו הפתעות?
כן. חתן פרס נובל דני שכטמן סייע לנו בהקמת גנים מדעיים ראשונים בארץ בקריית חיים, ועכשיו נבנה גנים שכאלה בכל העיר. בנוסף, נשלב גני ילדים בבתי אבות. התכניות כבר מגובשות והן יצאו לפועל".
העיר מלוכלכת, פחים הפוכים. מה תעשה?
"תקציב הניקיון יוכפל והעיר תחזור להיות נקייה ומסודרת. רוצים להביא תיירים לעיר מלוכלכת? יש לי כוונה לבנות פה מאות מלונות ולתת דגש לתיירות. נוציא לפועל תכניות בנייה קיימות. הכל תקוע כרגע".

10 צפייה בגלריה
יונה יהב
יונה יהב
הוא חזר. יהב במסיבת העיתונאים
(צילום: תום גביש)

אתה רוצה להחזיר את חיפה ל"ישן והטוב". גם בתקופתך לא היה מלהיב.
"לא מדוייק. הקמנו את נאות פרס שהפכה לאחת השכונות המבוקשות בישראל. חיפה תעמוד בפני עצמה, והייחוד שלה הוא שימשוך את הצעירים חזרה לעיר. הולך להיות מעניין עם תכנית מפרץ חיפה. נחזיר את הפסטיבלים. נבזר אירועי תרבות בשכונות. נחזיר את פסטיבל פסלי החול בחופים. נחזיר את השמחה לחיפה".